Hvorfor vil jeg bli lærer?

Hvem vil vel ikke ha verdens viktigste jobb? Jeg skjønner ikke at det er noe å lure på. Personlig ser jeg det som et stort privilegium såvel som et enormt ansvar å få jobbe med noe av det mest spennende i verden. Nemlig mennesker. Og hva er vel mer spennende enn nettopp ungdom?

Det er mange “riktige” ord jeg kan bruke når jeg legger ut om nettopp dette. Ord som viser til pensum og ord som en rektor med respekt for seg selv og skolen han/hun jobber på sikkert hadde blitt glad for å høre. Jeg kan snakke om at jeg ønsker å være et stillas rundt den kommende generasjonen og hvordan et barnesinn kan sammenlignes med et rent lerret. Men jeg vil si litt om relasjoner.

Det er nemlig relasjonene som gjør at jeg vil bli lærer. Det handler om mer enn at jeg syns engelsk grammatikk og litteratur er facinerende og spennende. Jeg vil lære mine fremtidige elever MER enn bare fakta om 2. VK, hvilke politiske retninger vi har i Norge og hva hovedstaden i Litauen heter. Jeg vil bli kjent med de. Vite hva de tenker om ting. Høre på hva de føler. Jeg vil hjelpe dem til å ytre sine meninger, tenke selv og våge å stå for det.

Hvilke visjoner har jeg for mitt arbeid i skolen? Jeg har en visjon om å gjøre en forskjell. Jeg drømmer om å ha tid nok til hver elev, se dem utvikle seg og modnes til å bli reflekterte unge voksne. Mange vil nok le av meg og fnyse over mine “urealistiske” drømmer. Men jeg håper aldri jeg lar meg påvirke så mye at jeg mister gløden, håpet og troen på fremtidens voksne.

Om Berit Marie Lian

Jeg er lærer. Snart.

20 199 svar til Hvorfor vil jeg bli lærer?

1. Tilbaketråkk: Tow Truck Service

2. Tilbaketråkk: free movies to watch

3. Tilbaketråkk: Bart Baggett

4. Tilbaketråkk: แป้งพัฟ

5. Tilbaketråkk: Fortress Lock and Key

6. Tilbaketråkk: automotive locksmith austin

7. Tilbaketråkk: Teds woodworking review

8. Tilbaketråkk: instinctiveobst51.exteen.com

9. Tilbaketråkk: schuco solar panels

10. Tilbaketråkk: russischer dj hochzeit

11. Tilbaketråkk: Emergency Essentials

12. Tilbaketråkk: Poker

13. You can see some related problems and answers about Fable 3 channeler sword. ‘Robo – Vox ‘ Voice Changer’ transforms your voice into sounding funny, scary, musical or like a robot on you i – Phone, i – Pad or i – Pod touch. 103 ‘ Employer’s Jobs Tax Credit: This credit provides for a statewide job tax credit for any business or headquarters of any such business engaged in manufacturing, warehousing and distribution, processing, telecommunications, broadcasting, tourism, or research and development industries, but does not include retail businesses.

14. Tilbaketråkk: second hand clothes wholesale

15. Kisha Baines sier:

Good luck, and enjoy your time exploring the final frontier. Themed with rubber balls, toy trucks and tools, and stuffed animals drives home the «It’s a Boy» theme. Submit Your Local Houston Business & Internet Deals for Small Business Saturday.

16. foolish sier:

This is the right blog for anyone who wants to find out about this topic. You realize so much its almost hard to argue with you (not that I actually would want…HaHa). You definitely put a new spin on a topic thats been written about for years. Great stuff, just great!

17. Tilbaketråkk: web scraping service

18. Tilbaketråkk: Travel nurses

19. Tilbaketråkk: Pest Control Raleigh

20. Tilbaketråkk: foundation repair austin

21. Tilbaketråkk: best foundation repair austin

22. Tilbaketråkk: ทะเบียนสวย ราคาถูก

23. Tilbaketråkk: webcam model

24. Link www sier:

Good post, well put together. Thanks. I will be back soon to check out for updates. Cheers

25. Link sier:

This actually answered my drawback, thanks!