Skolebibliotek

(B) BLYANTHJERTE TIL BRUK I ELEVGRUPPER

Liv er en jente på 12 år som bor i Gamlebyen i Oslo sammen med moren sin. Hun er litt gammeldags for alderen, hun liker for eksempel  å spise fyrstekake og spiller Yatzy. Dette er ting hun pleide å gjøre med bestemoren  sin som nylig er død. De hadde et nært forhold, og Liv tenker ofte på hva bestemoren har sagt i forskjellige situasjoner.  Hun er veldig glad i å tegne, og har gjerne skisseboka med i bagen.

Nylig sluttet hun  på barneskolen, og skal begynne på ungdomsskolen etter sommeren. Det er en gutt, Ulrik, og hans gjeng som benytter enhver anledning til å erte henne. Hennes venninne, Ida, har flyttet til Nord-Norge og Liv føler seg ensom da hun savner både bestemoren og Ida.

Liv holder kontakten med bestemorens venninner, som hun pleier å møte er i badstuen på Tøyenbadet. Disse snakker hun med om ting som opptar henne. Hun har også en kjenning i Halgrim på biblioteket, som hun blant annet låner en skatebok av.

Livs mamma har en  kollega som har en sønn som heter Frans, og de møtes på en middag. Etter hvert begynner Liv på skatekurs som drives av Asbjørn på Gamlebyen Sport og Fritid, hvor Frans er instruktør. Hun er engstelig til å begynne med, men blir mer sikker ettersom tiden går og våger seg mer utpå.

På skatekurset er det en annen jente som er interessert i Frans, men Frans er mest opptatt av Liv, og ettersom tiden går blir de to et par.


TEMAER 

Tap av kjære
Bestemor dør, venninnen Ida flytter
Liv holder kontakt med bestemors venninner - minske savn?
Burde Ida prøve å få en ny venninne og venner?

Vennskap
Bestemor, Ida, bestemors venninner, (Halgrim på biblioteket).
Venner på egen alder, voksne venner. Hvordan kan en få seg nye venner?


Føle seg annerledes
Klær, interesser. Hvorfor føler Liv seg annerledes? Er det ikke bra at folk er litt forskjellige?

Mobbing og erting
Ulrik, hva skal en gjøre med at en selv eller andre blir mobbet?

Forelskelse
Liv er usikker, hva bør hun gjøre?

Våge å prøve noe nytt
Liv begynner på skatekurset selv om hun ikke kan noe særlig om det fra før, og er egentlig litt redd for det. En del er kanskje redd for å kaste seg ut i det ukjente.


Blyanthjerte av Elin Hansson inneholder mange temaer som kan oppta en elevgruppe fra ni og oppover vil jeg tro.  

3 tanker om “Skolebibliotek

  1. Hei!
    Oversikten over handlingen er godt skrevet og får fram vesentlige ting. Det er fint – å kunne sammenfatte ei bok slik er en god egenskap for den som skal være skolebibliotekar og formidler.

    Tema-oversikten har også noe for seg, tenker jeg. Det kan være av verdi med tanke på undervisningsplanlegging å skaffe seg oversikter over relevante tema som kan knyttes til forskjellige bøker. Jeg synes også det er fint å se interessevekkende bokomtaler på nettet, som i videoen det er lenket til. At barn snakker om bøker til barn, er verdifullt.

    Som medstudentene dine er inne på, hadde det nok vært fint med noe mer om hva som særlig kunne tenkes å være relevant i en undervisningssituasjon. En konkretisering mot undervisning fra temaoversikten, for eksempel.

    Uansett – gode ting i denne bloggen!

    Hilsen Svein S.

  2. Hei. Du har beskrevet godt hva boka Blyanthjerte handler om. Du får fram essensen. Jeg liker også at du har valgt å ta med hvilke tema som gjelder for boka. Personlig er jeg ikke så glad i svart skrift på blå bakgrunn, men det er jo en smaksak. For meg er Blyanthjerte ei bok som forteller mye om vennskap og ikke minst savn. Savn etter sin nærmeste. men også om kjærlighet. lenken du har med passe veldig fint til. Det var gøy å se hvordan barn tolker boka.

    Jeg savner at du sier noe om den kan brukes i undervisningen. Jeg har funnet et undervisningsopplegg som kanskje er av interesse, og som jeg tror du vil like: https://bokslukerprisen.no/opplegg-til-blyanthjerte/
    Undervisningsopplegget tar for seg både før, underveis og etter lesing, og tar utgangspunkt i klassesamtaler. Undervisningsopplegget passer til mellomtrinnet og 8.trinn, men det kommer litt an på klassen. Her er det bare fantasien som setter grenser.

    Ellers syns jeg det du har skrevet var bra, men jeg savner bilder av boka 🙂
    hjertelig hilsen:
    Aina Karin Opdal Dale

  3. Hei,
    her er min kommentar til innlegget ditt med tanke på at skulle være til oss medstudenter om hva du tenker om bruk av denne boka i ei elevgruppe, hvilket potensiale den har og hvordan den kan brukes.
    Jeg synes for det første at du har valgt ei god bok, jeg anbefalte denne videre til mange elever etter å ha lest den selv.
    Jeg liker at du har fått med ulike temaer og spørsmål man kan bruke som inngang for å diskutere disse med elevene, det er nyttig. Det er også kjekt med et handlingsreferat for å oppfriske boka.
    Det kunne muligens vært fint med litt mer detaljer rundt hvordan du i praksis ville ha brukt den i ei aktuell elevgruppe – høytlesning? Jeg hadde også syntes at det hadde vært enda lettere å lese om det var litt mer sammenheng mellom de ulike delene/elementene av innlegget og at tankene dine rundt tematikken hadde blitt skrevet helt ut istedenfor en del ufullstendige setninger – det oppleves, etter min subjektive mening, litt «uferdig» når man leser.
    Med vennlig hilsen Stine-Elise Ellefsen.

Legg igjen en kommentar