Hva tenker du om temaer som god klasseledelse og samarbeid i team?
God klasseledelse er kjempeviktig i skolen. God klasseledelse er avgjørende for et godt sosialt læringsmiljø. Læreren må legge til rette for at miljøet i klasserommet er preget av gode relasjoner og kjennskap til foreldre og hjem, god struktur og kultur for læring. Elevene lærer igjennom samspill og individuell aktivitet, Vygotsky snakket om at barns kulturelle utvikling skjer på to plan: Interpsykologisk og intrapsykologis. For at elevene skal ha mulighet til å lære i det sosiale fellesskapet må det være god klasseledelse, det må være en lærer som bygger opp et støttende læringsstilas til sine elever.
God klasseledelse kan være avgjørende for om mobbing finner sted blant dine elever. Utdanningsdirektoratet skriver i sitt hefte om ”Arbeid mot mobbing” at en av faktorene i forebyggende arbeid er lærerens evne til å lede klasser og grupper. Elementer fra klasseledelse som tydelig struktur, formulering av tydelige mål og høye forventninger vil være med på å stimulere til ønsket atferd. Gode relasjoner mellom lærer og elev og elevene seg imellom vil være med på å skape en kollektiv vi-følelse der man beskytter og tar vare på hverandre.
Klasseledelse er også aktuelt i et danningsperspektiv. Læreren vil gå foran som et forbilde for sine elver. Derfor er det svært viktig hvordan man som lærer leder klassen. Manipuleres elevene? Brukes autoritære teknikker? Eller møter læreren eleven med respekt og forventninger? Mimesiser en skapende etterlikning som innebærer at en elev opplever noe med en lærer som oppfører seg respektfullt og ivaretakende, han eller hun kan få lyst til å være på samme måte selv.
Samarbeid i team er også sentralt i skolen. Samarbeid er viktig for å kunne dra skuta i riktig retning. Hargreaves snakker om ulike lærekulturer: individualisme, balkanisering og bevegelig mosaikk. Når vi snakker om læring i skolekollegiet er det ønskelig med en lærekultur der man samarbeider der det er hensiktsmessig, en bevegelig mosaikk. Samarbeid er absolutt avgjørende for profesjonsutviklingen i skolen. I Nonaka og Takeuchis kunnnskapsspiral eksternaliseres kunnskapen man har erfart og deretter kombinere man denne med kunnskap fra andre individer, på denne måten kan man skape og ta i bruk en ny praksis som fellesskapet jobbere sammen for å realisere. Wells snakker også om i sin læringssyklus at tilegnelse av informasjon og kunnskapsbygging er en fellesskapsaktivitet. Senge trekker også frem læring i team som en av de fem viktigste faktorene for en lærende organisasjon.
For å få et godt samarbeid i teamet er det viktig å være bevisst på hvordan man prater til hverandre. Bruker du en samarbeidede samtalestil? Eller selvhevdende? I dette ligger det om det er viktigst for deg å formidle det du har å komme med, eller om du er åpen for innspill fra en likeverdig samtalepartner. Senge tydeliggjør også viktigheten av personlig mestring hos den enkelte lærer. Opplever man mestring vil man også ha større endringskompetanse.
Er det noe du selv vil trekke frem som vil være viktig for at du skal kunne fremstå som profesjonell lærer på denne skolen?
Jeg ønsker, sikkert i fellesskap med alle andre lærere, å fremstå som profesjonell i mitt yrke. Å ønske noe annet ville automatisk gjøre meg til en lite egnet kandidat til å formidle verdier og kunnskaper til den yngre generasjonen.
For at jeg skal kunne fremstå som en profesjonell lærer på denne skolen må jeg være ydmyk ovenfor mine elever, foreldrene til mine elever og ovenfor mine kolleger og ledere. Her er det viktig at jeg tenker på hvordan jeg kommuniserer med andre Det er viktig å ikke objektivere andre i måten en uttrykker seg på. Jeg ønsker å alltid snakke om sak og ikke person. Jeg mener at evnen til å føre en god dialog er en av faktorene som kan være med på å avgjøre om man som lærer utviser profesjonalitet.
Jeg bør være dyktig i mine fag og viser glede i arbeidet med det. En lærers profesjonalitet rommer frihet til å velge læringsstrategier, metoder og innhold, så lenge en når kompetansemålene. Som profesjonell lærer bør jeg ha didaktisk, pedagogisk og faglig kunnskap til å vite hvilken måte elevene kan lære fagstoffet på en best mulig måte. Jeg bør ha evnen til å motivere og støtte elevene i læringsprosessen.