VR og AR muligheter

I dette oppdraget skulle vi gjøre oss kjent med appene til statped eller ludenso sine nettsider for bruk av VR og AR i klasserommet. Jeg kunne tenkt meg å bruke flere av appene som feks Titans of Space eller Sharecare VR. i naturfag. Men akkurat nå holder vi på med Andre verdenskrig på skolen. Flere av elevene har lest eller leser Anne Franks dagbok og vi har lest tekster i engelsk og på norsk om Pearl Harbor. Så jeg ville nok heller har valgt Anne Franks hus som gir elevene et innblikk i hvordan hennes hus ser ut som setter gjør boken og historien til Anne Frank mer realistisk.

VR program om Anne Franks hus

Jeg ville ha valgt å bruke litt av boka som beskriver hvordan hennes hus var og hvordan hun opplevde å dagene før hun ble tatt av tyskerne. Så kunne elevene ha sett i VR briller for å få følelsen og gjøre alt mer realistisk og reelt.

Anne Frank

Vi kunne ha gjort akkurat det samme med Pearl Harbor for å gi elevene et mer realistisk bilde og kunne sette seg bedre inn i hva som faktisk skjedde.

Pearl Harbour program

De kan etterpå skrive ned hva de har sett og sammenlikne hva de trodde før de så det og etterpå.

Pearl Harbor

Men på 7.trinn skal elevene reflektere og drøfte mye så de kan bruke det de har sett for å kunne reflektere mer om hvordan det var og hvordan det opplevdes og være der og oppleve dette.Og gjør det sammen på gruppe eller to og to før vi tar det felles i plenum.

Det finnes mange muligheter ved bruk av Vr og Ar det gir feks elevene muligheten til å reise steder de ikke har vært eller kommer til å reise til, oppleve nye plasser. Ta det av en historisk hendelse.  Eller en reise i verdensrommet eller inni kroppen. Det setter ting i perspektiv og de får en bedre læreopplevelse. Det gir også mulighet for en større variasjon i undervisningsmetoder og dette hjelper også elever som lærer best ved bruk av bilder og lyd. Tilpasset opplæring blir bedre/lettere for noen.

Utfordringer ved bruk av Vr/Ar kan være personvern og tilgangen til utstyret. Det krever også at læreren har satt seg inn i og sett/gjort det som elevene skal gjøre. Det krever også penger og ressurser til dette i skolen. Noen elever vil trenge mye hjelp med å få dette til mens andre trenger ingen hjelp. Jeg tipper også at utvikling av denne type teknologi går fortere enn skolen klare å henge med på. Så vi vil alltid ligge på etterskudd.