Musikkfaget og musisering

Det jeg gleder meg mest til er å undervise i er musikk, fordi det er et krevende fag fordi det inneholder så mange ulike posisjoner som må tas hensyn til. Musikk er et; estetisk fag(sansekunnskap), kunnskaps fag(teori), ferdighets fag(samspill), trivsels fag, kritisk fag, mediefag og musisk fag (Hanken & Johansen, 1998).

«Hvilken undervisning som gir god læring, vil variere med faget det undervises i, elevenes forutsetninger og ikke minst med hvordan læreren framstår og gjennomfører undervisningen (Lillejord, Manger, & Nordahl, 2010)». Dette sitatet har jeg alltid i bakhodet når jeg skal planlegge en undervisningsøkt.

Mye av min planlegging bygges på tre viktige spørsmål: Hva – Hvordan – Hvorfor.  Hva eleven skal lære – målet for undervisningen, hvordan eleven skal lære det – hvilke metoder jeg bruker og til slutt hvorfor eleven skal lære det – hvorfor jeg bruker den/de spesifikke metodene.

For å få en god undervisningsøkt må en ta elevenes forutsetninger på alvor. I musikkfaget finnes det utviklingsmessige forutsetninger, individuelle forutsetninger og sosialkulturelle forutsetninger som kan stå i veien for eleven.  Dette er noe jeg alltid tar i betraktning i min planlegging (Hanken & Johansen, 1998).

«Hovedområdet å musisere omfatter praktisk arbeid med sang, spill på ulike instrumenter(…)». Å drive med musisering i musikkundervisningen skal bestå av mest mulig musisering(mmm) – eleven får en estetisk opplevelse. I musisering er det rom for å lære av andre medelever samt meg som lærer. Vygotsky sier at kunnskap er fordelt, derfor må læring skje i samhandling med andre(noe som jeg er veldig enig i).

I min undervisning sørger jeg alltid for å ha variasjon, eventuelt et lytteeksempel, rytmelek, gehørbingo, synge en sang fordi det vil gi eleven et avbrekk. Det kan være vanskelig for eleven å konsentrere seg om kun en aktivitet.

O’hoi

9 463 svar til Musikkfaget og musisering

1. You seem to be very professional in the way you write.::*

2. mehr hier sier:

Thanks so much for the article post. Great.

3. The info mentioned within the write-up are several of the top out there

4. contrefacon sier:

This web site really has all the info I wanted concerning this subject and didn’t know who to ask.

5. just beneath, are many totally not related web pages to ours, nonetheless, they are surely worth going over

6. I am 13 yrs old with very wet pussy,My boyfriend penis hurt my pussy http://tryslenderagarciniacambogia.net/alpha-xtrm/

7. I really like and appreciate your blog article. Cool.

8. very few sites that happen to become comprehensive beneath, from our point of view are undoubtedly properly really worth checking out

9. Awesome blog post. Much obliged.

10. Here is an excellent Blog You might Obtain Intriguing that we Encourage You

11. I really liked your article.Really looking forward to read more. Great.

12. joni millan sier:

This reason is simple. The decision is completely yours. Some of them have studied what works best with Synagen IQ. You should check more in connection with Synagen IQ. I popped my cork somewhere down the road. Synagen IQ should be in rare condition. That is Synagen IQ unleashed. Over the last 3 years I’ve actually got serious relevant to Synagen IQ.

Synagen IQ is all in the mind. Usually, I guess you get the point. It’s a couple of free advertising for your Synagen IQ. This is crazy. It is how to produce more Synagen IQ for yourself. You’ll soon realize how Synagen IQ actually takes up your time.

13. A big thank you for your blog.Thanks Again. Want more.

14. Wonderful story, reckoned we could combine a handful of unrelated data, nevertheless truly really worth taking a look, whoa did one study about Mid East has got much more problerms also

15. veilingen sier:

the time to study or check out the subject material or internet sites we’ve linked to below the

16. Edmundo Lain sier:

I’m extremely impressed along with your writing talents and also with the layout on your blog. Is this a paid subject matter or did you customize it yourself? Either way keep up the nice quality writing, it’s rare to peer a nice weblog like this one nowadays..Here is my webpage; Demetrius

17. we came across a cool internet site that you just may well take pleasure in. Take a appear in case you want

18. we like to honor quite a few other world wide web web pages around the net, even though they aren

19. What i do not realize is in truth how you are now not really a lot more neatly-favored than you may be right now. You’re so intelligent. You know therefore significantly when it comes to this subject, made me for my part believe it from a lot of numerous angles. Its like women and men are not involved except it is something to do with Girl gaga! Your individual stuffs excellent. All the time maintain it up!

20. Major thanks for the blog post.Thanks Again. Really Cool.

21. Thanks so much for the blog post. Cool.

22. over here sier:

the time to read or check out the material or sites we have linked to beneath the

23. Hi there to every one, the contents present at this web site are actually awesome for people experience, well, keep up the nice work fellows.

24. here are some links to internet sites that we link to mainly because we assume they are really worth visiting