Finnes det en universal oppskrift på god klasseledelse og samarbeid?

God klasse ledelse innebærer for meg at man som lærer må:

•  Få det beste ut av eleven
  • Trofast mot jobben(lojalitet, taushetsplikt, motivasjon)
  •  Trofast mot elevene
  • Variasjon i faget og metoder
  • Man er hengitt – viser omsorg for elevene
  • Evne til å skape et positivt klima – godt klassemiljø, trygghet
  • Etablere arbeidsro
  • Motivere til arbeidsinnsats
  • Skape relasjoner til alle elevene – uansett forutsetninger

Det hjelper ikke for en lærer og kun å vite hva klasseledelse er men også vite hvordan den utøves! Det vil blant annet skje når en som lærer setter konkrete læringsmål, stiller krav og har forventninger, gir tilbakemeldinger og kommenterer, oppmuntrer elevene og velger oppgaver og aktiviteter som kan realisere målene for undervisningen(livet i skolen 1-2).

Michael Fullan(2010) sier at forutsetningen for å lykkes med å utvikle skoler som gode kunnskapsorganisasjoner, er et kontinuerlig arbeid med utvikling av lærernes og skoleledelsens felles visjoner og verdier, felles ansvar, samarbeid og gruppelæring.

Teamlæring syntes jeg er veldig viktig i samarbeid i team.  Dette innebærer at gruppen reflekterer seg frem til ny kunnskap og nye handlemåter/metoder som den enkelte ikke vil kunne utvikle på egenhånd.  Da er et veldig viktig med dialog som innebærer lytting og undersøkende refleksjon for å fremskaffe ny innsikt.

Jeg syntes at rektors innsats og delt lederskap er viktige ressurser for det profesjonelle læringsfelleskapet. Jeg tror dette vil danne trygghet, respekt og lærerne vil føle sterkt samhandlingsmønstre på alle nivå.

Jeg føler selv at det viktigste for et godt samarbeid i team er en ærlig dialog, respekt og at en føler en kontinuerlig utvikling med støtte fra kollegaer(Postholm m.fl. 2012).

11 225 svar til Finnes det en universal oppskrift på god klasseledelse og samarbeid?

1. It is appropriate time to

2. got} {here|right here} on this post. {I will be|I’ll be|I am} {coming back to|returning to} {your blog|your site|your website|your web site} for more soon.|

3. blog. A fantastic read.

4. I all the time used to read post in news papers but now as I am a user of internet so from now I am using net for articles or reviews, thanks to web.|

5. folks|whenever people} {come together|get together} and share {opinions|thoughts|views|ideas}.

6. solar cars sier:

I will appreciate in the event you proceed this in future. A lot of people might be benefited out of your writing. Cheers!|

7. Auto Engine sier:

help to make seriously articles

8. ?Patric Chan sier:

An outstanding share! I’ve just forwarded this onto a coworker who has been conducting a little research on this. And he in fact ordered me breakfast due to the fact that I found it for him… lol. So let me reword this…. Thank YOU for the meal!! But yeah, thanks for spending the time to talk about this topic here on your internet site.

9. Car Paint sier:

is called. Kudos!

10. your|together with your|along with your} writing {talents|skills|abilities} {and also|as {smartly|well|neatly} as} with the {layout|format|structure} {for your|on your|in

11. Great article! That is the kind of info that are meant to be shared around the web. Disgrace on the seek engines for not positioning this post higher! Come on over and talk over with my website . Thanks =)|

12. over} your {great|wonderful|fantastic|magnificent|excellent} writing {due

13. Wow, this post is good, my younger sister is analyzing these

14. I want to to thank you for this very good read!! I absolutely enjoyed every bit of it. {I have|I’ve

15. Oak flooring sier:

Wow, this paragraph is fastidious, my younger sister is analyzing these

16. You seem to understand {so much|a

17. Car Engines sier:

You have touched some nice things

18. Car Engines sier:

I really like what you guys are usually up too. This type of clever work and reporting! Keep up the good works guys I’ve included you

19. Best Car sier:

Hope you get the issue fixed soon.

20. here. Any way keep up wrinting.|

21. Car Engines sier:

This is a topic which is near to my heart… Take care! Where are your contact details though?|

22. spacap sier:

Very informative blog article.Much thanks again. Fantastic.