Finnes det en universal oppskrift på god klasseledelse og samarbeid?

God klasse ledelse innebærer for meg at man som lærer må:

•  Få det beste ut av eleven
  • Trofast mot jobben(lojalitet, taushetsplikt, motivasjon)
  •  Trofast mot elevene
  • Variasjon i faget og metoder
  • Man er hengitt – viser omsorg for elevene
  • Evne til å skape et positivt klima – godt klassemiljø, trygghet
  • Etablere arbeidsro
  • Motivere til arbeidsinnsats
  • Skape relasjoner til alle elevene – uansett forutsetninger

Det hjelper ikke for en lærer og kun å vite hva klasseledelse er men også vite hvordan den utøves! Det vil blant annet skje når en som lærer setter konkrete læringsmål, stiller krav og har forventninger, gir tilbakemeldinger og kommenterer, oppmuntrer elevene og velger oppgaver og aktiviteter som kan realisere målene for undervisningen(livet i skolen 1-2).

Michael Fullan(2010) sier at forutsetningen for å lykkes med å utvikle skoler som gode kunnskapsorganisasjoner, er et kontinuerlig arbeid med utvikling av lærernes og skoleledelsens felles visjoner og verdier, felles ansvar, samarbeid og gruppelæring.

Teamlæring syntes jeg er veldig viktig i samarbeid i team.  Dette innebærer at gruppen reflekterer seg frem til ny kunnskap og nye handlemåter/metoder som den enkelte ikke vil kunne utvikle på egenhånd.  Da er et veldig viktig med dialog som innebærer lytting og undersøkende refleksjon for å fremskaffe ny innsikt.

Jeg syntes at rektors innsats og delt lederskap er viktige ressurser for det profesjonelle læringsfelleskapet. Jeg tror dette vil danne trygghet, respekt og lærerne vil føle sterkt samhandlingsmønstre på alle nivå.

Jeg føler selv at det viktigste for et godt samarbeid i team er en ærlig dialog, respekt og at en føler en kontinuerlig utvikling med støtte fra kollegaer(Postholm m.fl. 2012).

11 225 svar til Finnes det en universal oppskrift på god klasseledelse og samarbeid?

1. Industrial safety to achieve the zero accidents in the companies

2. learn institution of occupational safety and health .

3. national examination board in occupational safety and health .

regards

admin

4. Thanks to the admin for the provision of industrial safety engineering details

5. Great site, Informative

6. Great site to learn occupational health and safety

7. Thanks to the admin for the better service to prevent they accidents in compenies

8. Thanks to admin for the informative post about the fire and safety .

9. Great website .

Nebosh training in india

10. Manage fire hazards in the workplace by doing the fire and safety engineering courses in chennai .

Fire and safety experts

11. Safety professionals the best institute for nebosh international general certificate course in chennai .

Alumni students

12. Nice post to maintain the fire and safety in the workplace .

13. Thanks to the website admin , for the wonderful blog related to the fire and safety .

14. Great post to learn , thanks to the website admin for the informative blog .

Environmental professionals

15. Great post to learn thanks to the admin for the wonderful post related to safety .

16. Best site to learn the fire and safety secrets , thanks to the admin for the great post .

17. Safety professionals , the best safety training institute in india

18. Great post . I just wanna learn and bookmarks all your post .

Regards

Fire and safety training institute in india

19. Nice post informative and unique .

Regards

Best Safety training institute in chennai

20. Great post to learn !

Occupational safety experts

21. Greatest website and post i have ever seen , thanks to admin for the wonderful creature .

Regards

Occupational health and safety professionals

22. Learn industrial safety to ensure the accident free world . Safety professionals the best safety training institute in chennai .

Thanks for the admin for the best post

23. Great post and it contains the a lot of stuff . Kindly help us to find the post related to occupational health and safety