For meg handler klasseledelse om at jeg skal være en trygg og tydelig klasseleder. Jeg vil være den autoritative lærer som er trygg på meg selv og på min egen lærerrolle, samtidig som jeg har en varm relasjon til elevene mine (Postholm m.fler, 2011). Det er viktig å vite at ikke hver dag blir som man har planlagt, og at man da som klasseleder kan ta de ulike situasjonene som eventuelt skulle oppstå på en måte hvor elevene ser at jeg som læreren har kontroll. Det å være en god klasseleder har alt å si for hvilket læringsmiljø som skapes i klasserommet og for elevenes læring. Er man en klasseleder som viser usikkerhet til elevene og ikke har den gode relasjonen med dem, vil dette spille inn på elevenes væremåte.
Samarbeid i team er viktig for å utvikle profesjonaliteten til lærerne. Kunnskap og ferdigheter vil bli utviklet mellom lærerne i teamet, når lærerne samarbeider og utveksler erfaringer de har om elevenes, undervisning, arbeidsplaner, læringsmateriell. Og når man som kolleger samarbeider i team for å mestre hverdagen bedre, vil de kollektive læringsprosessene også stimulere til ytterligere refleksjon og kompetanseutvikling (Postholm, Haug, Munthe, Krumsvik red., 2012). Det viser her hvor viktig det er at man som lærer ikke bare tenker på seg selv å sin læring i klasserommet men at man tenker på fellesskapets beste. Hva kan vi gjøre sammen for at det skal bli bedre, er et spørsmål jeg vil stille meg selv som lærer.
Veldig godt skrevet! Du har reflektert godt over begge temaene og det ser ut som om du virkelig brenner for å bli en god lærer! Den klassen som får deg kommer til å bli heldige! Stå på videre!
Veldig bra skrevet Torunn! Her ser jeg at du virkelig har tenkt over temaene klasseledelse og samarbeid i team. Du drar frem mange gode grunner for at dette er viktig! Knall bra! Veldig bra at du vil stille deg selv et så viktig spørsmål, som det siste du skriver om. Du kommer til å bli en knall lærer, som reflekterer over viktige temaer.