Modul 11

Hei,

Her er link til skjermopptak med gjennomgang av Modul 11:

https://video.uia.no/media/t/0_8w7qrz0t

Hadde litt problemer med linken forrige gang men håper jeg har fått det til nå.

Modul 6

Har ikke brukt Kaltura eller lastet opp på denne måten før så usikker på om det ble riktig, men håper det.

Her er linken ti skjermopptak med gjennomgang av Modul 6:

https://video.uia.no/media/t/0_mhuzz1hy

Modul 3

I Modul 3 har jeg konsentrert meg om læringsmålene og føler jeg har forstått det meste. Min utfordring er at jeg jobber og får derfor ikke med meg forelesningene. Men mye bra ressurser i Canvas så de brukes flittig. En annen utfordring er at jeg bruker en del tid på å finne på noe å programmere. 

Link til video: https://youtu.be/oifsUK-N5Us

Hva har jeg lært:

Abstraksjon og modularisering utfyller hverandre. Modularisering er prosessen med å dele et større problem inn i mindre deler som gjør det lettere å utforske det faktiske problemområdet, mens abstraksjon er evnen til å ignorere detaljene og se det store bildet. Refereres ofte til som “divide and conquer technique”.

Debuggeren hjelper oss til å oppdage feil. Den har funksjoner som gjør at man kan stoppe og starte programmet på angitte steder, som gjør det enklere å se hvor feilen ligger. Man setter et “brakepoint” ved et statement inne i kildekoden, og programmet vil da stoppe ved dette punktet. Man kan velge “step” for å gå en linje videre.Man kan også bruke “step into” og da går man inn i metoden som kalles og stopper på den første linja.

Primitive typer er feks int, boolean, char, double. Disser er ferdig definert i Java språket og har ingen metoder.

Objekttyper er definert av klasser. De kan ha metoder og lagrer en referanse i objektet.  

Kan skrive kode som oppretter nye objekter. Syntax for å skrive kode som lager nye objekter: new ClassName(parameter)

Internt metodekall. Man kan kalle metode innen samme klasse. Har ikke variabel foran seg.Syntax for internt metodekall: metodeNavn(parameter)

Eksternt metodekall. En metode kan kalle en metode fra et annet objekt. Viktig at man bruker navnet på objektet og ikke på klassen. Syntax for eksternt metodekall: objekt.metodeNavn(parameter) Kalles også dot notation.

Klassediagram viser klassene og forholdet mellom dem. Det gir informasjon om kildekoden og gir et statisk bilde av programmet. Illustreres med piler mellom klasser i BlueJ.

Objektdiagram viser objektene og forholdet i det programmet kjøres. Viser et dynamisk bilde av programmet. Objektdiagram kan ikke tegnes i BlueJ. Man kan enten bruke papir eller andre programmer for å gjøre dette.