Hva tenker du om temaer som god klasseledelse og samarbeid i team?
God klasseledelse er kjempeviktig i skolen. God klasseledelse er avgjørende for et godt sosialt læringsmiljø. Læreren må legge til rette for at miljøet i klasserommet er preget av gode relasjoner og kjennskap til foreldre og hjem, god struktur og kultur for læring. Elevene lærer igjennom samspill og individuell aktivitet, Vygotsky snakket om at barns kulturelle utvikling skjer på to plan: Interpsykologisk og intrapsykologis. For at elevene skal ha mulighet til å lære i det sosiale fellesskapet må det være god klasseledelse, det må være en lærer som bygger opp et støttende læringsstilas til sine elever.
God klasseledelse kan være avgjørende for om mobbing finner sted blant dine elever. Utdanningsdirektoratet skriver i sitt hefte om ”Arbeid mot mobbing” at en av faktorene i forebyggende arbeid er lærerens evne til å lede klasser og grupper. Elementer fra klasseledelse som tydelig struktur, formulering av tydelige mål og høye forventninger vil være med på å stimulere til ønsket atferd. Gode relasjoner mellom lærer og elev og elevene seg imellom vil være med på å skape en kollektiv vi-følelse der man beskytter og tar vare på hverandre.
Klasseledelse er også aktuelt i et danningsperspektiv. Læreren vil gå foran som et forbilde for sine elver. Derfor er det svært viktig hvordan man som lærer leder klassen. Manipuleres elevene? Brukes autoritære teknikker? Eller møter læreren eleven med respekt og forventninger? Mimesiser en skapende etterlikning som innebærer at en elev opplever noe med en lærer som oppfører seg respektfullt og ivaretakende, han eller hun kan få lyst til å være på samme måte selv.
Samarbeid i team er også sentralt i skolen. Samarbeid er viktig for å kunne dra skuta i riktig retning. Hargreaves snakker om ulike lærekulturer: individualisme, balkanisering og bevegelig mosaikk. Når vi snakker om læring i skolekollegiet er det ønskelig med en lærekultur der man samarbeider der det er hensiktsmessig, en bevegelig mosaikk. Samarbeid er absolutt avgjørende for profesjonsutviklingen i skolen. I Nonaka og Takeuchis kunnnskapsspiral eksternaliseres kunnskapen man har erfart og deretter kombinere man denne med kunnskap fra andre individer, på denne måten kan man skape og ta i bruk en ny praksis som fellesskapet jobbere sammen for å realisere. Wells snakker også om i sin læringssyklus at tilegnelse av informasjon og kunnskapsbygging er en fellesskapsaktivitet. Senge trekker også frem læring i team som en av de fem viktigste faktorene for en lærende organisasjon.
For å få et godt samarbeid i teamet er det viktig å være bevisst på hvordan man prater til hverandre. Bruker du en samarbeidede samtalestil? Eller selvhevdende? I dette ligger det om det er viktigst for deg å formidle det du har å komme med, eller om du er åpen for innspill fra en likeverdig samtalepartner. Senge tydeliggjør også viktigheten av personlig mestring hos den enkelte lærer. Opplever man mestring vil man også ha større endringskompetanse.
Er det noe du selv vil trekke frem som vil være viktig for at du skal kunne fremstå som profesjonell lærer på denne skolen?
Jeg ønsker, sikkert i fellesskap med alle andre lærere, å fremstå som profesjonell i mitt yrke. Å ønske noe annet ville automatisk gjøre meg til en lite egnet kandidat til å formidle verdier og kunnskaper til den yngre generasjonen.
For at jeg skal kunne fremstå som en profesjonell lærer på denne skolen må jeg være ydmyk ovenfor mine elever, foreldrene til mine elever og ovenfor mine kolleger og ledere. Her er det viktig at jeg tenker på hvordan jeg kommuniserer med andre Det er viktig å ikke objektivere andre i måten en uttrykker seg på. Jeg ønsker å alltid snakke om sak og ikke person. Jeg mener at evnen til å føre en god dialog er en av faktorene som kan være med på å avgjøre om man som lærer utviser profesjonalitet.
Jeg bør være dyktig i mine fag og viser glede i arbeidet med det. En lærers profesjonalitet rommer frihet til å velge læringsstrategier, metoder og innhold, så lenge en når kompetansemålene. Som profesjonell lærer bør jeg ha didaktisk, pedagogisk og faglig kunnskap til å vite hvilken måte elevene kan lære fagstoffet på en best mulig måte. Jeg bør ha evnen til å motivere og støtte elevene i læringsprosessen.
Tilbaketråkk: Indian Pre Wedding Video
Tilbaketråkk: Airco
Tilbaketråkk: bride
Tilbaketråkk: wedding photography packages
Tilbaketråkk: credit screening companies
Tilbaketråkk: credit screening companies
Tilbaketråkk: tenant credit report authorization form
Tilbaketråkk: aaa background checks
Tilbaketråkk: employee credit report
Tilbaketråkk: household dumpster rental
Tilbaketråkk: dumpster rental sizes
Tilbaketråkk: dumpster rental Zilwaukee
Tilbaketråkk: dumpster rental bloomfield hills
Tilbaketråkk: rent a dumper
Tilbaketråkk: need a dumpster
Tilbaketråkk: construction dumpster rental
Tilbaketråkk: youvideoporno
Tilbaketråkk: stainless steel hollow bars
Tilbaketråkk: appliance medic service
Tilbaketråkk: oven repair service
Tilbaketråkk: small appliance repair parts
Tilbaketråkk: city appliance repair
Tilbaketråkk: best dishwasher for the money
Tilbaketråkk: presidential appliance repair
Tilbaketråkk: Beste Nederlandse VPN
Tilbaketråkk: NL VPN
Tilbaketråkk: SaferVPN
Tilbaketråkk: NL VPN
Tilbaketråkk: VPN NL
Tilbaketråkk: VPN service
Tilbaketråkk: VPN reviews
Tilbaketråkk: VPNservice
Tilbaketråkk: what do women want
Tilbaketråkk: top 10 best video games of 2017
Tilbaketråkk: Maharashtra SSC results Updates
Tilbaketråkk: Slim couture
Tilbaketråkk: Slim couture
Tilbaketråkk: Slim couture
Tilbaketråkk: Slim couture
Tilbaketråkk: Ecommerce Strategy
Tilbaketråkk: dr. dickmann
Tilbaketråkk: Best Rabbit Vibrator
Tilbaketråkk: bandarq
Tilbaketråkk: bandarq
Tilbaketråkk: casino online
Tilbaketråkk: Togel online
Tilbaketråkk: Amazon kindle 6
Hei Vilde
Her var det mange gode tanker og refleksjoner. Du har koblet sammen tankene dine med relevant teori, og det var veldig interessant å lese innlegget ditt. Likte veldig god at du skrev om at god klasseledelse kan forebygge mobbing. Dette er noe vi som lærere må tenke over, for forebygging av mobbing er et veldig viktig arbeid.
Jeg er ikke i tvil om at du vil bli en god og profesjonell lærer, du er veldig bevisst på hvordan du vil framstå i ditt arbeid. Et godt blogginnlegg!
-Maria-
Dette var et veldig fint og velformulert blogginnlegg! Du er god til å skrive, og det er veldig bra at du har forankret teksten din i relevant teori. Jeg er enig med deg at god klasseledelse skaper læring og trygge elever. For at teamsamarbeid skal fungere på en skole, er det absolutt ønskelig med en samarbeidende kultur. Du viser at du har god kunnskap om yrkesetikk og at du har reflektert over lærerprofesjonalitet. Du kommer til å bli en kjempeflink lærer for elevene dine, Vilde 🙂