Mitt skolebibliotek

Foto: A. J. Andersen

Hei, dere! Sitter her og funderer over hvordan jeg kan videreutvikle skolebiblioteket på skolen min. Jeg tenker særlig på to ting. Det ene er å utvikle biblioteket som læringsarena, det andre er å utvikle selve biblioteksrommet. Det siste først: Ovenfor ser dere et bilde fra lånedisken og vinduene inn til ett av to grupperom, samt at en sofakrok kan skimtes bak bokhylla. På bildet nedenfor vises sofakrok nummer to og litt av noen runde arbeidsbord som står der. Langveggene er dekket av hyller, og så har vi i en annen del av rommet flere hyller som står ut i rommet og også noen flere arbeidspulter.

Foto: A. J. Andersen

Skolebibliotekrommet fungerer altså greit som et fleksibelt rom i den forstand at det fins plasser til lesing, at elever og lærere kan bruke grupperom mens resten av klassen er ute i biblioteket, og at elevene kan arbeide ved pulter eller i en sofa med lave bord. Men da vi var på studiebesøk på Vennesla bibliotek (ta en titt her hvis du ikke var der 🙂 og så hvordan arkitektene hadde tenkt inn bokhyllene, sitteplassene og belysningen i et helt fantastisk rom beregnet på lesing, hyllevandring og kulturelle arrangementer, tenkte jeg på om det er mulig å gjøre skolebiblioteket vårt til et rom som i større grad stimulerer sansene og også tilbyr flere små «rom» for lesing. For de to sofaene og noen få lenestoler lar ikke mange elever av gangen ligge godt henslengt og lar dem heller ikke gjemme seg litt bort med boka si. Kanskje kunne vi trukket noen flere vegghyller ut i rommet og laget flere mindre sitteplasser? Samtidig er det jo viktig å ha plass nok til å kunne samle en klasse slik at alle ser tavla der inne.

Videre er belysningen noe å tenke på. Den er pr. i dag enten av eller på, med et sterkt, klasseromsaktig lys. Å ha muligheten til å dempe belysningen i hele og deler av biblioteket hadde vært en fordel, tror jeg, for eksempel ved filmvisning, Halloween eller juletider. Jeg tror også at flere bilder/plakater på veggene med motiv som appellerer til ungdomsskoleelever vil kunne øke rommets funksjon som et annerledesrom på skolen og et sted som stimulerer sansene mer enn et de nokså nakne klasseromsveggene som preger skolen ellers. KuH-lærerne stiller gjerne ut elevarbeider på biblioteket, og de blir alltid nøye studert av medelever, så jeg tror det visuelle er viktig å utvikle hos oss. I denne sammenheng har biblioteket et potensial for utvikling når det gjelder elevmedvirkning; valgfag som Design og redesign og Innsats for andre burde kunne bidra her. Noen som har erfaring med det?

Skolebiblioteket vårt fungerer alt i alt godt når det gjelder utlån av skjønnlitteratur og tegneserier på engelsk og norsk. Samlingen er ganske oppdatert, om enn ikke så stor, og norsk- og engelsklærerne har jevnlig leseperioder der elevene låner seg bøker, og det er også en god del utlån til lesehestene. Men noe jeg gjerne skulle fått bedre til, å involvere elevene mer i lesesirkler, bokbyttestorefri, bokanbefalinger, innspill til innkjøp og lignende.

Og så er det det som jeg nevnte innledningsvis: Jeg skulle jeg gjerne fått lærerne mer med på laget! Vi har mange gode fagbøker og skjønnlitteratur for ungdommer i samlingen, men det går treigt å få lærerne til å ta disse i bruk i undervisningen. Jeg tenker at med Fagfornyelsens vekt på utforskende arbeidsmåte og kritisk tenkning burde det å bruke skolebiblioteket være veldig lurt. Der kan man orientere seg i, sammenholde og vurdere ulike digitale og trykte kilder, der kan man oppleve ulike typer tekster om et emne og slik utvikle både dybdekunnskap og informasjonskompetanse. Jeg likte følgende sitat fra kapittel 1 i pensumboka Opplevelse, oppdagelse, opplysning, for det fikk meg til å tenke over om ikke min skole har et godt stykke å gå når det gjelder utforskende undervisning: «Det er først når spørsmålet om å ta skolebiblioteket i bruk som læringsarena i alle fag at læringssyn og kunnskapssyn i skolen utfordres og dermed får innvirkning på både innhold og måter å undervise på. Det vil hovedsakelig være læringssyn der elevene sees som aktive og undersøkende i sitt læringsarbeid som vil ha behov for skolebiblioteket» (s. 33). Jeg jobber også som lærer selv og kan ikke helt svare på hvorfor jeg ikke bruker biblioteket enda mer enn jeg gjør i min undervisning når jeg som skolebibliotekar jo vet hvor viktig det er. Kanskje må jeg faktisk utvikle læringssynet mitt? Jeg kjenner meg også igjen i et annet sitat fra s. 39 i samme bok, der det står at «Samarbeidet mellom skolebiblioteket og resten av skolen må være en integrert , planlagt og kontinuerlig oppgave», og at dette kanskje er den største utfordringen for utviklingen av skolebiblioteket som læringsarena. Jeg kan ikke alene greie å utvikle biblioteket som læringsarena i alle fag, jeg trenger å få være med i planleggingen av undervisning og oppgaver, og et slikt samarbeid må være fundert i ledelsen, skal det bli noe av. Tar imot med takk dersom noen har innspill til hvordan skolebiblioteket kan styrkes som læringsarena i ungdomsskolen. Og så ble det en lang tankerekke her, ser jeg – takk for at dere gadd å lese 🙂

1 tanke om “Mitt skolebibliotek

  1. Hei, her kjente jeg meg godt igjen fra tida som skolebibliotekar i ungdomsskolen! Jeg syns det er en strålende idé å få til et samarbeid med Innsats for andre (lage utstillinger, lage leseaksjoner, samle inn penger til eller bøker til biblioteket, lage loppemarked osv til inntekt for biblioteket, lage spørreundersøkelser til elever og lærere om hva man ønsker fra biblioteket, osv) og Design og redesign (utsmykninger av gamle lærebøker, atlas osv, ligger mange gode ideer på Pinterest, utforme bokmerker, osv). Som bibliotekar i grunnskolen har man ikke tid til dette alene, og lærerne i de to valgfagene setter sikkert stor pris på meningsfulle oppgaver.
    Du har noen flotte vinduer, jeg håper du kan bruke plassen foran dem til en god plass å være!
    Og så kjenner jeg meg igjen i at man som lærer og biblioteker selv er en «dårlig» bruker av biblioteket. I ettertid ser jeg at jeg manglet en tydelig plan for bruken av biblioteket, og at ledelsen ikke var tilstrekkelig involvert – eller ikke i det hele tatt – til at planene og biblioteket ble tatt i bruk i alle fag og av alle lærere og elever. Det gjentas flere steder i litteraturen: ledelsen må være med på utvikling og drift av biblioteket for at man skal lykkes. Jeg håper du får den støtten og samarbeidet med ledelsen som du trenger for å komme videre!
    Så kjekt å lese bloggen din, her må jeg lese videre, ser jeg! Lykke til med utviklingsarbeidet ditt!

Det er stengt for kommentarer.