Musikkfaget og musisering

Det jeg gleder meg mest til er å undervise i er musikk, fordi det er et krevende fag fordi det inneholder så mange ulike posisjoner som må tas hensyn til. Musikk er et; estetisk fag(sansekunnskap), kunnskaps fag(teori), ferdighets fag(samspill), trivsels fag, kritisk fag, mediefag og musisk fag (Hanken & Johansen, 1998).

«Hvilken undervisning som gir god læring, vil variere med faget det undervises i, elevenes forutsetninger og ikke minst med hvordan læreren framstår og gjennomfører undervisningen (Lillejord, Manger, & Nordahl, 2010)». Dette sitatet har jeg alltid i bakhodet når jeg skal planlegge en undervisningsøkt.

Mye av min planlegging bygges på tre viktige spørsmål: Hva – Hvordan – Hvorfor.  Hva eleven skal lære – målet for undervisningen, hvordan eleven skal lære det – hvilke metoder jeg bruker og til slutt hvorfor eleven skal lære det – hvorfor jeg bruker den/de spesifikke metodene.

For å få en god undervisningsøkt må en ta elevenes forutsetninger på alvor. I musikkfaget finnes det utviklingsmessige forutsetninger, individuelle forutsetninger og sosialkulturelle forutsetninger som kan stå i veien for eleven.  Dette er noe jeg alltid tar i betraktning i min planlegging (Hanken & Johansen, 1998).

«Hovedområdet å musisere omfatter praktisk arbeid med sang, spill på ulike instrumenter(…)». Å drive med musisering i musikkundervisningen skal bestå av mest mulig musisering(mmm) – eleven får en estetisk opplevelse. I musisering er det rom for å lære av andre medelever samt meg som lærer. Vygotsky sier at kunnskap er fordelt, derfor må læring skje i samhandling med andre(noe som jeg er veldig enig i).

I min undervisning sørger jeg alltid for å ha variasjon, eventuelt et lytteeksempel, rytmelek, gehørbingo, synge en sang fordi det vil gi eleven et avbrekk. Det kan være vanskelig for eleven å konsentrere seg om kun en aktivitet.

O’hoi

9 463 svar til Musikkfaget og musisering

1. eebest8 sier:

Thanks for sharing, this is a fantastic article post. Keep writing.

2. Well I sincerely liked reading it. This post provided by you is very effective for proper planning.

3. Hi there, You have done a fantastic job. I will certainly digg it and personally suggest to my friends. I’m sure they will be benefited from this website.

4. Ardath Swarb sier:

Very interesting topic , regards for posting . «Genius is of no country.» by Charles Churchill.

5. Sustain the helpful work and generating the group!|

6. I’m not sure where you are getting your information, but good topic. I needs to spend some time learning more or understanding more. Thanks for fantastic info I was looking for this information for my mission.

7. We are a group of volunteers and opening a new scheme in our community. Your site provided us with valuable information to work on. You’ve done a formidable job and our entire community will be thankful to you.

8. sheds sier:

the time to study or stop by the subject material or internet sites we’ve linked to beneath the

9. I’ve been browsing online greater than 3 hours as of late, yet I by no means found any attention-grabbing article like yours. It’s pretty price sufficient for me. In my view, if all site owners and bloggers made good content material as you did, the web might be a lot more helpful than ever before. «It’s all right to have butterflies in your stomach. Just get them to fly in formation.» by Dr. Rob Gilbert.

10. Very good write-up. I absolutely appreciate this website. Continue the good work!

11. that would be the end of this report. Right here you will uncover some sites that we think you

12. Bobbie Leigh sier:

What i do not realize is in truth how you are not actually much more well-favored than you may be right now. You’re so intelligent. You know therefore significantly in relation to this matter, made me personally believe it from a lot of varied angles. Its like women and men are not fascinated unless it’s something to accomplish with Girl gaga! Your personal stuffs outstanding. All the time care for it up!

13. Jeffie Gulla sier:

Hello. impressive job. I did not anticipate this. This is a impressive story. Thanks!

14. Petrina Boor sier:

But a smiling visitor here to share the love (:, btw outstanding pattern .

15. Some really quality content on this web site , saved to my bookmarks .

16. very handful of websites that happen to become in depth beneath, from our point of view are undoubtedly well really worth checking out

17. we like to honor many other net web pages on the internet, even though they aren

18. It¡¦s truly a great and useful piece of information. I am satisfied that you simply shared this useful info with us. Please stay us informed like this. Thank you for sharing.

19. I am always browsing online for articles that can assist me. Thank you!

20. Monty Saous sier:

Hi, Neat post. There’s an issue together with your site in web explorer, would check this… IE still is the market leader and a large section of other people will leave out your fantastic writing due to this problem.

21. I truly enjoy reading through on this internet site , it has got good content . «It is easy to be nice, even to an enemy – from lack of character.» by Dag Hammarskjld.

22. sellers sier:

Here are several of the web sites we advise for our visitors

23. check below, are some entirely unrelated web-sites to ours, nonetheless, they are most trustworthy sources that we use

24. Somebody essentially help to make severely posts I would state. That is the first time I frequented your web page and to this point? I amazed with the research you made to make this particular post amazing. Great process!

25. I am so grateful for your blog.Really thank you! Great.