Hvorfor vil jeg bli lærer?

Hvem vil vel ikke ha verdens viktigste jobb? Jeg skjønner ikke at det er noe å lure på. Personlig ser jeg det som et stort privilegium såvel som et enormt ansvar å få jobbe med noe av det mest spennende i verden. Nemlig mennesker. Og hva er vel mer spennende enn nettopp ungdom?

Det er mange “riktige” ord jeg kan bruke når jeg legger ut om nettopp dette. Ord som viser til pensum og ord som en rektor med respekt for seg selv og skolen han/hun jobber på sikkert hadde blitt glad for å høre. Jeg kan snakke om at jeg ønsker å være et stillas rundt den kommende generasjonen og hvordan et barnesinn kan sammenlignes med et rent lerret. Men jeg vil si litt om relasjoner.

Det er nemlig relasjonene som gjør at jeg vil bli lærer. Det handler om mer enn at jeg syns engelsk grammatikk og litteratur er facinerende og spennende. Jeg vil lære mine fremtidige elever MER enn bare fakta om 2. VK, hvilke politiske retninger vi har i Norge og hva hovedstaden i Litauen heter. Jeg vil bli kjent med de. Vite hva de tenker om ting. Høre på hva de føler. Jeg vil hjelpe dem til å ytre sine meninger, tenke selv og våge å stå for det.

Hvilke visjoner har jeg for mitt arbeid i skolen? Jeg har en visjon om å gjøre en forskjell. Jeg drømmer om å ha tid nok til hver elev, se dem utvikle seg og modnes til å bli reflekterte unge voksne. Mange vil nok le av meg og fnyse over mine “urealistiske” drømmer. Men jeg håper aldri jeg lar meg påvirke så mye at jeg mister gløden, håpet og troen på fremtidens voksne.

Om Berit Marie Lian

Jeg er lærer. Snart.

20 199 svar til Hvorfor vil jeg bli lærer?

1. Tilbaketråkk: http://atlaspolskxa.extrafotka.pl/

2. Carpet Tiles sier:

that’s good, thanks for sharing,.. I think this is great blog

3. Tilbaketråkk: Cheap Timberland Boots For Kids

4. Tilbaketråkk: magic of making up

5. Tilbaketråkk: Moncler Outlet

6. Tilbaketråkk: Our Home Page

7. Tilbaketråkk: Steam Games Reviews

8. Tilbaketråkk: chatroulette arabia

9. Having read this I believed it was really informative. I appreciate you spending some time and energy to put this content together. I once again find myself spending a significant amount of time both reading and commenting. But so what, it was still worthwhile!

10. Tilbaketråkk: cheap seo vps

11. Tilbaketråkk: Ryse Son of Rome PC Download

12. Hello! I could have sworn I’ve been to this website before but after looking at many of the posts I realized it’s new to me. Regardless, I’m definitely delighted I discovered it and I’ll be bookmarking it and checking back regularly!

13. Tilbaketråkk: Michael Kors Bags Outlet

14. Tilbaketråkk: summoners war Hack Tool

15. that’s good, thanks for sharing,.. I think this is great blog

16. Tilbaketråkk: look at this site

17. Tilbaketråkk: Click On this page

18. keranique sier:

Pretty! This has been a really wonderful article. Thanks for providing this info.

19. that’s good, thanks for sharing,.. I think this is great blog

20. Tilbaketråkk: Metro Redux

21. Tilbaketråkk: line sticker free download

22. Tilbaketråkk: http://skintagremovalproductsguide.com

23. Tilbaketråkk: zbigz premium

24. Tilbaketråkk: http://www.reddit.com/r/iliveforever/comments/2og52r/only_working_moviestarplanet_hack_the_only_tool

25. I’ve been surfing online more than three hours today, yet I never found any interesting article like yours. It’s pretty worth enough for me. Personally, if all site owners and bloggers made good content as you did, the net will be a lot more useful than ever before.