Tanker om viktige tema

God klasseledelse kan være litt av en utfordring. Det er påstått at lærernes autoritet har blitt sterkt svekket de siste årene og at konsekvensen av dette er økt uro i klassene og redusert læring (Postholm). Barns atferdsmøstre har endret seg de siste årene. De er vant til å bli hørt og sett, blitt gode til å forhandle når det kommer til regler, sanksjoner og belønninger. Som lærer kan det oppleves vanskeig å møte slike utfordringer på en konstruktiv måte. Jeg tror at ved å være obs på nettopp disse endringene i atferdsmønstre så kan en som lærer bruke det konstruktivt. En kan ansvarliggjøre elevene for oppførselen sin og hjelpe dem til å forstå konsekvenser av handlinger og regler. En god leder og lærer vil klare å utnytte elevenes engasjement bl.a. i form av at de selv kan være med på å utforme reglene og dermed også «eie» sanksjonene. Det er viktig å være tydelig på hvem som er leder, hvem som har kontroll, men likevel imøtekomme elevene på en varm måte. Være autoritativ.

Samarbeid i team er viktig. Før i tida var det vanlig at de fleste lærere kjørte et sololøp bak lukkede dører. Det er ikke lenger tilfellet. Heldigvis. Jeg tror det er viktig med en god forståelse for at lærersamarbeid og kollegialitet er veien å gå for å utvikle lærerarbeidet og iverksette endringer. Skolen har et kollektivt ansvar og fungerer i stor grad som en lærende organisasjon (Postholm). Kunnskapsløftet sier bl.a. at skolen skal «legge til rette for at lærerne kan lære av hverandre gjennom samarbeid om planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæringen». Amen.

Om Berit Marie Lian

Jeg er lærer. Snart.

13 294 svar til Tanker om viktige tema

1. Said Abdu sier:

Next time I read a blog, I hope that it does not fail me as much as this one. I mean, I know it was my choice to read through, however I truly thought you would have something helpful to talk about. All I hear is a bunch of complaining about something that you can fix if you were not too busy looking for attention.

2. Tilbaketråkk: Tiziano Motti

3. Hi there, I am new to blogging and internet sites in general and was curious about how you got the «www» included in your domain name? I see your domain, «http://home.uia.no/beritl10/2014/04/09/tanker-om-viktige-tema/» has the www and my domain looks like, «http://mydomain.com». Do you know just how I can change this? I’m using WordPress platform. Warm regards

4. Tilbaketråkk: Mobile Cell Phone

5. Tilbaketråkk: https://ello.co/hostgator1centcoupon

6. Tilbaketråkk: Buy Samsung Galaxy S6 Edge Amazon

7. homepage sier:

Im impressed. I dont think Ive met anyone who knows as much about this subject as you do. Youre truly well informed and very intelligent. You wrote something that people could understand and made the subject intriguing for everyone. Really, great blog youve got here.

8. Tilbaketråkk: ebay stealth

9. Tilbaketråkk: electric bicycle

10. Tilbaketråkk: click here

11. Tilbaketråkk: click here

12. Tilbaketråkk: funny cat vines

13. Tilbaketråkk: website

14. my site sier:

Hi. I needed to drop you a quick word to specific my thanks. Ive been following your weblog for a month or so and have picked up a ton of good data and enjoyed the method youve structured your site. I am trying to run my very own weblog nonetheless I think its too basic and I have to concentrate on plenty of smaller topics. Being all things to all of us will not be all that its cracked as much as be

15. Said Abdu sier:

Right here is the perfect webpage for anybody who wishes to understand this topic. You realize so much its almost hard to argue with you (not that I really would want to…HaHa). You definitely put a brand new spin on a topic that’s been written about for a long time. Excellent stuff, just wonderful!

16. See it for your self.Best service and cheapest prices.All from zaklad szklarski,uslugi szklarskie,lustra,szyby zespolone,drzwi szklane

17. my homepage sier:

Wow a really useful article on BW , Whatever next

18. Tilbaketråkk: purplebevy955.snack.ws

19. friv sier:

The Zune concentrates on being a Portable Media Player. Not a web browser. Not a game machine. Maybe in the future it’ll do even better in those areas, but for now it’s a fantastic way to organize and listen to your music and videos, and is without peer in that regard. The iPod’s strengths are its web browsing and apps. If those sound more compelling, perhaps it is your best choice.

20. Tilbaketråkk: giant surprise

21. Tilbaketråkk: donald duck

22. Tilbaketråkk: bill bohack

23. Hi! I realize this is kind of off-topic but I had to ask. Does operating a well-established website such as yours take a lot of work? I am brand new to blogging but I do write in my journal on a daily basis. I’d like to start a blog so I can easily share my experience and feelings online. Please let me know if you have any suggestions or tips for brand new aspiring blog owners. Appreciate it!

24. click sier:

Great post!