Finnes det en universal oppskrift på god klasseledelse og samarbeid?

God klasse ledelse innebærer for meg at man som lærer må:

•  Få det beste ut av eleven
  • Trofast mot jobben(lojalitet, taushetsplikt, motivasjon)
  •  Trofast mot elevene
  • Variasjon i faget og metoder
  • Man er hengitt – viser omsorg for elevene
  • Evne til å skape et positivt klima – godt klassemiljø, trygghet
  • Etablere arbeidsro
  • Motivere til arbeidsinnsats
  • Skape relasjoner til alle elevene – uansett forutsetninger

Det hjelper ikke for en lærer og kun å vite hva klasseledelse er men også vite hvordan den utøves! Det vil blant annet skje når en som lærer setter konkrete læringsmål, stiller krav og har forventninger, gir tilbakemeldinger og kommenterer, oppmuntrer elevene og velger oppgaver og aktiviteter som kan realisere målene for undervisningen(livet i skolen 1-2).

Michael Fullan(2010) sier at forutsetningen for å lykkes med å utvikle skoler som gode kunnskapsorganisasjoner, er et kontinuerlig arbeid med utvikling av lærernes og skoleledelsens felles visjoner og verdier, felles ansvar, samarbeid og gruppelæring.

Teamlæring syntes jeg er veldig viktig i samarbeid i team.  Dette innebærer at gruppen reflekterer seg frem til ny kunnskap og nye handlemåter/metoder som den enkelte ikke vil kunne utvikle på egenhånd.  Da er et veldig viktig med dialog som innebærer lytting og undersøkende refleksjon for å fremskaffe ny innsikt.

Jeg syntes at rektors innsats og delt lederskap er viktige ressurser for det profesjonelle læringsfelleskapet. Jeg tror dette vil danne trygghet, respekt og lærerne vil føle sterkt samhandlingsmønstre på alle nivå.

Jeg føler selv at det viktigste for et godt samarbeid i team er en ærlig dialog, respekt og at en føler en kontinuerlig utvikling med støtte fra kollegaer(Postholm m.fl. 2012).

11 225 svar til Finnes det en universal oppskrift på god klasseledelse og samarbeid?

1. Quality posts is the key to invite the visitors to pay a quick visit the website, that’s what this website is providing.|

2. home remodel sier:

It’s really a cool and useful piece of info. I’m glad that you just shared this useful info with us. Please keep us up to date like this. Thank you for sharing.|

3. Do you have a spam issue on this blog; I also am a blogger, and I was curious about your situation; many of us have created some nice procedures and we are looking to trade strategies with others, be sure to shoot me an email if interested.|

4. shows sier:

I truly wanted to make a quick word to appreciate you for all of the nice techniques you are posting at this website. My rather long internet investigation has at the end of the day been rewarded with pleasant facts and strategies to share with my family and friends. I would assume that most of us readers actually are unquestionably blessed to live in a magnificent network with so many special people with good methods. I feel very grateful to have come across the webpages and look forward to really more exciting times reading here. Thank you again for a lot of things.

5. Look advanced to far added agreeable from you!

6. My partner and I stumbled over here by a different web page and thought I may as well check things out. I like what I see so i am just following you. Look forward to looking into your web page repeatedly.|

7. Very shortly this web site will be famous amid all blog viewers, due to it’s nice posts|

8. Thank you for the good writeup. It in fact was a amusement account it.

9. looking for something unique.

10. I’m not sure where you are getting your

11. this information to him. Fairly certain he will {have a good|have a

12. I get pleasure from, result in I found just what I used to be looking for. You have ended my 4 day lengthy hunt! God Bless you man. Have a nice day. Bye

13. Your style is very unique in comparison to other folks I have read stuff from. Thank you for posting when you have the opportunity, Guess I’ll just bookmark this blog.|

14. to} your {blog|weblog} {thru|through|via} Google, {and found|and located} that {it is|it’s} {really|truly} informative. {I’m|I am}

15. Quality articles or reviews is the secret to invite the users to visit the site, that’s what this site is providing.|

16. Hi! I just would like to give you a big thumbs up for your excellent information {you have|you’ve got|you have

17. which webhost you’re utilizing? I’ve loaded your blog in 3 completely different internet browsers and I must say this blog loads a lot faster then most.

18. been to {this blog|this web site|this website|this

19. more|for additional information} about the issue and found {most individuals|most people} will go

20. Hello to all, the contents present at this site are in fact remarkable for people experience, well, keep up the good work fellows.|

21. very much appreciated.|