Link

Hei medstudenter!

Blogginnlegget mitt denne gangen handler om hvorfor jeg valgte  å studere skolebibliotekkunnskap, hva jeg er spesielt interessert i ved studiet og på hvilke områder jeg håper å få utviklet kompetansen min.

Jeg «oppdaget» biblioteket da jeg gikk første året på videregående, gjennom det litt slitne skolebiblioteket som fantes på skolen. Før den tid hadde jeg stort sett brukt biblioteket på oppfordring fra andre, som foreldre og lærere, men i første videregående begynte jeg å bruke biblioteket fordi jeg selv hadde lyst. Siden jeg ikke fant meg helt tilrette i den lille klassen jeg gikk i, brukte jeg store deler av fritimene på biblioteket; jeg oppdaget alle de fantastiske bøkene jeg kunne låne helt gratis, og lånte noe nytt flere ganger i uka.

I en skoletime skulle alle i klassen fortelle hva de ønsket å bli. Jeg svarte at jeg ville bli bibliotekar og læreren responderte med følgende: «Jeg kan se for meg deg som en kjedelig bibliotekar ja». Jeg tror den kommentaren satte seg dypere enn jeg ville innrømme for meg selv, for jeg endte opp med å ta lærerutdanning.

Nå har det gått ti år siden jeg var ferdig utdannet lærer og i fjor fant jeg ut at jeg ville begynne å studere; lykkelig var jeg da jeg fant ut at jeg kunne bli skolebibliotekar ved å studere via nett! Nesten 40 og satt med barn og mann er ikke  alltid forenelig med å flytte på seg for å studere (selv om jeg hadde vært inne på tanken om vi faktisk skulle vurdere det). Jeg tok skolebibliotekkunnskap 2 i fjor og har ikke angret et sekund, et profesjonelt opplegg som er vel så godt som om man møter opp fysisk, mener nå jeg.

Det jeg synes er spesielt interessant ved studiet er formidling, og det er også der jeg håper på å få utviklet kompetansen min. Jeg synes det er fantastisk å formidle litteratur til barn og unge, det er rett og slett noe av det fineste jeg vet om!

Og, jeg har oppdaget at det ikke finnes kjedelige bibliotekarer 😉

Jeg vil anbefale denne siden for en fin oversikt over hva et skolebibliotek bør inneholde:

http://skole.norskbibliotekforening.no/om-skolebibliotek/sjekkliste-for-et-godt-skolebibliotek/

bilde lånt fra Norsk Folkemuseum

Link

Svartedalen

av Atle Hansen

Oppgavetekst: Velg ut én av de skjønnlitterære tekstene (roman eller novelle) som er pensum i Leksjon 5, og pek på noen trekk som du synes er interessant både når det gjelder tematikk og form. Vær konkret, og gi eksempler fra boka/novella. Drøft til slutt tekstens appell til barne- eller ungdomslesere.

Forfatteren av boka Svartedalen er Atle Hansen (f.1954). Han er bosatt på Stord hvor han jobber som journalist i tillegg til sitt virke som forfatter og musiker. Han har skrevet en lang rekke bøker, både for barn/ungdom og voksne og sin litterære debut hadde han i 1997 med barneboka Sjørøvar-Jenny og Einauge-Bill. Svartedalen var nominert til Bokslukerprisen og er utgitt med støtte fra foreningen «Leser søker bok»:  https://lesersokerbok.no  som jobber for at alle, uansett leseferdighet, skal ha tilgang til gode bøker.

Sjangermessig er Svartedalen plassert innenfor samlebegrepet Fantasy/Fantastisk litteratur, og mer spesifikt innenfor fortellinger med overnaturlige innslag (horror). «Svartedalen» har en såkalt «underforstått konstruksjon» ved at handlingen forgår i vår realistiske verden, men hvor det overnaturlige innimellom griper inn i og påvirker handlingen.

Kort sammendrag:

Boka handler om en gutt*  i tenåringsalder som skal  tilbringe sommerferien sammen med foreldrene sine i det gamle huset som faren har arvet. Huset kalles Kapteinshuset og det går rykter om at det er hjemsøkt og at det er gjemt en skatt i huset. Like ved huset ligger «Svartedalen» som sies å være farlig for barn og på tross av advarsler mot å gå dit gjør han nettopp det; og skremmende og mystiske ting begynner å skje. Vi får følge denne guttens leting etter hva som er virkelig og ikke, og vi er med på hans søken etter å oppklare de uforklarlige hendelsene han har havnet midt oppi.

* Det sies aldri eksplisitt, men jeg velger for enkelhets skyld å omtale hovedpersonen som «han», siden han presenterer seg som «Romeo» når han møter jenta Julie. Om det er gutt eller jente er forøvrig ikke viktig for historien. Et interessant grep fra forfatterens side!

 

Bokas form:

Det jeg la spesielt godt merke til ved denne boka var språket og det visuelle oppsettet. Det er noe uvanlig at grøsser-romaner har en så kunstferdig språklig stil. Dette er helt klart kvalitetslitteratur for ungdom som ikke er skrevet kun for å tjene penger! Det er linjeoverhopp mellom avsnitt, i tråd med lettlest-formatet og Atle Hansen har et vakkert poetisk språk. Det brukes korte, enkle setninger slik at hvert eneste avsnitt nærmest kan leses som et dikt.

Eks:

Mamma kjem rundt hushjørnet.

Ho har hagehanskar på

og ein liten spade i hendene.

«Kva er det de pratar om?» spør ho.

«Laust og fast», seier pappa.

Vakkert, ikke sant? Et annet formmessig grep Atle Hansen bruker er elementer hentet fra norsk folketro og myter. «Romeo» treffer en svart katt som viser vei og nærmest lokker han lenger og lenger inn i Svartdalen. Vi aner med dette en viss uro/fare på ferde siden svarte katter ofte knyttes til hekser, ulykker, død og evne til å skape seg om til andre skikkelser. Vi treffer også jenta Julie som framstår som mystisk , spennende og opptrer kanskje litt innsmigrende/lokkende som i dette eksempelene fra side 70 og 71:

«Ho har knytt det svarte håret i ein hestehale.

I øyro skin det i gull.

Det lyser grønt i augo hennar.

Kva gjer du på? spør ho mjukt»

«Så slepp ho brått taket i meg

og smilar innsmigrende.»

«Eg kjenner at eg både blir trekt mot henne

og blir redd henne. Ho er så underleg»

Kan det tenkes at Julie og katten er den samme men i to ulike skikkelser? De har tydelige fellestrekk i at begge har grønne øyne, katten er svart/ Julie er svarthåret og sortkledt, de er begge «smygende» og dukker opp plutselig. Svartedalen fikk meg raskt til å tenke på «Troll» av Jonas Lie, hvor flere av  novellene handler om innsmigrende kvinneskikkelser med gnistrende grønne øyne, pyntet med gullringer i forsøk på  å lokke mannen til evig fortapelse i underverdenen.

Bilde lånt fra Bokelskere.no

Bokas tema:

I det meste av ungdomslitteratur er løsrivelse og det å stå på egne bein et gjennomgangstema, og det vil jeg si er framtredende som tema også i Svartedalen. Hovedpersonen må trosse sin egen frykt, og dermed bli mer selvstendig for å prøve å finne ut av de uforklarlige hendelsene.

Vi aner at faren hans vet mer om Svartedalen enn han forteller «Romeo» om, og «Romeo»  virker å ville oppklare mysteriene på egen hånd, uten særlig mye hjelp av faren. Faren blir til og med sett på som en mulig «mistenkt»/en som kanskje har mer med mysteriene å gjøre enn han vil tilkjennegi? Et konkret eksempel er fra side 81 hvor «Romeo» har gjemt seg i et lite kott på loftet etter å ha hørt lyder fra loftstrappa:

«Han liknar på pappa.

Men han er jo på badetur?

Han kan ikkje vera her.

Eg set meg ned. Kryp saman.»

Heretter forstår vi at «Romeo» må klare seg selv, og at han ikke an ta sjansen på å stole på faren. Dette må han finne ut av på egen hånd!

 

Bokas appell til barne/ungdomslesere

 Jeg tror denne boka vil appellere til et bredt publikum, den passer for barn og unge på mellom- og ungdomstrinn, men den kan sikkert også glede eldre lesere. Det at forfatteren har valgt å ha en åpen identifikasjonsfigur tror jeg vil være positivt med tanke på å appellere til alle kjønn.

Svartedalen har høye kunstneriske kvaliteter, og siden den er lettlest vil den være tilgjengelig for lesere som fra før kanskje ikke har overflod av god litteratur å velge i. Den er skrevet på nynorsk, men i sin lettleste form vil den være fin å lese også for de som har nynorsk som sidemål. «Svartedalen» er en super bok å lese for å få unge til å legge merke til og sette pris på det nynorske språket, den er i form lett tilgjengelig og vil derfor nå ut til mange lesere. Det bygges opp en uhyggelig stemning som opprettholdes gjennom hele boka, og jeg som voksen leser hadde stor glede av å lese den!  Selv om «Svartedalen» er ei lettlest bok, framstår den ikke som det på omslaget, den er ikke merket med noe «lettlest-symbol» av noe slag, og den virker derfor ikke stigmatiserende. Den lettleste formen ser man først når teksten åpenbarer seg. «Svartedalen» er i min øyne en utmerket ungdomsroman innenfor den fantastiske litteraturen!

Bilde lånt fra nynorsk.no

 

 

«Natt på Frognerbadet»

Hei!

I høst startet jeg på skolebibliotekkunnskap ved UiA og som første obligatoriske oppgave skal vi skrive et blogginnlegg med utgangspunkt i en ungdomsroman. Valget mitt har falt på «Natt på Frognerbadet» av Sverre Henmo. Her er oppgaveteksten til oppgave C, som jeg valgte som vinkling:

«C. Del dine personlige refleksjoner om boka med medstudentene. Hva la du særlig merke til i den, hva synes du særlig er interessant ved den, kjenner du andre bøker som den kan sammenliknes med? Osv.»

Bilde lånt fra Foreningen Les!

 

Natt på Frognerbadet av Sverre Henmo

Natt på Frognerbadet er en realistisk ungdomsroman hvor sentrum/utgangspunktet for  handlingen er Simon og guttegjengen han er en del av, og hva som skjer når Simon blir forelsket i «feil» jente. Sentrale tema er, i likhet med mange andre ungdomsromaner, gruppepress; det å stå opp for seg selv og våge å være den man er, usikkerhet i forhold til kropp, og hvor viktig det er å bli akseptert som en av «de kule».

Simon går siste året på ungdomsskolen og bor sammen med sin mor. Faren døde i en brann da Simon var liten, noe som preger moren og har ført til hennes noe engstelige væremåte. Hun er redd for låste dører og våkner hver natt for å gå en brannrunde,  Simon husker ikke noe fra brannen, men har fått et merke for livet i form av et brannsår på overkroppen. Dette brannsåret hemmer han i hverdagen siden han har mye skam knyttet til dette. Han føler seg annerledes,, og merker at jentene er mer interessert i de andre guttene i gjengen. Det er kun de fire kameratene Bengtjhonsen, Amigo, Jesper og Frank som får se Simon med bar overkropp. Dette fører til at Simon fungerer som dommer, og ikke deltar selv, når  ungdommene gjennom sommeren har stupekonkurranser i Frognerbadet.

Vi blir først introdusert for kameratene gjennom hvor gode de er til å stupe. Dette gir meg som leser en indikasjon på hvem de er og speiler også personligheten til de ulike guttene. Dette synes jeg er et godt grep fra forfatterens side og gjør meg interessert i å lese videre for å bli bedre kjent med karakterene. Jeg opplever at Simon setter stor pris på å være en del av denne guttegjengen, og at de alle har sin egen plass i gjengen. Alt går sin vante gang fram til Simon treffer Petra, ei jente fra en annen ungdomsgjeng. Petra har barbert hode, posete militærbukser og tøff T-skjorte. Men hun blir ikke sett på som kul/pen av de andre guttene, noe som fører til at Simon fornekter henne når de andre snakker om hvor teit/stygg hun er, selv om han er forelsket i henne og har innledet et slags forhold til henne.

Han gir dermed etter overfor gruppepresset og svikter både seg selv og Petra, og gjennom indre monolog blir vi med i hans tanker og følelser omkring dette. Petra forstår etterhvert at Simon er flau over henne og hun gjør det slutt. Da begynner Simon en indre kamp for å frigjøre seg fra gruppepresset han føler fra de andre guttene, og han går igjennom en prosess som som fører til at han endelig har mot nok til å stå for den han er.

Jeg synes karakterbeskrivelsene i denne boka er svært gode, personene blir levende framstilt og de virker i stor grad troverdige som karakterer, kanskje med et unntak av Petra som innimellom virker litt for selvsikker. Hun er en ung jente som er med i Natur og Ungdom og spiller fiolin. Hun skriver meldinger som «Liker du regnet?» Hun virker kanskje litt pompøs og hun er muligens en litt urealistisk karakter, hun kunne med fordel hatt en mer sammensatt personlighet for å gjøre henne mer troverdig.

Simon og moren

For meg ble forholdet mellom Simon og moren noe av det mest interessante, her var det spekket med nydelige beskrivelser av forholdet dem imellom og det er helt tydelig at forfatteren har en skarp observasjonsevne. Simon og moren har et forhold preget av gjensidig omsorg og det er tydelig at de vil hverandre vel. Likevel har de vanskelig for å kommunisere på en god måte, det er en tydelig avstand mellom dem og de strever litt med å finne utav det. Simon føler seg litt innvadert av morens angst, men han synes samtidig synd på henne. Jeg synes forholdet mellom Simon og moren er flott skildret. Det viser avstanden som gjerne inntrer når ungdommer skal finne sin egen identitet og løsrive seg fra foreldre. Simon virker tidvis litt irritert og lei seg når han er vitne til morens litt passive/selvutslettende væremåte, noe som kommer til uttrykk fra dette utdraget på side 104 når moren spør om Simon vil være med til Liseberg og kjøre karuseller: « Hun ler på samme måte som hun gjør hver gang vi snakker om noe som har med henne å gjøre. Som om hun ikke egentlig mener det. At det bare tilfeldigvis er sånn, men godt kan være på en annen måte hvis jeg vil det.» .

Moren inviterer Simon på tur til Liseberg for å kjøre karuseller, noe Simon først føler seg litt for gammel til, og som han lenge holder skjult for kameratene. Det viser seg imidlertid at Simon koser seg på turen sammen med moren og det virker som at de begge ser hverandre i et nytt lys. Når de kommer hjem fra turen går ikke moren lenger rett inn på rommet hans etter å ha banket på, men står i døråpningen isteden. Denne turen har på et vis avklart forholdet mellom dem. Det at Simon og moren tar en tur sammen til Liseberg virker forløsende for dem begge; Simon blir på en måte voksen på den turen. Forholdet mellom Simon og mora er noe av det sterkeste ved denne boka synes jeg. Det er et velbrukt grep, det at ungdommen har en litt dysfunksjonell forelder, men jeg synes dette er gjort på en så fin måte i boka her; og det at det ender så godt, med at både Simon og moren får det bedre med seg selv og i forholdet til  hverandre gjør meg glad som leser.

Bokas jentesyn

Nå kommer jeg til noe som forstyrret lesegleden min når det gjelder denne boka. Hovedpersonen i denne ungdomsromanen er en ung gutt, og det er hans øyne vi ser verden gjennom, og hans tanker vi får innsyn i. Jeg reagerer likevel på at jentene i boka, med unntak av Petra, blir framstilt litt dumme/udugelige. Mulig de skal være en kontrast til Petras fortreffelighet, men jeg synes likevel det er stereotypt og jeg stusser på en litt nedlatende holdning/nedvurdering av jenter ved flere anledninger i boka.

Et eksempel finner vi på  side 181: «Jeg kommer aldri til å stupe fra femmeteren. Hoppe er ikke noe problem, men det er bare jenter som hopper fra femmeteren. Jeg skulle vært jente. Kunne tillatt meg hva som helst. Så lenge man har pupper og minimum ett bein, er det noen som er interessert i deg. (…) Å hoppe er som å gå ut fra stranden. Det er for tapere.»

Mulig dette er realistisk; at det er slik unge gutter tenker om jenter i dag? Hva mener dere, er dette «innafor»? Jeg mener at man har et ansvar som forfatter, og kanskje et spesielt stort ansvar som forfatter av ungdomslitteratur, siden dette er litteratur rettet mot unge mennesker som er på søken etter sin identitet og sin plass her i verden.

Et annet eksempel er fra side 88: « Jeg spiller elendig. Hopper som en melsekk og har en treffprosent som minner faretruende om jentenes». Dette utsagnet blir som å bruke begrepet « å løpe som ei jente», noe som er et begrep som ofte er med på å trykke jenter ned og rakke ned på jenters selvfølelse.

Noen vil sikkert si at dette ikke er så viktig, men det er alle disse små dryppene som til sammen legger en demper på jenter. Det at jenter blir nedvurdert i litteratur, film og andre medier gjør noe med den kollektive selvfølelsen til jenter.  Jeg er sikker på at det ikke er forfatterens mening å være nedlatende mot jenter, men dette virkemiddelet/ vinklingen er i mine øyne utdatert, og kan i ytterste konsekvens oppfattes som sexistisk. Jeg husker slike virkemiddel som vanlige da jeg selv var ungdom (90-tallet) og leste denne typen bøker, men siden denne boka er fra 2008 ble jeg litt overrasket over at forfatteren har valgt et slikt grep/virkemiddel.

Siden jeg er helt fersk student i skolebiblitekkunnskap er dette den første ungdomsboka jeg leser av nyere dato.. Derfor er jeg veldig interessert i å høre med andre som har lest flere nyere bøker innenfor ungdomslitteratur; hva mener dere om dette? Er dette noe å henge seg opp i?

Med unntak av jentesynet opplevde jeg «Natt på Frognerbadet» som en veldig god ungdomsroman. Den er spennende, humoristisk og har et imponerende lett og godt språk.

 

På Gyldendal sine sider kan du lese mer om forfatteren Sverre Henmo:

http://www.gyldendal.no/Forfattere/Henmo-Sverre

Posted in Uncategorized | 5 Comments
Link

Hei verden!

Her kommer mitt aller første innlegg på bloggen. Læringskurven har vært bratt, men veldig interessant og morsom!

I løpet av neste uke vil jeg komme med et blogginnlegg som omhandler boken Natt på frognerbadet av Sverre Henmo

Her kan du lese litt mer om forfatteren Sverre Henmo:

https://no.wikipedia.org/wiki/Sverre_

 

Sverre Henmo