Tanker om viktige tema

God klasseledelse kan være litt av en utfordring. Det er påstått at lærernes autoritet har blitt sterkt svekket de siste årene og at konsekvensen av dette er økt uro i klassene og redusert læring (Postholm). Barns atferdsmøstre har endret seg de siste årene. De er vant til å bli hørt og sett, blitt gode til å forhandle når det kommer til regler, sanksjoner og belønninger. Som lærer kan det oppleves vanskeig å møte slike utfordringer på en konstruktiv måte. Jeg tror at ved å være obs på nettopp disse endringene i atferdsmønstre så kan en som lærer bruke det konstruktivt. En kan ansvarliggjøre elevene for oppførselen sin og hjelpe dem til å forstå konsekvenser av handlinger og regler. En god leder og lærer vil klare å utnytte elevenes engasjement bl.a. i form av at de selv kan være med på å utforme reglene og dermed også «eie» sanksjonene. Det er viktig å være tydelig på hvem som er leder, hvem som har kontroll, men likevel imøtekomme elevene på en varm måte. Være autoritativ.

Samarbeid i team er viktig. Før i tida var det vanlig at de fleste lærere kjørte et sololøp bak lukkede dører. Det er ikke lenger tilfellet. Heldigvis. Jeg tror det er viktig med en god forståelse for at lærersamarbeid og kollegialitet er veien å gå for å utvikle lærerarbeidet og iverksette endringer. Skolen har et kollektivt ansvar og fungerer i stor grad som en lærende organisasjon (Postholm). Kunnskapsløftet sier bl.a. at skolen skal «legge til rette for at lærerne kan lære av hverandre gjennom samarbeid om planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæringen». Amen.

Om Berit Marie Lian

Jeg er lærer. Snart.

13 294 svar til Tanker om viktige tema

1. Having read this I thought it was very enlightening. I appreciate you taking the time and effort to put this information together. I once again find myself spending way too much time both reading and commenting. But so what, it was still worth it!

2. I love it when folks come together and share thoughts. Great website, keep it up!

3. I quite like reading through a post that can make men and women think. Also, thank you for allowing me to comment!

4. You’ve made some really good points there. I checked on the web to find out more about the issue and found most people will go along with your views on this web site.

5. I like reading an article that will make men and women think. Also, many thanks for allowing me to comment!

6. Good write-up. I absolutely appreciate this website. Keep writing!

7. This web site really has all the info I needed concerning this subject and didn’t know who to ask.

8. Great post. I will be going through a few of these issues as well..

9. Spot on with this write-up, I seriously believe that this site needs much more attention. I’ll probably be back again to see more, thanks for the advice!

10. Tilbaketråkk: paintless dent repair training

11. Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you writing this post plus the rest of the website is really good.

12. I was able to find good information from your blog posts.

13. I’m extremely pleased to discover this page. I want to to thank you for ones time for this particularly fantastic read!! I definitely liked every bit of it and I have you book marked to look at new things on your blog.

14. eebest8 sier:

Some genuinely fantastic blog posts on this website , thanks for contribution.

15. Tilbaketråkk: cheap seo india

16. Tilbaketråkk: paintless dent repair training

17. Tilbaketråkk: hot water heater leaking

18. Tilbaketråkk: referencement site web au maroc

19. Yu Schucker sier:

Excellent beat ! I wish to apprentice while you amend your website, how can i subscribe for a blog web site? The account aided me a acceptable deal. I had been a little bit acquainted of this your broadcast offered bright clear concept

20. you’re actually a excellent webmaster. The site loading pace is amazing. It sort of feels that you are doing any unique trick. Moreover, The contents are masterpiece. you have performed a magnificent task on this topic!

21. Tilbaketråkk: quanten-resonanz

22. Thank you for the auspicious writeup. It in fact was a amusement account it. Look advanced to far added agreeable from you! By the way, how can we communicate?

23. Dirk Paten sier:

Normally I don’t learn article on blogs, but I would like to say that this write-up very forced me to take a look at and do it! Your writing taste has been amazed me. Thank you, very great article.

24. Tilbaketråkk: prix création de site internet tanger maroc

25. Tilbaketråkk: Patrick Brown