VR og AR muligheter

I dette oppdraget skulle vi gjøre oss kjent med appene til statped eller ludenso sine nettsider for bruk av VR og AR i klasserommet. Jeg kunne tenkt meg å bruke flere av appene som feks Titans of Space eller Sharecare VR. i naturfag. Men akkurat nå holder vi på med Andre verdenskrig på skolen. Flere av elevene har lest eller leser Anne Franks dagbok og vi har lest tekster i engelsk og på norsk om Pearl Harbor. Så jeg ville nok heller har valgt Anne Franks hus som gir elevene et innblikk i hvordan hennes hus ser ut som setter gjør boken og historien til Anne Frank mer realistisk.

VR program om Anne Franks hus

Jeg ville ha valgt å bruke litt av boka som beskriver hvordan hennes hus var og hvordan hun opplevde å dagene før hun ble tatt av tyskerne. Så kunne elevene ha sett i VR briller for å få følelsen og gjøre alt mer realistisk og reelt.

Anne Frank

Vi kunne ha gjort akkurat det samme med Pearl Harbor for å gi elevene et mer realistisk bilde og kunne sette seg bedre inn i hva som faktisk skjedde.

Pearl Harbour program

De kan etterpå skrive ned hva de har sett og sammenlikne hva de trodde før de så det og etterpå.

Pearl Harbor

Men på 7.trinn skal elevene reflektere og drøfte mye så de kan bruke det de har sett for å kunne reflektere mer om hvordan det var og hvordan det opplevdes og være der og oppleve dette.Og gjør det sammen på gruppe eller to og to før vi tar det felles i plenum.

Det finnes mange muligheter ved bruk av Vr og Ar det gir feks elevene muligheten til å reise steder de ikke har vært eller kommer til å reise til, oppleve nye plasser. Ta det av en historisk hendelse.  Eller en reise i verdensrommet eller inni kroppen. Det setter ting i perspektiv og de får en bedre læreopplevelse. Det gir også mulighet for en større variasjon i undervisningsmetoder og dette hjelper også elever som lærer best ved bruk av bilder og lyd. Tilpasset opplæring blir bedre/lettere for noen.

Utfordringer ved bruk av Vr/Ar kan være personvern og tilgangen til utstyret. Det krever også at læreren har satt seg inn i og sett/gjort det som elevene skal gjøre. Det krever også penger og ressurser til dette i skolen. Noen elever vil trenge mye hjelp med å få dette til mens andre trenger ingen hjelp. Jeg tipper også at utvikling av denne type teknologi går fortere enn skolen klare å henge med på. Så vi vil alltid ligge på etterskudd.

Teknologi

Jeg har alltid vært interessert i teknologi og det er noe jeg liker å bruke som hjelpemiddel i min undervisning. Jeg leter hele tiden etter nye måter å bruke teknologien på og har i løpet av høsten fått endel tips i forhold til dette. Jeg ser at alt vi har lært har jeg ikke fått brukt for i min undervisning, men mye av det kan jeg bruke og passer rett inn. Skulle gjerne ha kunne mer og hatt mer tilgang til bruk av spill i undervisningen. Jeg ser at jo mer jeg varierer min undervisning jo lettere er det for elevene å følge med å lære mer og jo mer klarer jeg å tilpasse min undervisning til flere typer elever.

Snøkrystall

Jeg valgte å programmere en snøkrystall med mine elever. De kan litt Scratch programmering fra før. Men nå vektla jeg å vise med egen kropp og bevegelser hva som skjer for hvert steg vi programmerte slik at de skulle få større forståelse for hva de faktisk gjør. Så programmerte vi en versjon sammen så alle fikk se og være med. Før jeg tegnet en tegning på tavla av hvordan jeg ville at den de skulle programmer skulle se ut. Så programmerte alle denne. Jeg opplevde at forarbeidet gjorde at flere elever fikk til å programmere uten å bruke en oppskrift.

Kilde forståelse

Veldig enkelt og greit så har klassen min om kildekritikk og fake new for tiden så dette passer perfekt inn i min undervisning. Selv om jeg veldig sjeldent eller aldri lar elevene bruke QR-koder. Det skaper som oftest bare uro så for min del er det bedre med linker enn QR-koder. Men det er klart skal du bruke det til omvendt undervisning og du vil lage en menti eller noe elevene skal svare på så kan det være greit med en QR-kode. Elevene min fikk denne som en del av undervisningen min. Og brukte selv sin chromebook til å teste QR-kodene. Det er veldig viktig at elevene lærere seg kilde forståelse så mye som de er på nettet. Når noe er for godt til å være sant er det som oftest det. Fikk ikke til å lage en CC

Geoguessr

  • Vi har i en periode reist rundt i verden å lært om land, verdensdeler, demokrati og medborgerskap, FN osv. Derfor passet det bra å teste ut geoguessr.com med mine elever. dette har vi gjort mest i plenum så jeg har kartet oppe og de hyler og skriker ut hvor de tror det er:) Dette kunne selvsagt blitt gjort annerledes. Men det er litt gøy når de blir veldig engasjert innimellom:) For dette spillet synes mine elever er veldig gøy! Er imponert over at de så gode på flagg(lærer vist dette ved å spille fifa)(flagg kommer opp som tips på noen av de ferdiglagde quizene. Jeg har også laget en selv som inkluderer alle landene vi har vært igjennom de siste 5 ukene. Utfordringene er de stille elevene som ikke tør skrike ut. Har også prøvd og la elevene jobbe 2 og to med dette og det fungere det også, og da er det stillere i klasserommet:)
  • https://www.geoguessr.com/