Skolebibliotekkunnskap. Hvorfor velge det?

Jeg går nå inn i mitt ellevte år som lærer og skolebibliotekar på en barneskole. Stillingen min er delt opp i 60 % som lærer og 40 % som skolebibliotekar. Tidligere har jeg jobbet deltid ved et folkebibliotek og fire år fulltid som skolebibliotekar ved en ungdomsskole.

Min daglige arbeidssituasjon trives jeg godt med. Min delte stilling gir meg muligheten til å være en god del til stede for elever og lærere i hverdagen ved skolebiblioteket. Samtidig gir lærerjobben meg muligheten til å komme meg ut blant elevene og der se behovene skolebiblioteket kan være med og dekke. Jeg blir dessuten godt kjent med elevene og dette gir meg en fordel når jeg skal anbefale bøker når disse komme for å låne.

Vi har ved vår skole en samlet ledelse som ivrer for skolebiblioteket. Lokalene er nyoppussede og hvert år satses det på biblioteket med bevilgninger som hjelper meg å bygge opp en aktuell og variert samling. Ledelsen er også positiv til at min kompetanse økes ved videreutdanning og kursing.

Selv om det er mye som fungerer godt ved skolebiblioteket vårt er det alltid rom for forbedring og forandring. Jeg har en målsetting om å involvere både elever og lærere mer i bruken av biblioteket. Jeg mener det er ekstra viktig at elevene får være med å medvirke, spesielt ved innkjøp av ny litteratur. Det er jo tross alt de biblioteket er til for. Jeg kommer også til å jobbe mer ut mot elevene i klasserommet slik at den tiden jeg har til rådighet som bibliotekar også blir brukt på en måte som gjør meg mer synlig.

I arbeidet mitt med å spre leseglede ser jeg meg ofte rundt på nettet for å finne inspirasjon og tips. Jeg kan da anbefale barnebokinstituttet.no/ressurser/lesetips/ som et godt utgangspunkt.

Etter hvert som årene har gått har jeg funnet ut at jeg vil øke mine kunnskaper innenfor faget jeg har jobbet mye med. Det blir spennende å lære mer om blant annet klassifikasjon og katalogisering. Selv om jeg har jobbet en del med dette er det helt sikkert rom for forbedring. Jeg ønsker å få mer kunnskap om det meste som kreves innenfor faget slik at jeg kan bli en mer allsidig skolebibliotekar og gjøre en bedre jobb i hverdagen. Jeg tenker at det vil gjøre at jeg kan se arbeidet mitt med nye øyne og gi meg mer inspirasjon som igjen vil gi elevene et bedre tilbud.

Bilder: Eget foto fra skolebiblioteket.

4 tanker om “Skolebibliotekkunnskap. Hvorfor velge det?

  1. Hei, Anders.

    Takk for at jeg fikk lese bloggen din. Det var en engasjerende og interessant tekst om skolebiblioteket på din skole.

    Det er alltid fint å høre om en skoleledelse som vil satse på skolebiblioteket, og du er heldig som jobber på en skole som er slik. Det gir et veldig fint utgangspunkt for å videreutvikle skolebiblioteket og gjøre det til en integrert del av skolens virksomhet.

    Det er mange fordeler ved å være både lærer og skolebibliotekar, og du peker på flere av disse i teksten din. Det å kjenne elevene og vite litt om hva de liker å lese, er viktig.

    Det er fint at du også har noen tanker om hvordan du vil videreutvikle biblioteket. Elevmedvirkning i samlingsutviklingen høres ut som en god idé. Elever er ofte flinke til å anbefale bøker til hverandre. Flere skoler har også ordninger for skolebibliotekassistenter.

    Jeg håper at du vil trives på studiet. Lykke til!

    Hilsen
    Ingeborg

  2. Hei Anders.
    Jeg syns din målsetting om å involvere både elever og lærere mer i bruken av biblioteket, og dine tanker om bruken av biblioteket er meget gode og interessante. Din stilling, hvor du både jobber i klasserommet og på skolebiblioteket, gir deg gode forutsetninger for å se hvor skoen trykker på både innholdet og bruken av biblioteket for deg og dine kolleger.
    Takk for tips om barnebokinstituttet!
    Lykke til med studier!
    Mvh Veslemøy.

  3. Hei Anders!

    Jeg skulle ønske jeg hadde tilgang på et bibliotek som ditt da jeg gikk på barneskolen! Så heldig elevene er, som har en engasjert og faglig interessert bibliotekar som deg. Jeg synes det virker som at du har mange gode og reflekterte tanker rundt din egen rolle, og hvordan du tenker at denne kan videreutvikles.

    Jeg har også stor tro på å være synlig i klasserommet, samt å la elevene være delaktige i valg av for eksempel ny litteratur. Å involvere brukergruppen direkte på denne måten, gir dem et slags eierforhold til biblioteket sitt, og er dessuten en flott måte å gå i dialog med elevene på.

    Lykke til med videre studieår!
    – Camilla

  4. Takk for et fint blogg-innlegg Anders. Du har tatt med flere viktige aspekter ved jobben din som skolebibliotekar og grunnen til at du ønsker å lære mer. Det at du drar veksler på stilingen din som lærer er en fin betraktning. Å få til medvirkning fra elevene i litteraturkjøp er et godt tips til oss andre. Det er også å bruke Barnebokinstituttets nettsider. Jeg synes at du poengterer viktigheten av at skolebibliotekarer ikke må hvile på laurbærene, men stadig være oppdatert på litteratur. Du har fine rammer å jobbe innenfor. Lykke til videre med jobben:-)

Legg igjen en kommentar