Skolebiblioteker er dessverre ofte ikke prioritert så høyt som man skulle forvente med dagens fokus på hvor viktig lesing er. Utdanningforbundet ønsker seg skolebiblioteker som Kunnskapskilde og møteplass. Skolebiblioteker burde fremme leselyst og gi tilgang på bøker til alle i en skole. Uavhengig av kjønn og lesenivå. Beklageligvis blir de likevel ofte nedprioritert når budsjetter settes opp. Dette både når det gjelder plass, tilgang på nye bøker og ikke minst når det gjelder å ha en biblioteksvakt. Selv er jeg lærer ved en skole med 550 elever. Skolen har en historie på over 100 år, men selve bygget vi er i nå flyttet vi inn i til påske i 2015. Da bygget ble tegnet ble vi som jobber der hørt på mye, men jo mer plass som ble brukt på noe – dess mindre plass fikk skolebiblioteket. Løsningen i dag er et lite rom, uten noen egentlig mulighet til arbeidsplass for elevene. Og med liten plass til bøker. I tillegg er det ikke satt av noen voksentimer til å ha biblioteksvakt.

Et minibibliotek...
Ved vår skole har vi løst det ved å lære opp elever fra 7.trinn til å kunne sitte vakt på biblioteket. Hver høst melder elevene på trinnet fra til sine kontaktlærere om de er interessert. Disse elevene får opplæring fra biblioteksansvarlig på skolen. (Hun har selvfølgelig skolebibliotekarutdannelse via tidligere Høgskolen i Agder.) Elevene har tre hovedoppgaver:
- Å hjelpe andre elever å finne bøker, evt anbefale bøker.
- Registrere bøker elektronisk for utlån og ved levering.
- Sette på plass bøker og generell rydding av rommet.
Elevvaktene er for det meste ivrige i sine plikter. Ofte har de småsøsken og vet litt hva som er «in» å lese. At de er der gjør det enklere for en lærer å komme dit med klassen sin. Ofte tar man da halve klassen med inn i selve biblioteket, mens den andre halvdelen får sitte i lesehula. Eller så lar man elevene gå inn i lesehula når de har funnet seg en bok.

En lun, koselig lesehule.
Elevvaktene mangler derimot både kunnskap om leseferdigheter og litteraturen som egentlig passer for elevene de tar i mot. Her kunne det vært fint med en voksen som kunne veiledet elevene på en annen og bedre måte. For eksempel i vurderinga av hvor vanskelige bøker elevene skal låne.
Vi bokelskere blant personalet kunne også ønske oss tid til å fortelle de forskjellige trinnene hva vi kan tilby akkurat dem. For eksempel gjennom «Bokbad» og temautstillinger. Tenk om vi kunne invitere 6.trinn til en liten samling. Stort tema er Europa – javel, her skal dere se. Her har vi en hylle med oppdaterte bøker om land og folk. Eller: Å, så spennende, du skal skrive en oppgave om elefanter/slavehandel. La meg vise deg hva vi har!
I det store og hele går det vel på budsjett, budsjett og budsjett. Dermed blir det opp til hver enkelt lærer å se om man kan fremme leseglede og leselyst hos de som da ikke er så heldige å ha det med i sekken sin hjemmefra.
Om Tarja Johanne Selmer
Jeg er ei østlending strandet i Trondheim. Jeg har 4 egne barn (født 00,01,03 og 08) og 27 (eller egentlig 76) andres barn (født 2005). Selv er jeg vokst opp med at bøker var det som tok mest plass under juletreet. I voksen alder finner jeg fortsatt stor glede i barne- og ungdomslitteratur. Derimot merker jeg at alle er jo ikke direkte alt-etende når det gjelder bøker. I år tar jeg Skolebibliotekar 1 ved siden av 100% jobb. Det blir min lille hobby i år. Og jeg håper mange rundt meg får glede av det.
Dette innlegget ble publisert i
Uncategorized. Bokmerk
permalenken.
Hei, takk for inspirerende innlegg om ditt skolebibliotek! Biblioteket fremstår svært innbydende sånn dere har innredet det med flotte hyller og møbler. Synd derimot å høre om nok en skole som ikke prioriterer skolebiblioteket slik det burde. Det å ha elevvakter på skolebiblioteket er spennende idé som jeg håper å få til på vår skole på en lignende måte. Du har flere tanker om hva som kan gjøres for å skape leselyst hos elevene deres og jeg håper du får realisert tankene dine. Lykke til videre!
Kjekt å lese om hvordan dere organiserer skolebiblioteket på din skole, og hvilke tanker du har for hvordan det kan utvikles videre. Hva som må gjøres for å forbedre elevenes utbytte av biblioteket i fremtiden.
Hei Tarja,
og takk for at du skriver så levende om dette! Du har funnet deg en stil hvor du klarer å være faglig, personlig og ledig på på samme tid. Det er virkelig godt gjort.
Synd å høre at dere ikke blir møtt med midler til å ha et bemannet bibliotek. De av dere som er interessert i å integrere biblioteket i skolens læringsmiljø for danne felles — men konstruktiv! — front, og så godt dere kan synliggjøre for kolleger (ikke minst rektor) hvordan det kan tas i bruk og hvilken ressurs det kan være. Skoleledere er vel gjerne svake for argumenter som går på forbedret lesekompetanse hos elevene? Og hvis en for eksempel kan klare å få til at alle klasser har timeplanfestet tid på skolebiblioteket, sikrer en jo også at flere lærere er involvert.
Lokalene deres er jo veldig fine, til tross for at de er små. Jeg tenkte på den veggen vi ser på fotografiet, hvor det henger en innrammet tegning: kan den utnyttes bedre? Hva med å sette opp noen rekker med rimelige IKEA-bildelister for å sette opp bøker med forsidene fram, gjerne i form av en tematisk utstilling? Eventuelt bruke veggen til å vise fram arbeider elevene har laget, eller korte bokanbefalinger fra elever?
Lesehulen virker som et godt rom, som også kan egne seg til korte lesestimuleringsaktiviteter som bokprat, bokpresentasjoner eller lignende. Ligger denne i eller i direkte tilknytning til skolebiblioteket?