Operasjon Tordensky av Jørn Lier Horst

Bli med på en spennende detektivoppgave i Elvestad med Operasjon Tordensky skrevet av Jørn Lier Horst og illustrert av Hans Jørgen Sandnes. Operasjon Tordensky er en av bøkene i serien Detektivbyrå nr. 2 og er en populær krimserie for barn, litteraturen er tilpasset en aldersgruppe fra 6 til 12 år. I byen forsvinner merkelige ting som gjær fra Baker Monsen, tønner fra badebrygga, og til og med enerbærbuskene. Tiril, Oliver, og den smarte hunden Åtto tar saken i egne hender for å løse mysteriet. Denne fargerike og lettleselige boken, perfekt for barn i barneskolealderen (1.–7. trinn), inneholder en spennende historie, illustrasjoner, kart over byen, og introduksjon til karakterene. Anbefales for alle som elsker detektivarbeid og spenning! 🕵️‍♂️📚

Hei alle sammen!

Jeg håper dere har hatt en god start på uken! Jeg ville dele mine tanker om boka «Operasjon Tordensky» og hvordan den kan være nyttig i arbeid med en elevgruppe.

Først og fremst synes jeg boka har et stort potensiale når det gjelder å engasjere barn i kriminallitteratur. Temaet barnekrim er fascinerende, og jeg tror det kan bidra til å utvikle barnas analytiske og logiske ferdigheter mens de følger mysteriene i boka.

Det som virkelig fanget oppmerksomheten min, er bruken av «framovervendt» mysteriefortelling og «puslespillkrim». Jeg likte ideen om at barna er fokusert på å arbeide seg framover i tid for å løse mysteriene, i stedet for å avdekke hva som skjedde tidligere. Dette aspektet kan virkelig stimulere barnas tenkning og nysgjerrighet.

Jeg tror også at de ulike tyveriene og hvordan de henger sammen, som beskrevet i boka, gir en flott mulighet for barna å utvikle forståelsen av sammenhenger og å se helheten. Bruken av hjelpemidler som sporhunden, kart og mobiltelefon legger til en interaktiv dimensjon som kan gjøre læringen enda mer engasjerende.

Jeg ser også at det er tilgjengelige ressurser og aktiviteter knyttet til serien på nettsiden her. Det kan være en fin måte å utvide læringen utenfor bøkene og engasjere barna i ulike kreative og analytiske aktiviteter, samt muligheten til å oppdage andre bøker i serien som ligner.

Lydboken «Operasjon Tordensky» er tilgjengelig for utlån hos NLB (Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek). Dette gir en fantastisk tilgjengelighet for alle, spesielt for de som foretrekker eller er avhengige av alternative formater som lyd- eller punktskriftbøker, klikk her.

Alt i alt tror jeg «Operasjon Tordensky» kan være en verdifull ressurs for å utforske kriminallitteratur med barn, og jeg ser frem til å høre deres tanker og erfaringer.

Hilsen Bianca

5 Comments

Filed under Skjønnlitteratur for barn

5 Responses to Operasjon Tordensky av Jørn Lier Horst

  1. Hei!
    Det var fine refleksjoner over sjanger her, synes jeg. Altså dette at du reflekterer over oppbygninga av fortellinga, det «framovervendte» i barnekrimmen. Det ligger nok en fascinasjon hos barneleserne i dette å følge barn som navigerer seg framover i et mysterium på denne måten. Trolig er spenninga og dramatikken knytta til denne aktiviteten viktigere enn å forstå de underliggende sammenhengene i mysteriet. Idéen om ølbrygging er jo nokså eiendommelig å starte opp en populær barnekrimserie med; likevel blei boka populær.

    Til slutt: Innlegget fungerer bedre som en mer allmenn refleksjon om boka (oppgave C) enn et innlegg som skal si noe om hvordan en ville brukt boka i ei elevgruppe (oppgave B). Til oppgave B treng det mer konkrete momenter til det undervisningsmessige.

    Fint at du gjør oppmerksom på ressurser knyttet til boka. Nettsida til Horst & Co. er utprega kommersiell, og det kan være noe å tenke på. Men leselysten kan trigges her.

    Hilsen Svein Slettan

  2. Hei!

    Takk for den hyggelige tilbakemeldingen! Det gleder meg at du likte innlegget mitt om Operasjon Tordensky.

    Jeg er enig med deg angående utfordringene med temaet i «puslespillkrimmen,» spesielt med detaljer som produksjon av øl. Det er flott at du påpeker viktigheten av å ta hensyn til barnas erfaringsgrunnlag. Samtidig tror jeg historien og illustrasjonene kan fange barnas interesse, selv om noen detaljer er avanserte.

    Takk også for at du vektlegger tilgjengelighet og behovet for ulike bokformater. Helt klart! Det er uten tvil viktig for skolebibliotekarer. Lenkene jeg delte, håper jeg, kan være til nytte.

    Takk igjen for din engasjerte tilbakemelding, og jeg ser frem til å fortsette diskusjonen om å vekke leseinteressen hos alle barn!

    Vennlig hilsen,
    Bianca

  3. Hei!
    Fint å lese bloggen din og dine tanker om bruk av Operasjon Tordensky i en elevgruppe.
    Jeg er enig med deg i at boka har et stort potensiale når det gjelder å introdusere barn for kriminallitteraturen. Jeg er også enig at «puslespillkrim» er en god måte å vekke barns nysgjerrighet og friste dem til å lese videre i bøker. Samtidig så tror jeg at temaet i dette «puslespillet» blir for vanskelig til at de klarer å se sammenhengen i alt som blir stjålet. Det er nok ikke så mange barn som har erfaring med hva som trengs for å lage øl. Jeg tror likevel at historien i kombinasjon med de fine illustrasjonene vekker barns leseinteresse.
    Lenkene du har lagt ved er nyttige! Viktig det du påpeker med bøker i ulike formater slik at boka blir tilgjengelighet for alle! Vi som som skolebibliotekarer må ha oversikt over hvor vi kan finne alternative formater slik at vi kan vekke interessen for bøker hos alle barn.

  4. Heisann 🙂
    Tusen takk for din tankefulle tilbakemelding! Jeg setter stor pris på at du tok deg tid til å lese blogginnlegget mitt og dele dine refleksjoner.

    Dine konkrete tanker om bruk av boken i klasserommet er svært verdifulle. Å sørge for full tilgang til bildene er en viktig observasjon, og dine forslag, som å gi hver elev en bok eller vise bildene på tavla, er utmerkede løsninger for å berike opplevelsen. Jeg er helt enig i betydningen av å klargjøre om boken egner seg best for høytlesning eller individuell lesning, og det er et aspekt jeg vil inkludere tydeligere i mine fremtidige betraktninger. Hilsen Bianca.

  5. Takk for et fint blogginnlegg hvor du deler dine tanker om bruken av denne boken i arbeid med en elevgruppe. Du påpeker hvilke ferdigheter elevene kan utvikle ved å lese boken, og det synes jeg er fint. Jeg savner dog litt mer konkrete tanker om hvordan man kan ta i bruk boken i et klasserom/i en elevgruppe. Bildene i boken er for eksempel viktig for å kunne følge historien, og ved bruk av boken i en elevgruppe måtte man sørget for at alle har full tilgang til disse. Eksempelvis ved at alle elevene har tilgang på én bok hver, eller at man har bildene oppe på tavla. Du sier ikke noe om du tenker at boken egner som høytlesning eller individuell lesning.

    Det er positivt at du trekker frem dette med «framovervendt» mysteriefortelling. Jeg er, etter å ha lest det du skriverm enig i at dette kan være med på å virke positivt med tanke på barnas nysgjerrighet og tenkning. Man får vært med på å løse mysteriet underveis.

    Fint at du trekker frem at boken er tilgjengelig på NLB.

Legg igjen en kommentar