Musikkfaget og musisering

Det jeg gleder meg mest til er å undervise i er musikk, fordi det er et krevende fag fordi det inneholder så mange ulike posisjoner som må tas hensyn til. Musikk er et; estetisk fag(sansekunnskap), kunnskaps fag(teori), ferdighets fag(samspill), trivsels fag, kritisk fag, mediefag og musisk fag (Hanken & Johansen, 1998).

«Hvilken undervisning som gir god læring, vil variere med faget det undervises i, elevenes forutsetninger og ikke minst med hvordan læreren framstår og gjennomfører undervisningen (Lillejord, Manger, & Nordahl, 2010)». Dette sitatet har jeg alltid i bakhodet når jeg skal planlegge en undervisningsøkt.

Mye av min planlegging bygges på tre viktige spørsmål: Hva – Hvordan – Hvorfor.  Hva eleven skal lære – målet for undervisningen, hvordan eleven skal lære det – hvilke metoder jeg bruker og til slutt hvorfor eleven skal lære det – hvorfor jeg bruker den/de spesifikke metodene.

For å få en god undervisningsøkt må en ta elevenes forutsetninger på alvor. I musikkfaget finnes det utviklingsmessige forutsetninger, individuelle forutsetninger og sosialkulturelle forutsetninger som kan stå i veien for eleven.  Dette er noe jeg alltid tar i betraktning i min planlegging (Hanken & Johansen, 1998).

«Hovedområdet å musisere omfatter praktisk arbeid med sang, spill på ulike instrumenter(…)». Å drive med musisering i musikkundervisningen skal bestå av mest mulig musisering(mmm) – eleven får en estetisk opplevelse. I musisering er det rom for å lære av andre medelever samt meg som lærer. Vygotsky sier at kunnskap er fordelt, derfor må læring skje i samhandling med andre(noe som jeg er veldig enig i).

I min undervisning sørger jeg alltid for å ha variasjon, eventuelt et lytteeksempel, rytmelek, gehørbingo, synge en sang fordi det vil gi eleven et avbrekk. Det kan være vanskelig for eleven å konsentrere seg om kun en aktivitet.

O’hoi

9 463 svar til Musikkfaget og musisering

1. You completed a number of nice points there. I did a search on the subject and found a good number of folks will have the same opinion with your blog.

2. My personal browsing efforts seem total.. thank you. Supporting the article.. thanks for your insight Truly appreciate the admission you given.. I appreciate you stating your perspective..

3. here are some links to web pages that we link to simply because we consider they are really worth visiting

4. Really enjoyed this article.Thanks Again. Fantastic.

5. made my day sier:

I dugg some of you post as I cogitated they were very helpful very useful

6. Sex Toys sier:

always a huge fan of linking to bloggers that I love but don

7. we came across a cool web-site which you might get pleasure from. Take a look in the event you want

8. Gratisspil sier:

Hello! I could have sworn I’ve been to this website before but after going through some of the articles I realized it’s new to me. Regardless, I’m definitely happy I came across it and I’ll be bookmarking it and checking back often!

9. Good write-up, I¡¦m regular visitor of one¡¦s website, maintain up the excellent operate, and It is going to be a regular visitor for a lengthy time.

10. linked here sier:

Lovely site! I am loving it!! Will come back again. I am taking your feeds also

11. I value you telling your viewpoint.. Incredibly useful point of view, thank you for sharing with us.. yes, study is having to pay off. Extremely very helpful perspective, thanks for sharing..

12. I like what you guys are up too. Such intelligent work and reporting! Carry on the excellent works guys I have incorporated you guys to my blogroll. I think it will improve the value of my website 🙂

13. 隆鼻 sier:

隆鼻非手術型是注射填充劑,如膠原蛋白、玻尿酸、微晶瓷,來改變和塑造。

14. Isn’t it excellent once you get a superb post? So happy to have discovered this submit.. Get pleasure from the post you furnished.. Isn’t it good after you come across a great post?

15. Thank you for sharing excellent informations. Your website is so cool. I am impressed by the details that you¡¦ve on this site. It reveals how nicely you perceive this subject. Bookmarked this web page, will come back for more articles. You, my friend, ROCK! I found just the information I already searched everywhere and just could not come across. What a great web site.

16. Her bankruptcy documentation listed the names and addresses oof most of the franchise owners. Take your studentts through these topics in the order they are given below for best results.But the judge told hhim tto keep quiet and allowed me tto freely explain what had taken place. » Additionally be sure that there exists a telephone number for you to speak to an authorized druggist. If things come to the fore then the doctors cannot prescribe any sort of a drug. His idea of impressing me was to take me to an executive strip joint, trying to have me experience more than their normal group entertainment.my site; back massager

17. Here are some of the web sites we suggest for our visitors

18. Thai Boxing sier:

Looking forward to reading more. Great article post.Really thank you! Great.

19. t records your if doto the murid ncers t and right policy melalui

20. An outstanding share! I’ve just forwarded this onto a coworker who was doing a little homework on this. And he actually bought me lunch due to the fact that I stumbled upon it for him… lol. So allow me to reword this…. Thanks for the meal!! But yeah, thanx for spending the time to discuss this subject here on your website.

21. Saor Éire sier:

Everything is very open with a really clear clarification of the challenges. It was definitely informative. Your site is very helpful. Thanks for sharing!

22. always a big fan of linking to bloggers that I adore but really don’t get lots of link like from

23. I really like it whenever people come together and share thoughts. Great site, keep it up!

24. big tits xxx sier:

Thanks again for the article.Really looking forward to read more. Want more.