Denne gangen skal jeg fortelle om hvordan jeg konkret ville lagt opp et godt undervisningsopplegg. Når jeg planlegger undervisning, vurderer jeg først hvilke tilhørere jeg har. Hva er min målgruppe? Hvem er det jeg skal motivere og engasjere? Hvilket mål skal vi nå sammen? Hva skal vi lære noe om? Og på hvilken måte kan vi på en mest mulig hensiktsmessig måte nå dette målet, i akkurat denne gruppen av mennesker? Hvilke muligheter har jeg i forhold til ytre faktorer? Denne måten å tenke på kan knyttes opp til den didaktiske relasjonsmodellen, her blir det tydeliggjort at de seks ulike faktorene vil påvirke hverandre gjensidig, og det opplever jeg også at det gjør i det virkelige liv.
Når jeg planlegger, starter jeg med å kartlegge de seks faktorene i relasjonsmodellen. Deretter vil jeg gå nærmere inn på faktoren som er blitt kaldt arbeidsmåter. Denne faktoren påvirkes av de andre faktorene og har uendelige muligheter. Her benytter jeg meg av MAKVISE prinsippet; Motivere, aktivisering, konkretisering, variasjon, individualisering, samarbeid og evaluering. Jeg tenker igjennom disse stikkordene når jeg velger arbeidsmetoder og oppgaver og vurderer om det jeg har valgt stemmer overens med det jeg har kartlagt i relasjonsmodellen. Jeg opplever at om jeg har samsvar mellom MAKVISE og observasjonene jeg har gjort i relasjonsmodellen, får vi et godt læringsutbytte. (http://web2.gyldendal.no/nyhetsbrev/yfi/hs/docs/treningsledelse_kap1.pdf)
Man kan spørre seg hva som avgjør om undervisningsøkten er god. Jeg mener at undervisningsøkten er god hvis elevene går fra timen, litt mer motivert, og litt nærmere sitt mål. En elev kan gå fra timen å være nærmere sitt mål, men svært demotivert, da mener jeg at man som lærer har lagt et dårlig grunnlag for videre utvikling. For å planlegge en god undervisningøkt må jeg kjenne mine elever og begge parter må vite hva målet er. På bakgrunn av dette bør jeg være i stand til å velge en arbeidsmetode til min undervisning som appellerer til mine elever og deretter være i stand til å vurdere elevene mine og la dem få vite hvordan de ligger an. Jeg mener at det er nettopp dette som skiller en god pedagog fra en mindre god, evnen til å velge arbeidsmetoder som fører til fremgang og motivasjon. Og jeg velger å legge opp min undervisning på bakgrunn av dette synet.
Tilbaketråkk: wedding photography in kolkata
Tilbaketråkk: celebrity photographer in chandigarh
Tilbaketråkk: kolkata pre-wedding photography
Tilbaketråkk: Photography
Tilbaketråkk: check business credit
Tilbaketråkk: mvr
Tilbaketråkk: rental history report
Tilbaketråkk: cheap dumpster rental prices
Tilbaketråkk: rolloff dumpster
Tilbaketråkk: dumpster rental new baltimore
Tilbaketråkk: dumpster rental burton
Tilbaketråkk: roll off dumpster cost
Tilbaketråkk: rent trash bins
Tilbaketråkk: dumpster rental Portage
Tilbaketråkk: youvideoporno
Tilbaketråkk: samsung appliances
Tilbaketråkk: appliance technicians
Tilbaketråkk: portable dishwasher hookup
Tilbaketråkk: dishwasher prices
Tilbaketråkk: GOOSE review
Tilbaketråkk: VPN provider
Tilbaketråkk: IPVanish VPN
Tilbaketråkk: IPVanish
Tilbaketråkk: Best VPN
Tilbaketråkk: Express VPN
Tilbaketråkk: VPN NL
Tilbaketråkk: IPVanish VPN
Tilbaketråkk: top 10 most reliable cars of 2017
Tilbaketråkk: 2014 Ford Rims & Tires
Tilbaketråkk: Maharashtra SSC results date Updates
Tilbaketråkk: Slim couture
Tilbaketråkk: Slim couture
Tilbaketråkk: Slim couture
Tilbaketråkk: Slim couture
Tilbaketråkk: dr. dickmann
Tilbaketråkk: bandarq
Tilbaketråkk: bandarq
Tilbaketråkk: casino online
Tilbaketråkk: Togel online
Tilbaketråkk: PlayStation 4 slim
Hei Vilde!
Du viser at du har gode refleksjoner rundt planlegging og gjennomføring av en undervisningsøkt. MAKVISE er genial å bruke i planleggingen, da den er innom alle faktorer man må tenke på for at elevene skal lære best mulig. Det at du klart har et mål for timen, er det veldig bra du har fokus på 🙂
Hei Vilde
Du har mange gode tanker om hvordan et godt undervisningsopplegg skal være. Jeg er enig at dersom man bruker både MAKVISE og den didaktiske relasjonsmodellen så har man et godt grunnlag for undervisningen. Motivasjon hos elevene er viktig, og det at de går fra en time litt mer motiverte er noe vi som fremtidige lærerer må ha stor fokus på.
Du skriver veldig bra, og har gode refleksjoner rundt det å planlegge en god undervisningsøkt. 🙂