God klasseledelse, samarbeid i team og hvordan jeg kan fremstå som en profesjonell lærer

Hva tenker du om temaer som god klasseledelse og samarbeid i team?

God klasseledelse er kjempeviktig i skolen. God klasseledelse er avgjørende for et godt sosialt læringsmiljø. Læreren må legge til rette for at miljøet i klasserommet er preget av gode relasjoner og kjennskap til foreldre og hjem, god struktur og kultur for læring. Elevene lærer igjennom samspill og individuell aktivitet, Vygotsky snakket om at barns kulturelle utvikling skjer på to plan: Interpsykologisk og intrapsykologis. For at elevene skal ha mulighet til å lære i det sosiale fellesskapet må det være god klasseledelse, det må være en lærer som bygger opp et støttende læringsstilas til sine elever.

God klasseledelse kan være avgjørende for om mobbing finner sted blant dine elever. Utdanningsdirektoratet skriver i sitt hefte om ”Arbeid mot mobbing” at en av faktorene i forebyggende arbeid er lærerens evne til å lede klasser og grupper. Elementer fra klasseledelse som tydelig struktur, formulering av tydelige mål og høye forventninger vil være med på å stimulere til ønsket atferd. Gode relasjoner mellom lærer og elev og elevene seg imellom vil være med på å skape en kollektiv vi-følelse der man beskytter og tar vare på hverandre.

Klasseledelse er også aktuelt i et danningsperspektiv. Læreren vil gå foran som et forbilde for sine elver. Derfor er det svært viktig hvordan man som lærer leder klassen. Manipuleres elevene? Brukes autoritære teknikker? Eller møter læreren eleven med respekt og forventninger? Mimesiser en skapende etterlikning som innebærer at en elev opplever noe med en lærer som oppfører seg respektfullt og ivaretakende, han eller hun kan få lyst til å være på samme måte selv.

Samarbeid i team er også sentralt i skolen. Samarbeid er viktig for å kunne dra skuta i riktig retning. Hargreaves snakker om ulike lærekulturer: individualisme, balkanisering og bevegelig mosaikk. Når vi snakker om læring i skolekollegiet er det ønskelig med en lærekultur der man samarbeider der det er hensiktsmessig, en bevegelig mosaikk. Samarbeid er absolutt avgjørende for profesjonsutviklingen i skolen. I Nonaka og Takeuchis kunnnskapsspiral eksternaliseres kunnskapen man har erfart og deretter kombinere man denne med kunnskap fra andre individer, på denne måten kan man skape og ta i bruk en ny praksis som fellesskapet jobbere sammen for å realisere. Wells snakker også om i sin læringssyklus at tilegnelse av informasjon og kunnskapsbygging er en fellesskapsaktivitet. Senge trekker også frem læring i team som en av de fem viktigste faktorene for en lærende organisasjon.

For å få et godt samarbeid i teamet er det viktig å være bevisst på hvordan man prater til hverandre. Bruker du en samarbeidede samtalestil? Eller selvhevdende? I dette ligger det om det er viktigst for deg å formidle det du har å komme med, eller om du er åpen for innspill fra en likeverdig samtalepartner. Senge tydeliggjør også viktigheten av personlig mestring hos den enkelte lærer. Opplever man mestring vil man også ha større endringskompetanse.

Er det noe du selv vil trekke frem som vil være viktig for at du skal kunne fremstå som profesjonell lærer på denne skolen?

Jeg ønsker, sikkert i fellesskap med alle andre lærere, å fremstå som profesjonell i mitt yrke. Å ønske noe annet ville automatisk gjøre meg til en lite egnet kandidat til å formidle verdier og kunnskaper til den yngre generasjonen.

For at jeg skal kunne fremstå som en profesjonell lærer på denne skolen må jeg være ydmyk ovenfor mine elever, foreldrene til mine elever og ovenfor mine kolleger og ledere. Her er det viktig at jeg tenker på hvordan jeg kommuniserer med andre Det er viktig å ikke objektivere andre i måten en uttrykker seg på. Jeg ønsker å alltid snakke om sak og ikke person. Jeg mener at evnen til å føre en god dialog er en av faktorene som kan være med på å avgjøre om man som lærer utviser profesjonalitet.

Jeg bør være dyktig i mine fag og viser glede i arbeidet med det. En lærers profesjonalitet rommer frihet til å velge læringsstrategier, metoder og innhold, så lenge en når kompetansemålene. Som profesjonell lærer bør jeg ha didaktisk, pedagogisk og faglig kunnskap til å vite hvilken måte elevene kan lære fagstoffet på en best mulig måte. Jeg bør ha evnen til å motivere og støtte elevene i læringsprosessen.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

49 svar til God klasseledelse, samarbeid i team og hvordan jeg kan fremstå som en profesjonell lærer

  1. Tilbaketråkk: Indian Pre Wedding Video

  2. Tilbaketråkk: Airco

  3. Tilbaketråkk: bride

  4. Tilbaketråkk: wedding photography packages

  5. Tilbaketråkk: credit screening companies

  6. Tilbaketråkk: credit screening companies

  7. Tilbaketråkk: tenant credit report authorization form

  8. Tilbaketråkk: aaa background checks

  9. Tilbaketråkk: employee credit report

  10. Tilbaketråkk: household dumpster rental

  11. Tilbaketråkk: dumpster rental sizes

  12. Tilbaketråkk: dumpster rental Zilwaukee

  13. Tilbaketråkk: dumpster rental bloomfield hills

  14. Tilbaketråkk: rent a dumper

  15. Tilbaketråkk: need a dumpster

  16. Tilbaketråkk: construction dumpster rental

  17. Tilbaketråkk: youvideoporno

  18. Tilbaketråkk: stainless steel hollow bars

  19. Tilbaketråkk: appliance medic service

  20. Tilbaketråkk: oven repair service

  21. Tilbaketråkk: small appliance repair parts

  22. Tilbaketråkk: city appliance repair

  23. Tilbaketråkk: best dishwasher for the money

  24. Tilbaketråkk: presidential appliance repair

  25. Tilbaketråkk: Beste Nederlandse VPN

  26. Tilbaketråkk: NL VPN

  27. Tilbaketråkk: SaferVPN

  28. Tilbaketråkk: NL VPN

  29. Tilbaketråkk: VPN NL

  30. Tilbaketråkk: VPN service

  31. Tilbaketråkk: VPN reviews

  32. Tilbaketråkk: VPNservice

  33. Tilbaketråkk: what do women want

  34. Tilbaketråkk: top 10 best video games of 2017

  35. Tilbaketråkk: Maharashtra SSC results Updates

  36. Tilbaketråkk: Slim couture

  37. Tilbaketråkk: Slim couture

  38. Tilbaketråkk: Slim couture

  39. Tilbaketråkk: Slim couture

  40. Tilbaketråkk: Ecommerce Strategy

  41. Tilbaketråkk: dr. dickmann

  42. Tilbaketråkk: Best Rabbit Vibrator

  43. Tilbaketråkk: bandarq

  44. Tilbaketråkk: bandarq

  45. Tilbaketråkk: casino online

  46. Tilbaketråkk: Togel online

  47. Tilbaketråkk: Amazon kindle 6

  48. Hei Vilde

    Her var det mange gode tanker og refleksjoner. Du har koblet sammen tankene dine med relevant teori, og det var veldig interessant å lese innlegget ditt. Likte veldig god at du skrev om at god klasseledelse kan forebygge mobbing. Dette er noe vi som lærere må tenke over, for forebygging av mobbing er et veldig viktig arbeid.

    Jeg er ikke i tvil om at du vil bli en god og profesjonell lærer, du er veldig bevisst på hvordan du vil framstå i ditt arbeid. Et godt blogginnlegg!

    -Maria-

  49. Dette var et veldig fint og velformulert blogginnlegg! Du er god til å skrive, og det er veldig bra at du har forankret teksten din i relevant teori. Jeg er enig med deg at god klasseledelse skaper læring og trygge elever. For at teamsamarbeid skal fungere på en skole, er det absolutt ønskelig med en samarbeidende kultur. Du viser at du har god kunnskap om yrkesetikk og at du har reflektert over lærerprofesjonalitet. Du kommer til å bli en kjempeflink lærer for elevene dine, Vilde 🙂

Legg igjen en kommentar