Hei,
Her er link til skjermopptak med gjennomgang av Modul 11:
https://video.uia.no/media/t/0_8w7qrz0t
Hadde litt problemer med linken forrige gang men håper jeg har fått det til nå.
Hei,
Her er link til skjermopptak med gjennomgang av Modul 11:
https://video.uia.no/media/t/0_8w7qrz0t
Hadde litt problemer med linken forrige gang men håper jeg har fått det til nå.
Har ikke brukt Kaltura eller lastet opp på denne måten før så usikker på om det ble riktig, men håper det.
Her er linken ti skjermopptak med gjennomgang av Modul 6:
https://video.uia.no/media/t/0_mhuzz1hy
I Modul 3 har jeg konsentrert meg om læringsmålene og føler jeg har forstått det meste. Min utfordring er at jeg jobber og får derfor ikke med meg forelesningene. Men mye bra ressurser i Canvas så de brukes flittig. En annen utfordring er at jeg bruker en del tid på å finne på noe å programmere.
Link til video: https://youtu.be/oifsUK-N5Us
Hva har jeg lært:
Abstraksjon og modularisering utfyller hverandre. Modularisering er prosessen med å dele et større problem inn i mindre deler som gjør det lettere å utforske det faktiske problemområdet, mens abstraksjon er evnen til å ignorere detaljene og se det store bildet. Refereres ofte til som “divide and conquer technique”.
Debuggeren hjelper oss til å oppdage feil. Den har funksjoner som gjør at man kan stoppe og starte programmet på angitte steder, som gjør det enklere å se hvor feilen ligger. Man setter et “brakepoint” ved et statement inne i kildekoden, og programmet vil da stoppe ved dette punktet. Man kan velge “step” for å gå en linje videre.Man kan også bruke “step into” og da går man inn i metoden som kalles og stopper på den første linja.
Primitive typer er feks int, boolean, char, double. Disser er ferdig definert i Java språket og har ingen metoder.
Objekttyper er definert av klasser. De kan ha metoder og lagrer en referanse i objektet.
Kan skrive kode som oppretter nye objekter. Syntax for å skrive kode som lager nye objekter: new ClassName(parameter)
Internt metodekall. Man kan kalle metode innen samme klasse. Har ikke variabel foran seg.Syntax for internt metodekall: metodeNavn(parameter)
Eksternt metodekall. En metode kan kalle en metode fra et annet objekt. Viktig at man bruker navnet på objektet og ikke på klassen. Syntax for eksternt metodekall: objekt.metodeNavn(parameter) Kalles også dot notation.
Klassediagram viser klassene og forholdet mellom dem. Det gir informasjon om kildekoden og gir et statisk bilde av programmet. Illustreres med piler mellom klasser i BlueJ.
Objektdiagram viser objektene og forholdet i det programmet kjøres. Viser et dynamisk bilde av programmet. Objektdiagram kan ikke tegnes i BlueJ. Man kan enten bruke papir eller andre programmer for å gjøre dette.
Velkommen til home.uia.no.