Finnes det en universal oppskrift på god klasseledelse og samarbeid?

God klasse ledelse innebærer for meg at man som lærer må:

•  Få det beste ut av eleven
  • Trofast mot jobben(lojalitet, taushetsplikt, motivasjon)
  •  Trofast mot elevene
  • Variasjon i faget og metoder
  • Man er hengitt – viser omsorg for elevene
  • Evne til å skape et positivt klima – godt klassemiljø, trygghet
  • Etablere arbeidsro
  • Motivere til arbeidsinnsats
  • Skape relasjoner til alle elevene – uansett forutsetninger

Det hjelper ikke for en lærer og kun å vite hva klasseledelse er men også vite hvordan den utøves! Det vil blant annet skje når en som lærer setter konkrete læringsmål, stiller krav og har forventninger, gir tilbakemeldinger og kommenterer, oppmuntrer elevene og velger oppgaver og aktiviteter som kan realisere målene for undervisningen(livet i skolen 1-2).

Michael Fullan(2010) sier at forutsetningen for å lykkes med å utvikle skoler som gode kunnskapsorganisasjoner, er et kontinuerlig arbeid med utvikling av lærernes og skoleledelsens felles visjoner og verdier, felles ansvar, samarbeid og gruppelæring.

Teamlæring syntes jeg er veldig viktig i samarbeid i team.  Dette innebærer at gruppen reflekterer seg frem til ny kunnskap og nye handlemåter/metoder som den enkelte ikke vil kunne utvikle på egenhånd.  Da er et veldig viktig med dialog som innebærer lytting og undersøkende refleksjon for å fremskaffe ny innsikt.

Jeg syntes at rektors innsats og delt lederskap er viktige ressurser for det profesjonelle læringsfelleskapet. Jeg tror dette vil danne trygghet, respekt og lærerne vil føle sterkt samhandlingsmønstre på alle nivå.

Jeg føler selv at det viktigste for et godt samarbeid i team er en ærlig dialog, respekt og at en føler en kontinuerlig utvikling med støtte fra kollegaer(Postholm m.fl. 2012).

11 225 svar til Finnes det en universal oppskrift på god klasseledelse og samarbeid?

1. Please permit me recognise {so that|in

2. find It really useful & it helped me out

3. Just wanted to tell you keep up the fantastic job!

4. As I web-site possessor I believe the content material here is rattling excellent , appreciate it for your efforts. You should keep it up forever! Best of luck.

5. Best Car sier:

Its such as you read my mind!

6. been to {this blog|this web site|this website|this

7. green power sier:

I am curious to find out what blog platform {you

8. Hello, I enjoy reading all of your article.

9. Greetings! Very helpful advice within this post!

10. Hey there! Someone in my Myspace group shared this website with us so I came to look it over. I’m definitely enjoying the information.

11. lot} {approximately|about} this, {like you|such as you} wrote the {book|e-book|guide|ebook|e

12. Does your website have a contact page? I’m having a tough time locating it but, I’d

13. You have touched some fastidious points

14. along with your views on this web site.

15. some really nice and useful info on this web site , too I think the design holds wonderful features.

16. Have you ever considered about adding a little bit more than just your articles? I mean, what you say is valuable and all. However imagine if you added some great photos or video clips to give your posts more, «pop»! Your content is excellent but with images and videos, this site could definitely be one of the very best in its field. Excellent blog!|

17. to|because of} this problem.|

18. In my opinion, if all {webmasters|site owners|website

19. You made some {decent|good|really

20. angeles|California}! I’m {bored to tears|bored to death|bored} at work so I decided to {check out|browse} your {site|website|blog} on my iphone during lunch break. I {enjoy|really like|love} the {knowledge|info|information} you {present|provide} here and can’t wait to take a look when I get home.

21. Thank you for sharing your info. I truly appreciate your efforts and I will be waiting for your next post thank you once again.|