Ønsker for skolebiblioteket…

 

Skolebiblioteket ved skolen jeg jobber på har ca. 10 000 bøker. Litteraturen er etter min mening innholdsrik og variert. Vi har en skolebibliotekar som brenner for oppgaven sin! Hun har bygd opp biblioteket fra bunnen av og har brukt mye av sin fritid opp gjennom årene for å få til et godt bibliotek. Hver uke kommer det flere nye bøker på utstilling. Det blir sendt ut mail til alle kontaktlærerne om ukas nye bøker slik at de kan informere i klassen om hvilke bøker som har kommet. Hver klasse har faste tider i løpet av uka som de er på biblioteket for å låne bøker. Vi har en aldersblandet høytlesningsuke hvert år som skolebibliotekaren har ansvar for, der alle elevene får velge hvilken bok de har lyst å høre.

Det er mye som fungerer bra på skolebiblioteket vårt, men noe har jeg ønsket å forandre på lenge og nye ideer til endringer fikk jeg da jeg leste boka: «Skolebiblioteket – læring og leseglede i grunnskolen».

Jeg ønsker å forandre på måten bøkene er organisert på skolebiblioteket. De nye bøkene som blir stilt ut står med forsiden ut slik at alle elevene får se dem. Det er flott! Når bøkene har stått utstilt i ei uke blir de enten lånt ut eller så blir de satt inn på riktig hylle ordnet etter forfatterens etternavn. Etter min mening «forsvinner» bøkene for de fleste elever og lærere da. Jeg ønsker meg et stort bibliotek med god hylleplass slik at mange bøker kan stå med forsiden ut. Det er forsiden på boka som inspirerer de fleste elevene til å lese den. Vi motiverer ikke elever til å lese når de bare ser rekke på rekke med bokrygger. I tillegg ønsker jeg at bøkene på biblioteket skal være inndelt etter tema i stedet for alfabetisk eller Dewey slik at det blir lettere for elevene å finne litteratur som de er interessert i. Det blir også lettere for lærerne å hjelpe elevene til å finne temaer som de har lyst å lese om.

Skolebibliotekaren vår har 4 timer nedsatt undervisning til å utføre bibliotekjobben. Jeg vet ikke om timeantallet er lite eller mye i forhold til andre skoler på vår størrelse, men jeg mener at det er for lite til å gjøre så mye spennende ut av jobben. Drømmen er selvsagt å ha en skolebibliotekar som er tilstede på biblioteket hele dagen når elevene er på skolen, men etter 20 år i skolen med stadige nedskjæringer skjønner jeg det forblir en drøm. Jeg ønsker at skolen ser på skolebibliotekaren som en ressurs som kan hjelpe med å få elevene på alle trinn interessert i lesing og læring og øker tiden skolebibliotekaren har på biblioteket. Da kan skolebibliotekaren ha bedre tid til å drive med litteraturformidling til lærere og elever. Det kan også bli tid til å veilede lærere og hjelpe til med å finne litteratur til ulike prosjekter som foregår i klasserommene.

Ved skolen jeg jobber på er vi så heldige at vi skal få ny skole og dermed også et nytt bibliotek. I den forbindelse har vi vært på besøk på tre relativt nye skoler og sett blant annet på løsningen på skolebibliotekene. Vi har sett mange hyller med bøker, men etter min mening har ingen av de tre bibliotekene vært innredet slik at de har fristet til leselyst. Vi vet at kommunens budsjett er stramt og det bygges ikke flere kvadratmeter enn det som er nødvendig, dette kan gå på bekostning av hvor stort areal biblioteket får. I tillegg er det nå en fare for at regjeringen tar bort ordet «skolebibliotek» fra opplæringsloven: https://www.utdanningsnytt.no/bibliotek-demokrati-dybdelaering/vil-ha-skjerpet-lovgivning-for-skolebibliotekene/254236 For å få et godt skolebibliotek må rektor, skolebibliotekar og lærere få tydelig fram hvor viktig skolebiblioteket er for å utjevne elevenes sosiale forskjeller og styrke og stimulere leseengasjement og læring. Hvis ikke vi klarer det er jeg redd for at skolebiblioteket er det rommet som blir nedprioritert.

Inger Tove

3 tanker om “Ønsker for skolebiblioteket…

  1. Hei, Inger Tove!

    Takk for at jeg fikk lese bloggen din. Det var veldig interessant å lese om skolebiblioteket som du jobber på og hvordan du har tenkt på å utforme rommet for å invitere til leselyst. Det var også fint å lese at du har fått et faglig utbytte av boka vi har vi pensum.

    Du beskriver også en situasjon på skolen din som er ganske vanlig mange steder. Det er knappe ressurser til skolebibliotekaren. Samtidig så har dere nå en fin mulighet til å løfte skolebibliotekets betydning som læringsarena, når dere nå skal bygge ny skole. Jeg håper at du er frimodig på skolebibliotekets vegne. Stå på!

    Det er også fint at du trekker fram de nasjonale diskusjonene som nå pågår om skolebiblioteket i ny opplæringslov. Det er tydelig at dette er noe du er engasjert i.

    Jeg håper at du vil trives på studiet. Lykke til!

    Hilsen
    Ingeborg

  2. Hei
    Leste innlegget ditt med stor interesse. Høres ut som de 4 timene blir utnyttet på beste måte. Godt å se at det er stor engasjement for skolebiblioteket. Liker at det er leselysten du vil setter i sentrum for utforming av skolebiblioteket på din skole og at du ser et samarbeid med lærere og andre på skolen som helt nødvendig.
    Stå på videre, så vil det kanskje komme flere timer……
    Ønsker deg lykke til både med studiet og jobben.
    Håper at skolebibliotekkunnskapsstudiet vil innfri dine forventninger.

    Liv Klev

  3. Jeg liker vinklingen din på blogginnlegget og synes du skriver godt om hva du synes fungerer godt og hva som kunne vært endret på biblioteket på skolen du jobber og også generelt rundt satsningen på skolebibliotek.

    Jeg, som deg, har blitt veldig inspirert av pensumet og lært mer om viktigheten av biblioteket. Jeg er helt enig at fire timer til å drive skolebiblioteket hørtes veldig lite ut og at det burde vært mer ressurser. Jeg har kun erfaring fra videregående, ikke grunnskole, men på min tidligere arbeidsplass jobber skolebibliotekaren 100%. Når man vet hvor viktig skolebiblioteket er, er det vel verdt å satse på.

    Hold på ditt gode engasjement og lykke til videre i studiet!

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.