Skolevalg for 2020

Skolebibliotek kunnskap virket som det ideelle valget for meg i slutten av forrige skoleår av to enkle grunner:

Jeg liker å lese, selv om folk som kjenner meg ville heller sagt at jeg elsker det.

Jeg elsker å lese!

Slik som alle andre lærte jeg å lese på skolen, men min egen interesse for lesing begynte i fjerde klasse. I den perioden leste jeg både Harry Potter og Ringenes Herre i kort tid etter hverandre. Jeg har i senere tid lest mye og de aller fleste bøker jeg leser faller innom fantasi/fantasy sjangeren, hvor det handler om alt fra magi og trolldom til magiske skapninger i andre verder enn vår egen verden.

Jeg liker å dra på biblioteket.

Å kunne dra å lese bøker, og være i ett område hvor man er omringet av ulike typer litteratur, som man kan lese uten å betale en krone.

Å dra på biblioteket er noe jeg er glad i. jeg prøver selv å dra en gang i uka, som regel i helgene. Vanligvis bruker jeg å låne mer enn ei bok, for at det skal holde til neste tur. I tillegg ønsker jeg i fremtiden å jobbe i ett bibliotek.

Som tidligere nevnt er jeg interessert i både biblioteket og lesing generelt.

Jeg er interessert i hva som skjer og gjøres i ett bibliotek, samt også om hvordan det knyttes opp mot barn og unge. Jeg har lært om barn og unge tidligere i mine studier på videregående.

Min egen kompetanse er ikke egentlig veldig stor.  Jeg elsker å lese, men gjerne innenfor få sjangere og jeg stor trives på biblioteket. Men jeg ønsker å kunne utvikle evner som kan brukes innenfor arbeidslivet. Jeg vil også bli en mer erfaren leser og ha en større kunnskap om litteratur og dens rolle innenfor skolen.

Jeg regner med at jeg har de andre egenskapene allerede som kreativitet, nysgjerrighet, og mye annet og min store leselyst og glede.

Takk for nå!

Anette

Filed under generelt

2 Responses to Skolevalg for 2020

1. Hei, her får jeg virkelig inntrykk av at du er glad i bøker. Jeg husker også at Harry Potter og LoTR var populært på min skole, og disse bøkene har nok overbevist mange unge lesere om at bøker er en kul greie. Med din interesse for fantasy-litteratur ser jeg for meg at du vil kunne engasjere mange nye lesere på et skolebibliotek.
    Jeg kan lese at du er innom biblioteket en del oftere enn meg, og det er gøy at du nevner at biblioteket er helt gratis, for det er jammen meg en fin ting.
    Interessen for hva som skjer og gjøres på et bibliotek er noe jeg kjenner meg igjen i, og har vært nysgjerrig på lenge, og jeg tror det kan være mange spennende oppgaver som en kanskje ikke tenker over.
    Vi er jo alle her for å lære mer og for å utvikle kompetansen vår.
    Lykke til videre med studiene.
    Hilsen Erik

2. Hei Anette.

Spennende at du liker bøker og spesielt fantasy, det er jo en svært god start for denne veien du har startet på nå som skolebibliotekar. Synes du skriver veldig ryddig og konkret, det er en lettlest blogg.
    Noe du kanskje kan jobbe med er å være mer personlig i teksten. Jeg savner å høre mer om hvorfor du elsker bøker, hva er det ved bøkene og historiene som gjør at du blir i denne lesebobla?

Lykke til videre med å utvide din litterære horisont!
    Mvh. Janne.