Nabospråkundervisning

I dette blogginnlegget ønsker jeg å introdusere en gratis nettressurs for lærere som kan brukes i skolen for å undervise nettopp nabospråk. Nettstedet “Norden i skolen” kan bli en god faglig ressurs for norsklæreren i språkopplæringen, men kan også brukes tverrfaglig ettersom nettsiden legger opp til arbeid med både språk, historie og kultur samtidig.

Gjennom en felles historie og kulturarv har de skandinaviske landene Norge, Sverige og Danmark mye til felles som knytter landene sammen gjennom både språklige og kulturelle likheter.  For å styrke det nordiske språkfellesskapet har landene bestemt gjennom en felles deklarasjon at nabospråkforståelsen skal fremmes gjennom utdanningspolitiske og kulturpolitiske virkemidler (Hårstad s. 16). Skolen blir derfor en viktig arena å eksponere elever i både muntlige og skriftlige tekster på nabospråkene. 

Her er det viktig å understreke at arbeidet med nabospråkene først og fremst skal styrke elevenes reseptive ferdigheter i de ulike skandinaviske språkene (Hårstad, 2021, s.55). Faglitteraturen understreker her at nabospråksopplæringen dreier seg i stor grad om å eksponere barn og unge for skriftlige og muntlige tekster uten at elevene skal trenge å produsere språket selv. En følger dermed “ettspråkprinsippet” som innebærer at skandinavere kan bruke sitt eget morsmål i samtale med andre fra et av de skandinaviske landene Norge, Sverige eller Danmark (Hårstad, 2021, s. 12). Ettspråkprinsippet gjør det dermed mulig å kommunisere på eget morsmål grunnet de lingvistiske likhetene i språkene som gjør det innbyrdes forståelig. Dermed slipper skandinavere og kommunisere gjennom et mellomledd hvor engelsk naturlig nok ville fungert som et lingua franca (Hårstad, 2021, s. 12).

Hvorfor implementere nabospråk i undervisning?

Det er flere grunner for å bruke de skandinaviske språkene i undervisning. Norske barn møter tidlig skandinaviske språk gjennom blant annet kjente verk fra forfattere som Astrid Lindgren eller Lene Kaaberbøl i skjønnlitteraturen, men også gjennom TV, film, radio og andre digitale plattformer. Arbeid i skolen som fremmer språkforståelsen blir dermed viktig for å støtte kulturutvekslingen mellom landene. Særlig med tanke på at elever i dagens samfunn i stor grad bruker og foretrekker fremmedspråket engelsk fremfor de skandinaviske språkene.

Ikke minst er det høyst relevant for barn og unge fra de ulike skandinaviske landene med kunnskap om vår felles historie for å kunne ivareta den språklige og kulturelle forståelsen og felleskapet mellom landene. Hårstad understeker også at det er viktig å kunne bruke morsmål i samtale med andre skandinavere for å bedre kommunikasjonsflyten, og at gode engelskferdigheter heller skal være et tillegg. Et motto han trekker frem er «Skandinavisk når du kan, engelsk når du må» (Hårstad, 2021, s. 13).

Didaktisk vurdering

Nettstedet “Norden i skolen” er utviklet av “Foreningene nordens forbund”, og er en av flere organisasjoner som har utviklet undervisningsopplegg som skal styrke det nordiske samarbeidet og ikke minst lette lærerens arbeid med nabospråkforståelse. Førsteinntrykket av nettstedet er at siden virker seriøs og  informativ med en tydelig inndeling i ulike tre fagområder som inkluderer arbeid med «Språk og kultur», «Historie og samfunn» og «Klima og natur». Nettsiden tilbyr også et vidt utvalg av relevante og autentiske tekster som er tilpasset elever på ulike trinn. Nettstedet inneholder også flere praktiske opplegg med spill, quiz, musikk og lek som kan bidra til å motivere og engasjere elever på ulike trinn. Oppleggene er også godt systematisert gjennom en tydelig inndeling i trinn, fag og temaer noe som gjør det mulig å differensiere et opplegg i både vanskelighetsgrad og relevant tematikk. Som lærer er det her viktig å ta hensyn til at skoleklasser i dag ofte er svært multikulturelle med flere elevene uten nordisk opphav. Møte med de ulike skandinaviske språkene blir da en ekstra utfordring ettersom norsk ikke er elevens morsmål. Nettsiden tar her også høyde for fremmedspråklige elever som gjennom egne opplegg kan få en introduksjon til skandinavisk kultur og språk. Ikke minst er nettsiden en helt gratis undervisningsplattform som støtter de ulike nordiske læreplanene, noe som også legitimerer bruken av den i skolen.

Gjennom Helsingforsavtalen fra 1962 ble kulturutveksling og språkforståelse en viktig del av skolens læreplaner for å fremme samarbeidet mellom statene i Norden (Hårstad, 2021, s. 16). I norske læreplaner LK20 nevnes dansk og svensk allerede i et av kompetansemålene for mellomtrinnet ved at elevene skal kunne “lese lyrikk, noveller, fagtekster og annen skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk, svensk og dansk og samtale om formål, form og innhold” (Læreplan 2020). Men det kommer likevel også implisitt frem i kompetansemål for 4. trinn ved at elevene skal “utforske og samtale om språklig variasjon i mangfold i nærmiljø”(..) (Læreplan 2020). På denne måten nevnes ikke nabospråkene eksplisitt i læreplan teksten, men kan ansees som høyst relevant for å nå målene (Hårstad, 2021, s.55).

Som lærer ser jeg her flere pedagogiske fordeler ved å ta i bruk nettstedet «Norden i skolen». Faglitteraturen understreker at den største utfordringen i nabospråk opplæringen er forståelsesutfordringen i den muntlige dimensjonen (Hårstad, 2021, s. 60). Ved å benytte seg av dagens teknologi og en enkel tilgang til ulike nettsider kan læreren dermed enkelt trekke inn muntlige tekster i undervisningen som støtter forståelsesutfordringen. Her vil jeg også legge til at nettsiden inneholder et utvalg av både kortfilm og langfilm som kan være til hjelp i en hektisk skolehverdag. Dagens teknologi er dermed gunstig å ta i bruk for å oppnå kompetansemålene i læreplanen. Ikke mist støttes bruk at teknologi i undervisning av læreplanen hvor digitale kunnskaper sees på som en av de fem grunnleggende ferdighetene gjennom hele skoleløpet. Av erfaring øker også elevenes motivasjon ved å ta i bruk ulike digitale hjelpemidler og nettsteder som bidrar til variasjon i undervisning.

Bruk i undervisning

Nettsiden har flere ferdig utviklede undervisningsopplegg passende for ulike fag i skolen, noe som tilsier at lærere her kan tilrettelegge for en tverrfaglig tilnærming til opplæringen og et samarbeid på tvers av fag. Et tverrfaglig syn på opplæringen er også i tråd med læreplanens føringer og bidrar til god dybdelæring. Dermed kan det her være nyttig med en inndeling hvor ulike faglærere benytter oppleggene med fokus på det tematiske, mens norsklæreren har et særskilt fokus på det språklige. Et opplegg av særlig interesse her er «De skandinaviske språkene – utenfra». I teksten får leseren innsikt i hvordan en kan se forskjellen i tekster skrevet på dansk, svensk og norsk. Ved bruk av dette opplegget får elevene en introduksjon av de ortografiske forskjellene i språkene og besvarer spørsmål om hvorfor det er «prikker i testen» på svensk, mens dansk og norsk ikke bruker dette. Men også hvordan de bløte konsonantene skiller norsk og dansk. Opplegget legger dermed opp til en komparativ analyse av språkene hvor elevene selv kan identifisere forskjeller og likheter mellom språkene. Figuren under er hentet fra opplegget «De skandinaviske språkene – utenfra» og illustrerer språkenes opprinnelse og utvikling. Figuren kan her brukes for å gi elevene innsikt i språkenes relasjoner og nærhet til hverandre.

Faglitteraturen understreker at arbeid med nabospråkene kan gi elever en metaspråklig bevisshet og en bedre forståelse av eget morsmål samt det norske språksystemet (Hårstad, 2021, s. 13). Ved å få kunnskap om språkenes felles opprinnelse kan det her også bli aktuelt i en undervisning og se nærmere på hvorfor vi i Norge har hele to standardiserte skriftspråk. Her vil elever på mellomtrinnet og ungdomstrinnet rask kunne oppdage at bokmål og dansk har flere likheter enn nynorsk. Tematisk vil det der også vært spennende og undersøke relasjonen til landene i et historisk perspektiv, og ta for seg de ulike unionene. Her er det mulig å ta for seg tekster og kortfilmer fra «Norden i skolen» som omhandler nettopp dette.

Avsluttningsvis kan en oppsummere ved å si at læringsplattformen er et godt supplement og hjelpemiddel til bruk i skolen. Den digitale læringsressursen som her er nevnt sammen med flere gjør det enkelt for lærere å finne samt bruke både skriftlige og muntlige tekster i undervisning. Tematisk inneholder også nettstedet opplegg som er felles og høyst relevant for nordiske elever innen både historie, kultur, språk og natur.

Kilder:

  • Hårstad, Stian. (2021). Nabospråk og nabospråkundervisning. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
  • Kunnskapsdepartementet (2019). Læreplan i norsk (NOR01-06). Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020.https://www.udir.no/lk20/nor01-06/kompetansemaal-og-vurdering/kv110?lang=nob

Kommentarer er skrudd av for Nabospråkundervisning

Filed under Uncategorized

Hei, verden!

Velkommen til home.uia.no.

1 Comment

Filed under Ukategorisert