Hvorfor vil jeg bli lærer?

Hvem vil vel ikke ha verdens viktigste jobb? Jeg skjønner ikke at det er noe å lure på. Personlig ser jeg det som et stort privilegium såvel som et enormt ansvar å få jobbe med noe av det mest spennende i verden. Nemlig mennesker. Og hva er vel mer spennende enn nettopp ungdom?

Det er mange “riktige” ord jeg kan bruke når jeg legger ut om nettopp dette. Ord som viser til pensum og ord som en rektor med respekt for seg selv og skolen han/hun jobber på sikkert hadde blitt glad for å høre. Jeg kan snakke om at jeg ønsker å være et stillas rundt den kommende generasjonen og hvordan et barnesinn kan sammenlignes med et rent lerret. Men jeg vil si litt om relasjoner.

Det er nemlig relasjonene som gjør at jeg vil bli lærer. Det handler om mer enn at jeg syns engelsk grammatikk og litteratur er facinerende og spennende. Jeg vil lære mine fremtidige elever MER enn bare fakta om 2. VK, hvilke politiske retninger vi har i Norge og hva hovedstaden i Litauen heter. Jeg vil bli kjent med de. Vite hva de tenker om ting. Høre på hva de føler. Jeg vil hjelpe dem til å ytre sine meninger, tenke selv og våge å stå for det.

Hvilke visjoner har jeg for mitt arbeid i skolen? Jeg har en visjon om å gjøre en forskjell. Jeg drømmer om å ha tid nok til hver elev, se dem utvikle seg og modnes til å bli reflekterte unge voksne. Mange vil nok le av meg og fnyse over mine “urealistiske” drømmer. Men jeg håper aldri jeg lar meg påvirke så mye at jeg mister gløden, håpet og troen på fremtidens voksne.

Om Berit Marie Lian

Jeg er lærer. Snart.

20 199 svar til Hvorfor vil jeg bli lærer?

1. Nasza strona sier:

Im impressed. I dont think Ive met anyone who knows as much about this subject as you do. Youre truly well informed and very intelligent. You wrote something that people could understand and made the subject intriguing for everyone. Really, great blog youve got here.

2. Howdy! You some kind of knowledgeable? Great message. Are you able to tell me learn how to subscribe your blog?

3. Tilbaketråkk: candy crush saga hack apk file

4. Tilbaketråkk: new fashion

5. Tilbaketråkk: http://cravenstyle7986.soup.io/

6. I think this is one of the most important information for me. And i am glad reading your article. But should remark on some general things, The web site style is ideal, the articles is really excellent : D. Good job, cheers

7. Tilbaketråkk: dream drives melbourne

8. Tilbaketråkk: real estate county clerk dallas county

9. Tilbaketråkk: automotive wheels

10. Tilbaketråkk: social media marketing logo

11. Very good post! We will be linking to this particularly great content on our website. Keep up the great writing.

12. Tilbaketråkk: sheds

13. Tilbaketråkk: u fashion australia pty ltd

14. Tilbaketråkk: sheds

15. Tilbaketråkk: Diabetes Destroyer

16. www sier:

Great site here. Many blogs like this cover subjects that cant be found in magazines and newspapers. I dont know how we got by 10 years ago with just newspapers and magazines.

17. Tilbaketråkk: best battery saver android

18. Szukaj tutaj sier:

Good post, well put together. Thanks. I will be back soon to check out for updates. Cheers

19. Tilbaketråkk: kickstarter fulfillment

20. Tilbaketråkk: Latin mail order brides

21. very helpful post, cheers!

22. click sier:

Great blog you have here. So many blogs like yours cover subjects that arent found in magazines. I dont know how we got by 12 years ago with just newspapers and magazines.

23. This actually answered my drawback, thanks!

24. Tilbaketråkk: Google Play