Modul 3 Hundekennel

I denne modulen skal vi fortelle om hva vi har lært så langt i emnet, lage en video der vi forklarer læringsmålene og viser frem prosjektet vårt.

Link til video: https://video.uia.no/media/t/0_2epqyb7v#

Hva har jeg lært?

Jeg har blant annet lært å kunne skrive en kode helt fra scratch, fra du åpner et prosjekt til å kunne utføre/kalle på forskjellige metoder. If-setninger har for meg siden starten vært en utfordring å lære seg i tillegg til det å kunne forstå sammenhengen mellom det du definerer som tilordning og hvordan du kan bruke det videre i koden. Etterhvert som jeg har fått kunne holdt på med dette, både testet ut og feilet, har det blitt mye bedre og lettere og skrive i klassene. Jeg har lært å kunne lage klasser som er avhengige av andre klasser og det å kunne skrive en kode der et objekt fra én klasse kan bli kallet på i et annet objekt fra en annen klasse.

Kort oppsummering av læringsmålene vi skal kunne for modul 3:

Abstraksjon er å dele opp et problem i mindre og mindre biter helt til de bitene er små nok til å kunne løses på en enkel måte. Abstraksjon handler også om å kunne ignorere de små detaljene i et problem og heller kunne se det store bildet.

Modularisering er selve prosessen der du deler et program i veldefinerte deler, for eksempel i moduler, som da samarbeider på en veldefinert måte og i tillegg kan lages eller testes uavhengig av hverandre.

Primitive typer er datatyper som int, boolean og char som er definert i Java språket fra før av. Mens objekttyper er type data der du selv kan definere, som for eksempel er type String.

Klassediagram er de klassene i programmet og forholdet mellom dem. De gir informasjon om kildekoden, dette vises statisk. Mens et objektdiagram illustrerer objektene og deres forhold på det øyeblikket og tidspunktet under selve utførelsen av en applikasjon. Diagrammet viser i motsetning til klassediagram en dynamisk visning av programmet. Det går ikke an å tegne dette i BlueJ, det må gjøres for hånd eller se for seg i hodet.

Debuggeren er et program der vi kan se steg for steg i koden vår fra vi setter en breakpoint hvor dens oppgave er å lokalisere eventuelle feil og hjelper da med å finne såkalte «run time errors» i programmet, som gjør at programmet ikke kan kjøre slik det skal.