Arbeidskrav – læring

Heia, bloggen!

I dette innlegget skal du få en liten innføring i hva jeg mener om læring. Hva mener jeg er god læring? Hvordan lærer jeg best? Hvordan kan IKT bidra til min læring? Bli med meg på dette eventyret, og les om mine personlige meninger angående dette. Hent kaffekanna, og finn frem kjeksen. Nå skal vi på tur i mitt hode.

God læring

Å definere god læring er som å definere en god pizza. Man har et hav av muligheter og valg, men ting er vi alle enige om: Pizza er godt uansett. Slik er det med læring også. Selv om ingrediensene var litt diffuse, og  smaken litt rar, så skal det mye til for at det endte som en vond opplevelse. Begreper som variasjon, engasjement, motivasjon og relevanse vil trolig komme opp i hjerneboksen hos de fleste i denne sammenhengen. Dette var de første ordene som spratt opp i mitt hode. Å kunne variere både undervisning og læremetode vil ofte gi et friskt pust, da det er noe nytt som skjer. Folk flest, uavhengig av alder eller utdannelse, klarer sjeldent å konsentrere seg i mer enn 15 minutt om gangen. Noe må skje for å fange oppmerksomheten. Når jeg underviser selv, legger jeg opp økta slik at elevene mine får noe nytt hvert kvarter. For eksempel så foreleser jeg de første 15 minuttene om et tema. Deretter jobber elevene individuelt eller i grupper i nye 15 minutt. Det siste kvarteret kan brukes til å oppsummere i form av faglig dialog, samtale eller diskusjon. Dette er ikke de mest kreative løsningene, og det gir meg neppe en Oscar, men jeg velger å gi enkle eksempel på hvordan det er mulig å variere en undervisningsøkt. Dere skjønner poenget.

God læring krever innsats både fra den som lærer bort, og de som skal lære. Det må være et samarbeid der begge parter er klar over sin oppgave. God læring skjer under en felles forståelse partene.

Hvordan lærer jeg best?

“Hvis man vurderer en fisk utfra sine treklatringsegenskaper, så vil den leve livet sitt overbevist om at den er dum”. Dette sitatet fra Einstein gir rom for betenkning angående læring. Alle lærer forskjellig. Noen liker å oppta kunnskap fra en bok, mens andre tilegner seg mest fra muntlig diskusjon med andre. Måten individer lærer på, vil alltid variere. Dette gjelder også forfatteren av denne bloggen. Jeg personlig lærer best av å først sitte alene med stoffet, for deretter å jobbe med andre. Min metode går ut på å få inn det grunnleggende først, gjennom lesing og pugging. Videre læring foregår best med andre i form av samtale, diskusjon og refleksjon. På denne måten kan jeg det grunnleggende før jeg prater med andre om stoffet.

 

Hvordan kan IKT bidra til min læring?

For et godt spørsmål, tenker du nok. Det gjør jeg også. IKT er et spennende felt med masse muligheter.Ulike digitale verktøy gir mange muligheter på mange ulike arenaer. Et kjent eksempel på dette er PowerPoint, som brukes både i forelesninger og foredrag. Det er et visuelt verktøy som hjelper å spre informasjon på en lett måte. Selv bruker jeg PowerPoint og Prezi både for egen læring og undervisning.

Jeg vil også dra frem YouTube som et eksempel på læring med IKT. Det finnes tudenvis av videoer som lærer deg ulike ting. Alt fra Photoshop til avansert programering finnes på Youtube. Dette er en kunnskapskilde uten bunn.

Personlig bruker jeg ofte IKT for å lære meg nye ting. Både i universitetssammenheng og privat. I dagens informasjonssamfunn er det kun egen motivasjon som setter grenser på hva du kan lære deg.