Hvorfor lærer?

Jeg ønsker bli lærer av flere årsaker. For det første får jeg gjennom det å være lærer muligheten til å påvirke mennesker i sin viktigste alder når det kommer til utvikling av identitet og normer/verdier. Som lærer er en med elevene ofte mer enn de er med sine egne foreldre gjennom en dag og er på det viset en av de viktigste bidragsyterne når det kommer til deres oppvekst og overgang fra å være barn til å bli ungdom og videre til å bli voksen. Jeg vil bli lærer for å være med i den utviklingen. (Bergem, 2011, s.86)

En annen grunn til at jeg vil bli lærer er at jeg også får holde på med de fagene og tingene jeg interesserer meg for og er flink i. I tillegg til det vil jeg også være med på å påvirke elevene rent faglig. Ettersom jeg har engelsk som hovedfag brenner jeg litt ekstra for det faget å ønsker at litt av min entusiasme skal smitte over på elevene, ikke nødvendigvis på en slik måte at de selv skal ville undervise i engelsk eller velge en studieretning som er fokusert inn mot engelsk som fag, men heller at de skal se viktigheten av faget/språket i livet ellers og at de ser at de kan få bruk for det i ulike sammenhenger. Dersom jeg skal oversette det jeg nettopp har skrevet slik at det skal kunne sees på som en visjon, vil jeg nok si det slik at jeg ønsker gjøre en jobb i skolen for å gi elevene en følelse av at fagene ikke bare er viktige/brukbare på skolen men på mange andre områder i livet ellers også. Jeg vil at elevene skal se den reelle verdien fagene faktisk har.

Litteratur:

Bergem, T. (2011). Læreren i etikkens motlys. Oslo: Gyldendal Akademisk.

3 226 tanker om “Hvorfor lærer?