Musikkfaget og musisering

Det jeg gleder meg mest til er å undervise i er musikk, fordi det er et krevende fag fordi det inneholder så mange ulike posisjoner som må tas hensyn til. Musikk er et; estetisk fag(sansekunnskap), kunnskaps fag(teori), ferdighets fag(samspill), trivsels fag, kritisk fag, mediefag og musisk fag (Hanken & Johansen, 1998).

«Hvilken undervisning som gir god læring, vil variere med faget det undervises i, elevenes forutsetninger og ikke minst med hvordan læreren framstår og gjennomfører undervisningen (Lillejord, Manger, & Nordahl, 2010)». Dette sitatet har jeg alltid i bakhodet når jeg skal planlegge en undervisningsøkt.

Mye av min planlegging bygges på tre viktige spørsmål: Hva – Hvordan – Hvorfor.  Hva eleven skal lære – målet for undervisningen, hvordan eleven skal lære det – hvilke metoder jeg bruker og til slutt hvorfor eleven skal lære det – hvorfor jeg bruker den/de spesifikke metodene.

For å få en god undervisningsøkt må en ta elevenes forutsetninger på alvor. I musikkfaget finnes det utviklingsmessige forutsetninger, individuelle forutsetninger og sosialkulturelle forutsetninger som kan stå i veien for eleven.  Dette er noe jeg alltid tar i betraktning i min planlegging (Hanken & Johansen, 1998).

«Hovedområdet å musisere omfatter praktisk arbeid med sang, spill på ulike instrumenter(…)». Å drive med musisering i musikkundervisningen skal bestå av mest mulig musisering(mmm) – eleven får en estetisk opplevelse. I musisering er det rom for å lære av andre medelever samt meg som lærer. Vygotsky sier at kunnskap er fordelt, derfor må læring skje i samhandling med andre(noe som jeg er veldig enig i).

I min undervisning sørger jeg alltid for å ha variasjon, eventuelt et lytteeksempel, rytmelek, gehørbingo, synge en sang fordi det vil gi eleven et avbrekk. Det kan være vanskelig for eleven å konsentrere seg om kun en aktivitet.

O’hoi

9 463 svar til Musikkfaget og musisering

1. we came across a cool web page that you simply could enjoy. Take a look should you want

2. An impressive share! I’ve just forwarded this onto a friend who had been doing a little homework on this. And he in fact ordered me lunch because I stumbled upon it for him… lol. So let me reword this…. Thanks for the meal!! But yeah, thanks for spending some time to talk about this topic here on your web site.

3. Hello there, I think your site might be having internet browser compatibility problems. Whenever I take a look at your blog in Safari, it looks fine however when opening in IE, it has some overlapping issues. I just wanted to provide you with a quick heads up! Apart from that, fantastic blog!

4. Great blog you’ve got here.. It’s hard to find high-quality writing like yours these days. I seriously appreciate people like you! Take care!!

5. here are some links to internet sites that we link to for the reason that we consider they may be really worth visiting

6. Sites of interest we have a link to

7. Great blog article. Really Cool.

8. Find the right tenant for your property and it will help you all your needs in regards to real estate investments. It will take a good care for your property. Also learn more about tenant background check

9. one of our guests not too long ago advised the following website

10. Excellent site you’ve got here.. It’s difficult to find high-quality writing like yours nowadays. I seriously appreciate individuals like you! Take care!!

11. site sier:

here are some links to web-sites that we link to simply because we believe they’re worth visiting

12. You should continue this way. I like your post. I want to share my own blog. Can I share?

I’ve been following this site for a long time. Very useful articles. I publish my blog articles in your beautiful way. Thank you very much for everything

13. Elba Shook sier:

When someone writes an piece of writing he/she maintains the image of a user in his/her brain that how a user can know it. So that’s why this piece of writing is perfect.Thanks!Here is my homepage boom beach attack strategy hq 10

14. usually posts some really exciting stuff like this. If you

15. Sites of interest we have a link to

16. check beneath, are some absolutely unrelated websites to ours, however, they are most trustworthy sources that we use

17. I used to be able to find good information from your blog articles.

18. The details mentioned inside the post are a number of the most effective obtainable

19. I really like and appreciate your blog post. Much obliged.

20. Your style is so unique in comparison to other folks I have read stuff from. I appreciate you for posting when you have the opportunity, Guess I’ll just bookmark this site.

21. I wanted to thank you for this very good read!! I absolutely loved every bit of it. I have you bookmarked to check out new stuff you post…

22. The next time I read a blog, I hope that it does not fail me as much as this particular one. After all, Yes, it was my choice to read through, nonetheless I really believed you would have something helpful to talk about. All I hear is a bunch of crying about something you could possibly fix if you weren’t too busy searching for attention.

23. Thanks for the article.Much thanks again. Cool.

24. steel iron is ready to help who terhemat To Warehouse Bridge House Building alternative options Harga stainless steel

25. materials The best construction Trusted By Thousands company available here full of iron super discount a lot Harga Hollow