Operasjon Tordensky av Jørn Lier Horst

Er det noen av dere som liker å være detektiver og løse mysterier? Liker dere å lese spennende bøker?  Da vil jeg anbefale å lese boka «Operasjon Tordensky» av Jørn Lier Horst.

Boka handler om Tiril og Oliver som er omtrent på deres alder. De har startet et eget detektivbyrå som heter «Detektivbyrå nr. 2» i byen Elvestad. En dag i sommerferien leser Tiril og Oliver i avisen at det er stjålet en varebil med sukker fra Sukker- Larsen. Plutselig skjønner de at det er noe annet som også er borte. Duften av gjær. Det pleier alltid å dufte så godt av boller og rundstykker fra bakeren, men denne dagen er lukta borte. De løper bort til bakeren og ser at det står en politibil på utsiden. Da de kommer inn i bakeriet forteller bakeren at han har hatt besøk av tyver som har stjålet all gjæren. 370 kg med gjær!  Tiril og Oliver ser etter spor av tyver i bakeriet. De finner ut at tyvene må ha brukt et blått brekkjern for å få opp døra. De skjønner snart at dette er en sak for Detektivbyrå nr. 2. Etter hvert som de undersøker saken finner de flere spor og oppdager at flere ting som er borte. Kan det være en sammenheng mellom alt som er forsvunnet? Heldigvis har de god hjelp av hunden deres Åtto. Han er en god nese som fører dem fra et sport til det neste. Hvis du har lyst til å vite hvordan det går2, og om Detektivbyrå 2. klarer å finne de skyldige så må du lese boka. Boka har lite tekst på hver side og mange fine illustrasjoner.

En detektiv har sans for detaljer sier Tiril og Oliver i boka. Tror du at du er en god detektiv? Det kan du teste ved å lese bakerst i boka. Der er det oppgaver som går ut på å finne ting som ikke er så lette å oppdage.  Ved å lese boka og studere bildene nøye klarer du kanskje å finne ut av hvor  for eksempel Ola Olsen har mistet lommeboka si eller hvor mange åttetall som skjuler seg i boka,

Jørn Lier Horst var på besøk i klassen min i forrige uke. Han fortalte elevene at alle kan være detektiver. Uansett hvor gamle dere er. Boka er hentet rett fra virkeligheten. Det du leser kunne ha skjedd. Det kunne til og med ha skjedd med deg. Dersom du liker «Operasjon Tordensky» så har du kanskje lyst til å lese flere bøker i samme serie. Det finnes 23 bøker til i denne serien og alle disse kan du låne på skolebiblioteket. Jørn Lier Horst fortalte også at i alle bøkene bortsett fra «Operasjon Tordensky», er det tegnet inn en liten kylling på en av sidene. Den er ikke lett å finne, men kanskje du klarer det?  Tar du oppdraget? Hvis du har lyst til å  lese mer om forfatteren,  bøkene og kanskje løse noen mysterier så kan du også besøke nettsiden hans: https://detektivene.no/.

Lykke til!

3 tanker om “Operasjon Tordensky av Jørn Lier Horst

1. Jeg synes denne bokanbefalinga fungerte godt med tanke på målgruppa. Du henvender deg til barna på en kvikk og interessevekkende måte, og du klarer å balansere godt når det gjelder hvor mye av handlingen du røper. Noe må jo gjengis fra boka, slik at interessen tennes. Men blir det for langt og omstendelig mht. redegjørelse for innholdet, kan interessen svekkes. Du klarer som sagt denne balansegangen bra. Det er også fint at du markerer forfatteren, attpåtil med ditt eget fotografi – det gjør det personlig og ekstra interessant.

Det kan diskuteres om det er så bra å lede elever til nettsider som har et klart kommersielt siktemål, slik som Horsts side. Samtidig kan nok ei slik nettside fremme leseinteressen, så det kan være et argument for det.

Hilsen Svein Slettan

2. Et flott blogginnlegg hvor du legger mye vekt på å vekke nysgjerrigheten hos leseren – noe jeg også tror du lykkes godt med! Jeg synes du introduserer handlingen i boken godt hvor du bygger opp spenningen uten å røpe for mye. Spørsmålene du bruker gjennom innlegget er med på å underbygge kontakten med de du snakker til og kan være med på å få mottakeren til å reflektere.

Jeg liker også spesielt siste avsnittet hvor du gjør forfatteren «virkelig»- Forfattere kan ofte være litt «fjerne» for barn og det er alltid positivt og gi dem et ansikt. At du også her henviser til alle de andre bøkene i serien er også veldig fint da veldig mange barn er glad i å les bokserier.

Alt i alt et godt innlegg og en god bokanbefaling.

3. Det var et fint blogginnlegg, Inger Tove 😀 Jeg likte overgangen mellom handlingsreferat og oppgavene en kan finne bakerst i boka. Det inviterer til en utforsking på ulike plan av boka, som jeg tror barn virkelig kan like. Barn er nysgjerrige av natur, de ønsker å finne ut av ting, spesielt ting som andre ikke vet noe om, og når de får vite at det er noe som «ikke er så lett å oppdage» så må de jo selvfølgelig finne ut av det! Det er også virkelig fint at du nevnte hvor en kan finne flere lignende bøker (les, skolebiblioteket) og brakte teksten nærmere barna sin virkelighet. Innholdet i teksten var godt leselig, med et barnevennlig språk og fine bilder som kompletterte teksten, samt en lengde som gjør det mindre sannsynlig for barna å hoppe av altfor tidlig.
    Det var en fin tekst som det var kjekt å lese!