Modul 3 IS-109

Modul 3 Videoklipp

https://video.uia.no/media/t/0_q6bogbsr

I emnet IS-109 har vi sett på koding i programmeringsspråket Java. Selve emnet er delt i ulike moduler, og vi har nå akkurat blitt ferdig med den tredje av fem.

Jeg har liten erfaring med programmering fra før av, men har alltid hatt en interesse av ting som fungerer. Derfor har objektorientert programmering vært noe jeg har sett frem til å arbeide med.

Vi har i dette kurset benyttet oss av programmet BlueJ. Dette er et læringsverktøy som gir god visuell fremstilling av hvordan klassene henger sammen.

Modul1:

I første del av kurset jobbet vi mest med å forstå hva klasser og objekter er. Vi så på hva som skiller dem og hvordan vi kan bruke en klasse til å lage objekter. Vi så også på hvordan vi kan kalle på metoder i objekter, både med og uten parametere. Her ble det brukt eksempler med visuelle figurer, så vi kunne se hva som faktisk skjedde da vi kalte på de ulike metodene. Vi brukte også tid på å bli kjent i BlueJ, og noen av funksjonene vi skulle se nærmere på senere i kurset.

Modul2:

Videre i kruset begynte vi å se på de ulike feltene en klasse har, og hvordan man kan skrive dem for å lage simple programmer. Vi gikk dypere inn i hvordan man bruker metoder for å skrive klasser. Vi begynte også å se på if-setninger og hvordan disse kan brukes. Som endelig oppgave i modul 2 skulle vi lage en klasse fra bunnen av på en oversiktlig måte, som skulle godkjennes av en lærer eller hjelpelærer.

Modul3:

Modul 3 har absolutt vært den mest utfordrende modulen til nå, men det begynner å bli mulig å se hva slags potensiale det å kode Java har. I videoen øverst i innlegget kan du se mitt forsøk på å forklare læreplanmålene, som da er noen av de sentrale begrepene i denne delen av kurset. Blir spennende å se hvilke utfordringer som venter.