Nabospråk og nabospråkundervisning

Hva er nabospråk og nabospråkundervisning?

Mange vil nok tenke at nabospråk også handler om geografisk naboskap, men det er ikke presist nok å definere det slik i en språklige sammenheng. Våre nabospråk er svensk og dansk. Det er på grunn av historiske og politiske årsaker de regnes som forskjellige språk. Nabospråk er selvstendige språk, som likevel har mange språklige likheter. Likheten gjør det mulig å kommunisere med hverandre uten behov for noen form for systematisk opplæring i forkant. Nabospråkenes språkformer har mange lingvistiske likhetspunkt som gjør de er innbyrdes forståelige. Viktigheten med å kunne bli forstått av andre skandinaver på eget morsmål har spesielt stor betydning når enn skal forklare noe innfløkt til en annen person. I diskusjoner eller avgivelse av forklaringer er det mye lettere å være nyansert på eget morsmål enn på et fremmedspråk lært senere i livet. Det vil si at har enn muligheten til å velge mellom å gi forklaringer på norsk eller engelsk vil norsk være førstevalget. (Hårstad, 2015).

Nabospråkdidaktikk

Hvorfor har vi læringsmål i norskfaget som inneholder opplæring i nabospråk?

Inger Aas (2000) sin undersøkelse viser at mange norsklærere prioritere nabospråkforståelse relativt lavt. Undersøkelsen konkludere med at selv om læreplanen har klare kompetansemål på dette området blir de i liten grad tatt på alvor. Det kan skyldes at mange lærere ikke føler de har tilstrekkelig kompetanse for å kunne undervise i nabospråk. (Hårstad, 2015) Hvilke muligheter har lærere for å styrke sine kunnskaper på dette området og finnes det læringsplattformer som kan bruke si undervisning?

Etter som nabospråkopplærings målsetting er at elevene skal kunne mota og forstå informasjon fra de aktuelle språkene, vil de viktigste faktorene i opplæringen være oppøving av de respektive ferdighetene. Disse ferdighetene deles i to dimensjoner, som utgjør både muntlige ferdigheter som handler om lytteforståelse og skriftlige ferdigheter som handler om leseforståelse (Hårstad,2015)

Grunnskolens læreplanen i norsk har læringsmål etter både fjerde, sjuende og tiende årstrinn. Det legges opp til en progresjon fra først å ha fokus på å forstå svensk og dansk tale, til å lese enkle tekste og kommentere innhold av disse, for til slutt kunne gjengi informasjon fra svenske og danske tekster. Den grunnleggende tanken bak disse læringsmålene er å se verdien av å kunne bruke sitt eget morsmål for å kunne kommuniserer med andre skandinaver. (Hårstad, 2015).

Foreningen Norden er en uavhengig organisasjon med formål om å styrke og utvikle et folkelig nordisk samarbeid. De ønsker å styrke det holdningsskapende arbeidet for den fellesnordiske kultur og språkforståelse. For å oppnå disse målene og spre sitt budskap til folket har de opprettet nettsiden www.norden.no.  De tilbyr også en læringsplattform med læringsressurser til skolen gjennom nettstedet www.nordeniskolen.org. Dette er en nettside jeg selv ikke har tatt i bruk i min undervisning, men som jeg ser kan være et godt alternativ for både lærere som har nabospråkkompetanse og de som ikke har det. Her finnes mye informasjon om nabospråk, historie og kultur. Det ser ut som det faglige materiellet som er tilgjengelig på siden er av høy faglig kvalitet. Det er grunn til å tro at dette er på grunn av at styringsgruppa består av representanter fra hele Norden med læringsorientert bakgrunn og kompetanse innenfor nabospråk og e- læring.

Her finner jeg mye informasjon, god oversikt og struktur over både kompetansemål, tema, fag og språk. Det gjør det enkelt for både elever og lærere å ta i bruk. Det er lagt ut filmer, spill, tekster og oppgaver tilpasset ulike klassetrinn. Ved å oppdage en slik nettressurs vil det gjøre det lettere for lærere å jobbe med kompetansemålene for nabospråk. De trenger ikke lenger lage det pedagogiske opplegget selv, det ligger allerede mye klart til bruk. Bare det at det finnes en filmbase med filmer på de forskjellige språkene gjør dette lettere for lærere. Ved bruk av film i undervisningen vil enn kunne ha gode muligheter til å øve opp lytteforståelsen av skandinaviske språk. Kombinasjonene med bruk av spennende temaer og levende bilder kan bidra til å senke språkbarrieren som igjen er med på å glemme hvilket språk som snakkes. www.norden.no/norden-i-skolen/nordisk-film-i-undervisningen.  De har også lagt ut forskjellige typer tekster med tilhørende oppgaver som går ut på å jobbe seg inn i teksten, ned i teksten og ut av teksten. Oppgavenes hensikt handler om språk og kulturforståelse. Det er absolutt en nettressurs som kan anbefales til andre norsklærer.

Kilder

Hårstad, S. (2015). Nabospråk og nabospråkundervisning. Oslo: Cappelen Damm AS