Jeopardy spill

Jeg har prøvd en «Jeopardy «spill i VG 1 klasse. Spillet var basert på kapittel «Forbrukeratferd» fra boka. Jeg har laget 7 undertemaer til sammen var det 35 spørsmål. Spørsmålene var både faglige og humoristiske.

Spillet fungerte overraskende bra, stor engasjement hos elever og ikke minst god stemning. Elever fikk velge undertemaet og spørsmål nr. Om de svarte riktige, fikk de 1 poeng. Ved feil svar gikk turen til neste person. Den som har samlet mest poeng , er vunnet.

Tilbakemeldinger fra elever:

  • lærerikt. fint måte å lære på
  • variasjon
  • engasjement, konkurranse innstilt
  • ansvar for egen læring
  • aktiv bruk av boka og kverandre

Elevene etterspurte spillet da de måtte forberede til prøven. Dette var veldig bra 🙂

Neste gang kunne kanskje elevene lage spill selv. På sånn måte får de både øve, reflektere og ikke minst får eierskap til spillet.