Det kommer en dag i morgen..

På lørdag var jeg og så Annie på Folketeateret i Oslo og den var så herlig.
For dere som ikke vet hva Annie handler om, her kommer en liten oppsummering: Annie handler om en 11 år gammel jente med ildrøtt hår og en utrolig vakker sangstemme. Da Annie var baby ble hun etterlatt av foreldrene sine på et barnehjem midt i New York. Det eneste hun fikk med seg var en medaljong med en lapp inni der det sto at foreldrene en dag kom til å hente henne igjen. Den medaljongen går Annie alltid rundt med. Annie prøver desperat å finne foreldrene sine igjen, men en dag får hun lov til å bo hos en av USAs rikeste menn i julen. Men mer enn det vil jeg ikke fortelle om fordi den er veldig verdt å se, uansett alder.

Det er en utrolig fin historie som blir enda finere ved at det er en musikal, som betyr både sang og dans fra skuespillerne.
Annie har en del kjente fjes i de forskjellige rollene, slik som Anders Baasmo Christiansen, Mariann Ottesen, Lisa Stokke, og i hovedrollen som Annie blir rollen delt på av Nora Helene Bratfos og Mathea-Mari Glittenberg hun så jeg da, kjent fra Norske Talenter.

Jeg har aldri sett Annie live noen gang før og likte denne versjonen veldig godt. De hadde til og med en ekte hund. Dyr på en live-scene er jo ganske sjanse-spill, men det gikk bra. Hunden var bare med i en scene uansett. Jeg tror egentlig hunden skal være med i flere scener, men det er vanskelig det da. Uansett så synes jeg musikalen fungerer godt både for barn og voksne. Selv om den er beregnet for barn kan jeg love at ingen voksne vil komme til å sovne. Den er rett for bra for soving.

Det som imponerte meg mest var ikke skuespillerne, de voksne som har gjort mye før, men alle barna som var med. Det var ikke bare Annie som var utrolig flott, men alle de andre barna var også utrolig flinke. Det funket utrolig bra med de scenene hvor alle barna var samlet.

Ungene var virkelig flinke til både å synge og danse. Skuespillprestasjonene deres var også veldig bra i forhold til det man kanskje ville tro at de ikke var i forhold til de voksne, men alle gjorde en knall-jobb. Jeg lover at noen av disse unge jentene som var med er flere vi kommer til å se mer av fremover i tiden. Dessuten er det flott å se at teater-yrket ikke dør bort.

Dette er et teater som fungerer utrolig bra pga den passer til hele familien. Det er en original historie som aldri går ut på dato. Så denne anbefaler jeg på det varmeste! Absolutt verdt den 6 timers togturen til Oslo.