Mitt skolebibliotek

For meg er det å komme inn døra på biblioteket det samme som at skolehverdagen stopper litt opp. Bøker og gode historier som ber om å bli lest, fristende forsider som lover spenning og moro. Sånn ønsker jeg at det skal være for elevene også!

Jeg har alltid likt bøker, og da muligheten til å overta biblioteket bød seg, kastet jeg meg på. Det å kunne trekke litteratur inn i undervisningen, både fag- og skjønnlitteratur, gir ofte timene en ekstra piff. Også det å vise elevene at det finnes litteratur som støtter opp om det som skjer i klasserommet, levendegjør temaene og gir dem mer tyngde. Som bibliotekar så jeg for meg at jeg ville få god oversikt og lettere kunne henvise til bøker i undervisningen. Dette stemte, og jeg har likt jobben fra dag en! Det er moro å kunne anbefale rett bok til rett elev de gangene det skjer!

Vår skole er ny fra 2016, og da biblioteket ble planlagt fikk vi mange muligheter til å påvirke utformingen. Biblioteket er plassert ved siden av allrommet på skolen og er lett tilgjengelig for 5.-7.trinn. Nå er det uheldigvis en låst sluse mellom allrommet og biblioteket, men store vinduer sørger for at det er synlig og forhåpentligvis fristende. Det er god plass rundt bokhyllene, sofakrok og flere soner med krakker der elevene kan samles rundt en bok. Selv om samlingen vår er nokså variert, så preges den nok av en overvekt av faktabøker for barn og det som er populært til enhver tid. Elevene vil gjerne låne det samme som «alle andre», og det preger samlingen. Jeg prøver å ha fokus på å stille ut gode historier som støver litt ned i hyllene og å trekke de frem under bokpresentasjoner, under Bokuker og i klassens bibliotek. Jeg synes vi som skole har klart å inkludere skolebiblioteket ganske godt i skolehverdagen, og det er en selvfølge for alle klasser å besøke biblioteket en gang i uka. Utfordringen er at det ofte er assistenter eller andre voksne som er med elevene. De har ikke alltid så god oversikt over hva som finnes på biblioteket og ikke nok kunnskap om leseferdigheter eller det å finne riktig type bok.

Vi har hele tiden hatt et godt samarbeid med Fyrverkeriet bibliotek.De inviterer til en årlig happening på biblioteket for alle klassene, tar imot besøk når som helst, lager bokkasser om emner eller forfattere, og hjelper oss med å få gjennomført prosjektet «Bokambassadørene». Da får en gruppe 7.klassinger en presentasjon over nye bøker som de skal presentere for resten av elevene på skolen.

Det er ikke alltid tiden strekker til når man skal lage de gode oppleggene på biblioteket, og som kontaktlærer på 7.trinn har man hendene fulle. Jeg håper at dette studiet vil gi meg bedre innsikt i hvilke muligheter som finnes og å gjøre meg tryggere i det å presentere og anbefale bøker til elevene. I tillegg føler jeg at jeg trenger mer faglig tyngde for å kunne forsvare min tidsbruk på skolebiblioteket ovenfor skolens ledelse. Jeg tror det er viktig å holde fokus på leselyst og hyggelesing i dag hvor mye i skolen dreies mot nyttelesing og resultater. Som jeg skrev i starten, så er skolebiblioteket en del av min jobbhverdag som jeg virkelig setter pris på. Det er givende og moro å snakke med elever om litteratur, og jeg håper gjennom dette studiet å forstå litt mer av teoriene bak det å lese og å skape et inkluderende og motiverende skolebibliotek.

 

2 tanker om “Mitt skolebibliotek

  1. Hei!
    Jeg kommer litt seint inn, pga. noe krøll med teknikken. Uansett: Dette var interessant lesning. Jeg synes du har fine refleksjoner innledningsvis om betydningen av litteratur i undervisninga og om formidling. Det du skriver om utfordringer for bibliotekaren mht. måten biblioteket blir brukt på, er også interessant. Betydningen av differensiering mht. bokvalg, for eksempel, og i den forbindelse både bokkunnskap og forståelse av hvor ulike elever befinner seg mht. lesemotivasjon og leseevne, er det viktig å ha syn for. De kompliserte tingene der er etter mitt syn et godt argument for å styrke skolebibliotekar-funksjonen.

    Også fint at du kommer inn på hvor viktig lystlesing og hyggelesing er, i en kontekst der nyttelesing kan ha en tendens til å dominere. Jeg tenker der at leselyst også bør og kan knyttes til læring, fordi motivasjon for å lese henger nært sammen med engasjement, som er viktig for læring. Dette er igjen et punkt der skolebibliotekaren kan gjøre en forskjell, blant annet med å finne fram til god litteratur i nært samarbeid med lærerne.

    Vennlig hilsen
    Svein Slettan, UiA

  2. Hei Ann Kristin.

    Jeg synes du har skrevet et godt blogginnlegg. Du skriver om hva som fungerer bra og hva som er utfordringene på ditt skolebibliotek. Mot slutten skriver du om hva du håper å få ut av studiet, og det henger jo sammen med potensial for utvikling av skolebiblioteket.

    Opplegget fra Fyrverkeriet bibliotek hørtes veldig bra ut, så heldige dere er med det. Jeg ble nysgjerrig på opplegget med 7. klassinger som presenterer bøker: Har de meldt seg på frivillig? Går de rundt i alle klassene og presenterer? Forteller de litt fra hver bok? Kunne gjerne tenkt meg å få til noe lignende selv også.

    Synes det er fint at du nevner at det er viktig å holde fokus på leselyst og hyggelesing også, siden mye i skolen dreies mot nyttelesing og resultater.

    Fint at du har med bilde og en link. Liker bildet og hvordan du har plassert det i blogginnlegget (synes selv ikke det var så lett å få til en fin layout på denne bloggen). Kunne gjerne sett flere bilder fra skolebiblioteket ditt. Du skriver personlig og i jeg-form, og det passer til blogg-sjangeren.

    Lykke til videre!

    Mvh Marianne

Det er stengt for kommentarer.