Tanker om viktige tema

God klasseledelse kan være litt av en utfordring. Det er påstått at lærernes autoritet har blitt sterkt svekket de siste årene og at konsekvensen av dette er økt uro i klassene og redusert læring (Postholm). Barns atferdsmøstre har endret seg de siste årene. De er vant til å bli hørt og sett, blitt gode til å forhandle når det kommer til regler, sanksjoner og belønninger. Som lærer kan det oppleves vanskeig å møte slike utfordringer på en konstruktiv måte. Jeg tror at ved å være obs på nettopp disse endringene i atferdsmønstre så kan en som lærer bruke det konstruktivt. En kan ansvarliggjøre elevene for oppførselen sin og hjelpe dem til å forstå konsekvenser av handlinger og regler. En god leder og lærer vil klare å utnytte elevenes engasjement bl.a. i form av at de selv kan være med på å utforme reglene og dermed også «eie» sanksjonene. Det er viktig å være tydelig på hvem som er leder, hvem som har kontroll, men likevel imøtekomme elevene på en varm måte. Være autoritativ.

Samarbeid i team er viktig. Før i tida var det vanlig at de fleste lærere kjørte et sololøp bak lukkede dører. Det er ikke lenger tilfellet. Heldigvis. Jeg tror det er viktig med en god forståelse for at lærersamarbeid og kollegialitet er veien å gå for å utvikle lærerarbeidet og iverksette endringer. Skolen har et kollektivt ansvar og fungerer i stor grad som en lærende organisasjon (Postholm). Kunnskapsløftet sier bl.a. at skolen skal «legge til rette for at lærerne kan lære av hverandre gjennom samarbeid om planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæringen». Amen.

Om Berit Marie Lian

Jeg er lærer. Snart.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

13 294 svar til Tanker om viktige tema

1. Tilbaketråkk: ben wa balls for women

2. Tilbaketråkk: glass ben wa balls

3. Tilbaketråkk: play free slot games

4. Tilbaketråkk: protein powders

5. Tilbaketråkk: wokrestaurant alkmaar

6. I quite like reading an article that will make people think. Also, thank you for allowing for me to comment!

7. Tilbaketråkk: check out the post right here

8. Tilbaketråkk: ben wa ball

9. Tilbaketråkk: iphone repair singapore

10. Tilbaketråkk: natural energy resources

11. Tilbaketråkk: Learn More

12. Thanks for sharing excellent informations. Your site is very cool. I am impressed by the details that you’ve on this site. It reveals how nicely you understand this subject. Bookmarked this web page, will come back for extra articles. You, my pal, ROCK! I found simply the information I already searched all over the place and just could not come across. What an ideal web site.

13. Tilbaketråkk: free game slots

14. Currently it sounds like Expression Engine is the preferred blogging platform out there right now. (from what I’ve read) Is that what you are using on your blog?

15. I loved your article. Want more.

16. Tilbaketråkk: HR Consultant

17. Tilbaketråkk: cornerstone.co.uk - xxx

18. Tilbaketråkk: browse this site

19. Coupons sier:

Thanks for the blog.Really thank you! Much obliged.

20. Tilbaketråkk: virus denunciateeeeee !!! banca international credit card

21. vimax sier:

Everything is very open with a clear clarification of the issues. It was really informative. Your site is very useful. Thanks for sharing!

22. Tilbaketråkk: Precintos de seguridad

23. vimax sier:

Your style is unique compared to other folks I’ve read stuff from. Many thanks for posting when you’ve got the opportunity, Guess I will just book mark this web site.

24. I really like and appreciate your article post. Much obliged.

Det er stengt for kommentarer.