Tanker om viktige tema

God klasseledelse kan være litt av en utfordring. Det er påstått at lærernes autoritet har blitt sterkt svekket de siste årene og at konsekvensen av dette er økt uro i klassene og redusert læring (Postholm). Barns atferdsmøstre har endret seg de siste årene. De er vant til å bli hørt og sett, blitt gode til å forhandle når det kommer til regler, sanksjoner og belønninger. Som lærer kan det oppleves vanskeig å møte slike utfordringer på en konstruktiv måte. Jeg tror at ved å være obs på nettopp disse endringene i atferdsmønstre så kan en som lærer bruke det konstruktivt. En kan ansvarliggjøre elevene for oppførselen sin og hjelpe dem til å forstå konsekvenser av handlinger og regler. En god leder og lærer vil klare å utnytte elevenes engasjement bl.a. i form av at de selv kan være med på å utforme reglene og dermed også «eie» sanksjonene. Det er viktig å være tydelig på hvem som er leder, hvem som har kontroll, men likevel imøtekomme elevene på en varm måte. Være autoritativ.

Samarbeid i team er viktig. Før i tida var det vanlig at de fleste lærere kjørte et sololøp bak lukkede dører. Det er ikke lenger tilfellet. Heldigvis. Jeg tror det er viktig med en god forståelse for at lærersamarbeid og kollegialitet er veien å gå for å utvikle lærerarbeidet og iverksette endringer. Skolen har et kollektivt ansvar og fungerer i stor grad som en lærende organisasjon (Postholm). Kunnskapsløftet sier bl.a. at skolen skal «legge til rette for at lærerne kan lære av hverandre gjennom samarbeid om planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæringen». Amen.

Om Berit Marie Lian

Jeg er lærer. Snart.

13 294 svar til Tanker om viktige tema

1. Tilbaketråkk: vicodin

2. Tilbaketråkk: Dumont iphone repair

3. Tilbaketråkk: appliance repair charleston

4. Tilbaketråkk: pdr training course

5. Tilbaketråkk: promovare prin adwords

6. Tilbaketråkk: russische djs

7. Tilbaketråkk: russischer dj tamada

8. Tilbaketråkk: russischer dj

9. Tilbaketråkk: پنل اس ام اس انبوه

10. Tilbaketråkk: psychologicalcounselingonline

11. my site sier:

Thanks I enjoyed this

12. Szukaj tutaj sier:

Hey! That’s a really great post. I’m very certain Ill suggest it to my co-workers.If you submit extra posts please e-mail them to me.

13. Szukaj tutaj sier:

Wonderful post. I learn todays truck owner on different blogs everyday. Helpful stimulating you just read content from other writers and be shown a little something through. I want to apply certain for this content on my blog if you forget to mind. Natually Ill make a link time for your web site. Thanks for sharing.

14. homepage sier:

Hello, This is a great article, and I can agree with what was written here. I will be back to check out new comments soon. Thanks

15. Moja strona sier:

Awesome, I like your post.

16. click here sier:

reat blog post very good informations thank you man

17. Dobra strona sier:

Hey, I think your blog is good

18. Link sier:

Hi. I needed to drop you a quick word to specific my thanks. Ive been following your weblog for a month or so and have picked up a ton of good data and enjoyed the method youve structured your site. I am trying to run my very own weblog nonetheless I think its too basic and I have to concentrate on plenty of smaller topics. Being all things to all of us will not be all that its cracked as much as be

19. Thanks for the info.

20. Dodaj strone sier:

thank you dearly author , I found oneself this web site very helpful and its full of excellent healthy selective information ! , I as well thank you for the fantastic food plan post.

21. o be as a great part in my project.

22. Dodaj wpis sier:

23. Katalogi sier:

Great blog. So many websites like yours cover subjects that just arent covered by magazines. I dont know how we got on 12 years ago with just newspapers and magazines.

24. Tilbaketråkk: Medical Waste Disposal

25. Tilbaketråkk: cash for junk cars