Elevvakter på skolebiblioteket

Skolebiblioteker er dessverre ofte ikke prioritert så høyt som man skulle forvente med dagens fokus på hvor viktig lesing er. Utdanningforbundet ønsker seg skolebiblioteker som Kunnskapskilde og møteplass.  Skolebiblioteker burde fremme leselyst og gi tilgang på bøker til alle i en skole. Uavhengig av kjønn og lesenivå. Beklageligvis blir de likevel ofte nedprioritert når budsjetter settes opp. Dette både når det gjelder plass, tilgang på nye bøker og ikke minst når det gjelder å ha en biblioteksvakt. Selv er jeg lærer ved en skole med 550 elever. Skolen har en historie på over 100 år, men selve bygget vi er i nå flyttet vi inn i til påske i 2015. Da bygget ble tegnet ble vi som jobber der hørt på mye, men jo mer plass som ble brukt på noe – dess mindre plass fikk skolebiblioteket. Løsningen i dag er et lite rom, uten noen egentlig mulighet til arbeidsplass for elevene. Og med liten plass til bøker. I tillegg er det ikke satt av noen voksentimer til å ha biblioteksvakt.

Et minibibliotek

Et minibibliotek...

 

Ved vår skole har vi løst det ved å lære opp elever fra 7.trinn til å kunne sitte vakt på biblioteket. Hver høst melder elevene på trinnet fra til sine kontaktlærere om de er interessert. Disse elevene får opplæring fra biblioteksansvarlig på skolen. (Hun har selvfølgelig skolebibliotekarutdannelse via tidligere Høgskolen i Agder.) Elevene har tre hovedoppgaver:

  1. Å hjelpe andre elever å finne bøker, evt anbefale bøker.
  2. Registrere bøker elektronisk for utlån og ved levering.
  3. Sette på plass bøker og generell rydding av rommet.
Elevvaktene er for det meste ivrige i sine plikter. Ofte har de småsøsken og vet litt hva som er «in» å lese. At de er der gjør det enklere for en lærer å komme dit med klassen sin. Ofte tar man da halve klassen med inn i selve biblioteket, mens den andre halvdelen får sitte i lesehula. Eller så lar man elevene gå inn i lesehula når de har funnet seg en bok.
Lesehula

En lun, koselig lesehule.

Elevvaktene mangler derimot både kunnskap om leseferdigheter og litteraturen som egentlig passer for elevene de tar i mot. Her kunne det vært fint med en voksen som kunne veiledet elevene på en annen og bedre måte. For eksempel i vurderinga av hvor vanskelige bøker elevene skal låne.
Vi bokelskere blant personalet kunne også ønske oss tid til å fortelle de forskjellige trinnene hva vi kan tilby akkurat dem. For eksempel gjennom «Bokbad» og temautstillinger. Tenk om vi kunne invitere 6.trinn til en liten samling. Stort tema er Europa – javel, her skal dere se. Her har vi en hylle med oppdaterte bøker om land og folk. Eller: Å, så spennende, du skal skrive en oppgave om elefanter/slavehandel. La meg vise deg hva vi har!
I det store og hele går det vel på budsjett, budsjett og budsjett. Dermed blir det opp til hver enkelt lærer å se om man kan fremme leseglede og leselyst hos de som da ikke er så heldige å ha det med i sekken sin hjemmefra.
Skrevet i Uncategorized | 3 kommentarer

Hei, verden!

Her er jeg. Og jeg skal med dette dele tanker og oppgaver gjennom et år med studier ved siden av jobb. Håper jeg får fortalt dere om noen bøker. Kanskje du kan oppdage en bok som passer nettopp deg!!

Skrevet i Uncategorized | Legg igjen en kommentar