Modul 3

Kort oppsummering om det jeg har lært fra modul 1 og 2.

Så langt har jeg lært hva forskjellen på klasser og objekter  er, hvordan man lager objekter og parameter samt hvordan man bruker de. Jeg har blant annet lært hvordan man lager en kode helt fra bunnen. Dermed har jeg lært hvordan en klasse bygges opp i Blue J med constructor, felter og metoder.

Kort oppsummering av læringsmålene i Modul 3:

Abstraksjon:Det er når man deler et stort i mindre og definerte deler, så de kan løses på en enklere måte. Abstraksjon handler om å se bort fra de små detaljene og heller konsentrere seg om helheten.

Modulaseringen: Det er prosessen der man deler opp et stort problem i definerte deler, foreksempel i moduler. Dette gjør vi for å kunne fokusere på de ulike delene hver for seg og i tillegg testes uanvhengig av hverandre.

Primitive typer: Det er forskjellige datatyper som er definert i Java språket, som for eksempel «int» og Char.

Objekttyper: Data som vi kan definere, som for eksempel String

Debugger finner feil i koden når programmet er igang. Debuggeren brukes dersom det oppstår en feil i programmet og man ikke klarer å finne det på egenhånd. Ved bruk av Debuggeren kan vi stanse utførselen av selve programmet for å gå inn å undersøke på noen bestemte områder. I dette programmet kan vi se step by step i koden når bi trykker på «breakpoint». Dette programmet skal sørge for at skal gå som det skal.

Klassediagram: Det er klassene de forskjellige klassene i programmet og forholdet mellom dem. Det gir blant annet informasjon om kildekoden.

Et objektdiagram viser hvordan de forskjellige objektene fungerer sammen og hvordan de deler informasjon mellom seg.

Video for modul 3: https://video.uia.no/media/t/0_i2kq5jnm