Skolebiblioteker er dessverre ofte ikke prioritert så høyt som man skulle forvente med dagens fokus på hvor viktig lesing er. Utdanningforbundet ønsker seg skolebiblioteker som Kunnskapskilde og møteplass. Skolebiblioteker burde fremme leselyst og gi tilgang på bøker til alle i en skole. Uavhengig av kjønn og lesenivå. Beklageligvis blir de likevel ofte nedprioritert når budsjetter settes opp. Dette både når det gjelder plass, tilgang på nye bøker og ikke minst når det gjelder å ha en biblioteksvakt. Selv er jeg lærer ved en skole med 550 elever. Skolen har en historie på over 100 år, men selve bygget vi er i nå flyttet vi inn i til påske i 2015. Da bygget ble tegnet ble vi som jobber der hørt på mye, men jo mer plass som ble brukt på noe – dess mindre plass fikk skolebiblioteket. Løsningen i dag er et lite rom, uten noen egentlig mulighet til arbeidsplass for elevene. Og med liten plass til bøker. I tillegg er det ikke satt av noen voksentimer til å ha biblioteksvakt.
Ved vår skole har vi løst det ved å lære opp elever fra 7.trinn til å kunne sitte vakt på biblioteket. Hver høst melder elevene på trinnet fra til sine kontaktlærere om de er interessert. Disse elevene får opplæring fra biblioteksansvarlig på skolen. (Hun har selvfølgelig skolebibliotekarutdannelse via tidligere Høgskolen i Agder.) Elevene har tre hovedoppgaver:
- Å hjelpe andre elever å finne bøker, evt anbefale bøker.
- Registrere bøker elektronisk for utlån og ved levering.
- Sette på plass bøker og generell rydding av rommet.