Tanker om viktige tema

God klasseledelse kan være litt av en utfordring. Det er påstått at lærernes autoritet har blitt sterkt svekket de siste årene og at konsekvensen av dette er økt uro i klassene og redusert læring (Postholm). Barns atferdsmøstre har endret seg de siste årene. De er vant til å bli hørt og sett, blitt gode til å forhandle når det kommer til regler, sanksjoner og belønninger. Som lærer kan det oppleves vanskeig å møte slike utfordringer på en konstruktiv måte. Jeg tror at ved å være obs på nettopp disse endringene i atferdsmønstre så kan en som lærer bruke det konstruktivt. En kan ansvarliggjøre elevene for oppførselen sin og hjelpe dem til å forstå konsekvenser av handlinger og regler. En god leder og lærer vil klare å utnytte elevenes engasjement bl.a. i form av at de selv kan være med på å utforme reglene og dermed også «eie» sanksjonene. Det er viktig å være tydelig på hvem som er leder, hvem som har kontroll, men likevel imøtekomme elevene på en varm måte. Være autoritativ.

Samarbeid i team er viktig. Før i tida var det vanlig at de fleste lærere kjørte et sololøp bak lukkede dører. Det er ikke lenger tilfellet. Heldigvis. Jeg tror det er viktig med en god forståelse for at lærersamarbeid og kollegialitet er veien å gå for å utvikle lærerarbeidet og iverksette endringer. Skolen har et kollektivt ansvar og fungerer i stor grad som en lærende organisasjon (Postholm). Kunnskapsløftet sier bl.a. at skolen skal «legge til rette for at lærerne kan lære av hverandre gjennom samarbeid om planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæringen». Amen.

Om Berit Marie Lian

Jeg er lærer. Snart.

13 294 svar til Tanker om viktige tema

1. Tilbaketråkk: luxury antiques

2. Tilbaketråkk: swim diaper

3. Tilbaketråkk: Minecraft hosting

4. Tilbaketråkk: buy cigarettes

5. masaj sier:

An impressive share! I’ve just forwarded this onto a coworker who had been conducting a little homework on this. And he in fact bought me lunch due to the fact that I discovered it for him… lol. So let me reword this…. Thanks for the meal!! But yeah, thanks for spending some time to talk about this matter here on your internet site.

6. Tilbaketråkk: Junk Cars

7. I keep listening to the newscast talk about getting free online grant applications so I have been looking around for the most excellent site to get one. Could you advise me please, where could i find some?

8. Tilbaketråkk: Jody Kriss

9. Rickie Bedar sier:

What i do not realize is in fact how you are no longer really much more neatly-appreciated than you might be right now. You’re very intelligent. You understand thus significantly in relation to this matter, produced me personally imagine it from so many varied angles. Its like men and women don’t seem to be interested until it is one thing to accomplish with Woman gaga! Your personal stuffs nice. At all times care for it up!

10. masaj sier:

Very good article. I will be facing a few of these issues as well..

11. Tilbaketråkk: used phone systems

12. I will right away take hold of your rss as I can not to find your e-mail subscription hyperlink or newsletter service. Do you have any? Kindly allow me recognize so that I could subscribe. Thanks.

13. I used to be able to find good advice from your articles.

14. Great post. I was checking continuously this blog and I am impressed! Very useful information specifically the last part 🙂 I care for such information much. I was looking for this certain information for a long time. Thank you and good luck.

15. Excellent read, I just passed this onto a colleague who was doing a little research on that. And he just bought me lunch since I found it for him smile So let me rephrase that: Thanks for lunch! «The future is not something we enter. The future is something we create.» by Leonard I. Sweet.

16. Tilbaketråkk: showbox

17. The next time I read a blog, I hope that it does not disappoint me as much as this one. I mean, I know it was my choice to read, but I actually thought you’d have something helpful to talk about. All I hear is a bunch of moaning about something you could fix if you weren’t too busy looking for attention.

18. test adn sier:

I have realized that over the course of making a relationship with real estate proprietors, you’ll be able to get them to understand that, in every single real estate financial transaction, a commission is paid. Eventually, FSBO sellers do not «save» the payment. Rather, they struggle to win the commission by means of doing a agent’s occupation. In completing this task, they spend their money as well as time to accomplish, as best they might, the obligations of an adviser. Those responsibilities include exposing the home by means of marketing, introducing the home to prospective buyers, creating a sense of buyer emergency in order to make prompt an offer, arranging home inspections, dealing with qualification check ups with the bank, supervising maintenance tasks, and aiding the closing of the deal.

19. Tilbaketråkk: making money online

20. Tilbaketråkk: bet