Clue: Salamandergåten

Del dine personlige refleksjoner om boka med medstudentene. Hva la du særlig merke til i den, hva synes du særlig er interessant ved den, kjenner du andre bøker som den kan sammenliknes med, osv.

Til denne oppgaven har jeg valgt å lese Jørn Lier Holst sin første Cluebok: Salamandergåten. Dette er en krimbok som passer for yngre ungdommer og eldre barn. Den handler om Cecilie, den nye gutten Leo, venninnen Une og hunden Egon, som prøver å løse et mysterie med en ukjent død mann som blir funnet av vennegjengen på den lokale stranden med en salamnedertatovering på armen. Samtidig som vennegjengen prøver å løse mysteriet rundt salamandermannen, blir vi som lesere også presentert for det overordnede uløste dødsfallet til moren til Cecilie.

Holst har brukt ulike teknikker for å gjøre dette til en spennende og interaktiv bok for barn og ungdommer. I fremsiden av boken er det lagt til et kart over området hvor boken finner sted, slik at lesere kan forestille seg de ulike stedene på en litt annerledes måte enn hvis de kun hadde vært beskrevet i boken. Samtidig er det også en planoversikt over pensjonatet, som beskriver de ulike rommene, og viser hvor de ulike gjestene bor.

Oversikt over Skutebukta.

Samtidig får alle de potensielle mistenkte og besøkende tildelt kallenavn av vennegjengen, som også gjør det nokså oversiktlig å holde oversikt over de ulike mistenkte. Det gjør også at de kjennetegnes av ulike ytre og merkverdige tegn, istedenfor kun navn, som ville vært mer normalt i en krim for voksne.

Boken innledes med et sitat fra Sokrates, kjent fra filosofien. Det er «Alt jeg vet er at jeg intet vet». Dette blir også sagt av gamle-Tim, som fremstår som en vis karakter, som gjennom visdomsord veileder og viser vei for vennegjengen. Sitatet viser hvordan man som menneske ikke kan vite alt, uansett. Ved å bruke filosofiske tanker på denne måten trekker Holst inn et tema som for mange barn og ungdommer kan virke tørt og kjedelig. Ved å bruke en kjent filosof og et ordtrykk fra han i en krimbok åpen Holst for å vise hvordan filosofi kan brukes og tolkes i en annen setting en kun ren filosofiundervisning.

Kilder:

2 tanker om “Clue: Salamandergåten

1. Hei. Jeg får lyst til å lese boka når jeg ser kartet! Det fanger min oppmerksomhet. Jeg blir nyskjerrig på hvilke kallenavn de mistenkte får. Elevene kan komme til å lure på hvorfor den døde mannen har en salamandertatovering på armen. Jeg syns du klarer å pirre nyskjerrigheten og inspirerer til lesing! Bra innlegg. Det var nyttig å lese at forfatter baker inn visdom og filosofiske tanker i boka slik at det blir barnevennlig eller ungdomsvennlig. Vi har mange undrende elever som også trenger å få utfordringer på sine felt. Tusen takk for flott innlegg!

2. Hei Anne!

Jeg liker at du starter blogginnlegget ditt med å fortelle hvilken aldersgruppe du mener boka passer for. I fortsettelsen får vi en kort presentasjon av hovedpersonene, samt bokas mysterium.

Du avslutter innlegget med å henvise til et sitat fra Sokrates, samtidig som du viser til at forfatteren trekker inn filosofi på en fin måte i boka. Dette er fint for oss formidlere å være klar over før man tar fatt på en eventuell presentasjon. Jeg mener at boka passer ypperlig som høytlesningsbok for hele klasser. I forkant av en eventuell høytlesning kan det være lurt å snakke med elevene om hvem Sokrates var.

Du forteller og viser at vi som lesere kan finne et kart med oversikt over området handlingen finner sted. Her kunne det kanskje vært en ide å ha med noen beskrivelser av stedet, for å skape nysgjerrighet. I den forbindelse ville jeg hatt med litt flere beskrivelser av hovedpersonene også. De er så ulike, og utfyller hverandre godt.

Det kunne også vært en ide og skrive litt om forfatteren av boka. Det spesielle med ham er nettopp det at han tidligere har arbeidet med etterforskning i politiet.

Beste hilsen Aud Jannike.

Det er stengt for kommentarer.