Tanker om viktige tema

God klasseledelse kan være litt av en utfordring. Det er påstått at lærernes autoritet har blitt sterkt svekket de siste årene og at konsekvensen av dette er økt uro i klassene og redusert læring (Postholm). Barns atferdsmøstre har endret seg de siste årene. De er vant til å bli hørt og sett, blitt gode til å forhandle når det kommer til regler, sanksjoner og belønninger. Som lærer kan det oppleves vanskeig å møte slike utfordringer på en konstruktiv måte. Jeg tror at ved å være obs på nettopp disse endringene i atferdsmønstre så kan en som lærer bruke det konstruktivt. En kan ansvarliggjøre elevene for oppførselen sin og hjelpe dem til å forstå konsekvenser av handlinger og regler. En god leder og lærer vil klare å utnytte elevenes engasjement bl.a. i form av at de selv kan være med på å utforme reglene og dermed også «eie» sanksjonene. Det er viktig å være tydelig på hvem som er leder, hvem som har kontroll, men likevel imøtekomme elevene på en varm måte. Være autoritativ.

Samarbeid i team er viktig. Før i tida var det vanlig at de fleste lærere kjørte et sololøp bak lukkede dører. Det er ikke lenger tilfellet. Heldigvis. Jeg tror det er viktig med en god forståelse for at lærersamarbeid og kollegialitet er veien å gå for å utvikle lærerarbeidet og iverksette endringer. Skolen har et kollektivt ansvar og fungerer i stor grad som en lærende organisasjon (Postholm). Kunnskapsløftet sier bl.a. at skolen skal «legge til rette for at lærerne kan lære av hverandre gjennom samarbeid om planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæringen». Amen.

Om Berit Marie Lian

Jeg er lærer. Snart.

13 294 svar til Tanker om viktige tema

1. Hello there! I simply would like to give you a big thumbs up for your excellent info you’ve got here on this post. I’ll be returning to your website for more soon.

2. Tilbaketråkk: frontpoint review

3. Tilbaketråkk: Bail Bonds Denver

4. I do consider all of the ideas you have introduced on your post. They’re very convincing and can certainly work. Nonetheless, the posts are too quick for novices. May you please lengthen them a bit from next time? Thanks for the post.

5. Tilbaketråkk: home alarm systems

6. Tilbaketråkk: Poeti

7. poweselal sier:

I was suggested this web site by my cousin. I am not sure whether this post is written by him as no one else know such detailed about my trouble. You’re wonderful! Thanks!

8. Tilbaketråkk: Denver County Bail Bonds

9. Only a smiling visitant here to share the love (:, btw great design and style. «Competition is a painful thing, but it produces great results.» by Jerry Flint.

10. Tilbaketråkk: quotations

11. Tilbaketråkk: kart borcu sorgulama

12. Tilbaketråkk: interior design singapore

13. I’m commenting to make you know what a fine encounter our daughter enjoyed studying your site. She figured out lots of things, not to mention what it is like to possess a wonderful helping character to get other individuals clearly know certain impossible subject matter. You truly exceeded people’s expectations. Thanks for delivering those great, trusted, edifying and fun guidance on the topic to Evelyn.

14. Great blog you have got here.. It’s difficult to find good quality writing like yours these days. I truly appreciate individuals like you! Take care!!

15. Saved as a favorite, I really like your web site!

16. dryer repair sier:

Oh my goodness! Awesome article dude! Thank you so much, However I am experiencing problems with your RSS. I don’t understand why I can’t subscribe to it. Is there anybody getting identical RSS issues? Anybody who knows the solution will you kindly respond? Thanks!!

17. loss fat sier:

This is very interesting, You are a very skilled blogger. I have joined your rss feed and look forward to seeking more of your wonderful post. Also, I’ve shared your web site in my social networks!

18. I love reading a post that will make people think. Also, thanks for allowing me to comment!

19. Tilbaketråkk: home security systems

20. Spot on with this write-up, I honestly believe that this web site needs much more attention. I’ll probably be returning to read through more, thanks for the advice!

21. Joe Nahas sier:

I seriously love your website.. Pleasant colors & theme. Did you develop this site yourself? Please reply back as I’m looking to create my very own website and would like to learn where you got this from or just what the theme is called. Thanks!

22. Youre so cool! I dont suppose Ive learn anything like this before. So nice to search out somebody with some original ideas on this subject. realy thanks for beginning this up. this web site is something that is needed on the web, somebody with a little originality. useful job for bringing one thing new to the internet!

23. dryer repair sier:

This page truly has all of the information and facts I needed concerning this subject and didn’t know who to ask.

24. Good post. I learn something new and challenging on blogs I stumbleupon every day. It will always be useful to read through content from other authors and use a little something from their sites.

25. This is the perfect webpage for anybody who hopes to find out about this topic. You understand so much its almost hard to argue with you (not that I personally will need to…HaHa). You certainly put a fresh spin on a subject that has been discussed for many years. Wonderful stuff, just wonderful!