En profesjonell lærer?

For å kunne fremstå som profesjonell lærer mener jeg det er viktig å inneha mye kunnskap både i de spesifikke fagene og didaktikken for hvert område men også innenfor generell pedagogikk. En profesjonell lærer bør også søke og utvikle seg på alle områder hele tiden og bidra til skolen blir en lærende organisasjon. En lærer skal være profesjonell på å få andre til å lære og derfor tenker jeg det er viktig at en lærer hele tiden holder seg oppdatert på relevant og aktuell teori innenfor pedagogikk og fagdidaktikk som er aktuelt. Slik vil en kunne uttrykke sin profesjonalitet gjennom kunnskap og fagspråk.

En profesjonell lærer mener jeg også burde være selvstendig i sitt arbeid gjennom å holde styr på egne elever og fag men også være være villig til å ta på seg oppgaver for hele kollegiet samt delta aktivt i diverse prosesser ved skolen og på dem måten vise at en er engasjert og profesjonell innstilt opp mot sin arbeidsplass. Han/hun skal ikke bare føle ansvar for egen læring, men for andres læring også, både elevers og kollegers. En profesjonell lærer mener jeg også burde være sosialt aktiv i kollegiet og bidra til trivsel for andre rundt seg og ellers opptre medmenneskelig overfor alle og enhver.

Klasseledelse og læring i team

God klasseledelse tror jeg kan være nøkkelen som kan åpne mange porter som leder til bedre trivsel og resultater i skolen.

En god klasseleder kan ifølge Ingrid Lund bidra til god trivsel på klassenivå som igjen kan forplante seg utover og være med på å forhindre mobbing. Det kan skje gjennom tydelig og forutsigbar klasseledelse hvor en gjør elevene klar over hva som er ønsket/uønsket atferd, orden og trivselsregler, elevmedvirkning i undervisning og annet, ha god kontakt med hjemmet, evnt ta i bruk ulike tiltak på tvers av klassetrinnene.

Jeg mener en god klasseleder er en som klarer å oppnå elevenes respekt. For å oppnå det mener jeg klasselederen bør opptre overfor elevene slik han/hun vil at de skal oppføre seg tilbake, med andre ord behandle med respekt. Klasselederen bør og være trygg i faget, opptre som en voksenperson slik at elevene ikke blander om rollene, vinne tillit gjennom gode relasjoner og forståelse, se alle i klassen og være bestemt men samtidig rettferdig. Hva som definerer en god klasseleder er uendelig mye og jeg kunne fortsatt å skrevet i evigheter, men her har jeg hvertfall fått nevnt noen av de faktorene jeg mener er viktigst og litt om hvorfor.

Jeg tenker også at alle elever faktisk har rett på og lærere plikt til å være gode klasseledere ettersom opplæringsloven sier at alle elever har rett til et godt fysisk og psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring samt oppleve trygghet og sosial tilhørighet. Med andre ord alt jeg tenker kommer som en følge av god klasseledelse og muligens ikke kan skje i det hele tatt uten.

Jeg tror læring i team kan være med på å spre viktig kunnskap noen kolleger sitter inne med og kanskje ikke visste var kunnskap de hadde engang. Gjennom læring i team kan enkeltpersoner, (lærere) og grupper, (teamene) jobbe sammen om å få frem og spre kunnskap som enkeltindivider sitter inne med og på den måten gjøre hele organisasjonen(skolen) til en lærende organisasjon. Ofte kan det være lurt å legge opp til distribuert ledelse gjennom å delegere lederoppgaver til enkeltindivider eller grupper som innehar en spesiell kompetanse som kan være behjelpelig på spesifikke områder. Kunnskapen disse gruppene/enkeltindividene innehar og gjennom spesialisering på et område utvikler kan også tenkes å være med på å gjøre skolen og dens ansatte mer profesjonelle i sin yrkesutøvelse.

Provoserende undervisningsøkt

I samfunnsfag har en gode muligheter for å bruke mange ulike undervisningsformer/metoder. Før jeg kommer med et eksempel på en slik metode vil jeg poengtere at jeg legger opp til at klassen jeg skal bruke som eksempel har vært gjennom litt forarbeid og med det kjenner til tema godt fra før. Jeg ser også for meg at det er en tiende klasse dette eksempelet kommer til å ta utgangspunkt i.

På tiende trinn er elevene blitt såpass voksne at jeg i et fag som samfunnsfag derfor vil prøve å provosere elevene for å få de skikkelig med. For å provosere vil jeg komme med utsagn som er satt litt på spissen, helst i tema de virkelig kan ha sterke meninger om.

For elever på tiende trinn er forholdet til rus begynt å bli såpass nært at de gjerne har sterke meninger om det. Helt konkret ville jeg satt elevene i grupper, hvor hver gruppe får utdelt et ark med diverse påstander. For eksempel: «Det er bedre å røyke hasj enn å drikke alkohol». «Det er bedre at foreldre kjøper alkohol til barna sine enn om de skaffer det selv». «Det er mye bedre å snuse enn å røyke». Elevene skal så diskutere og å få ned på papir hvorfor/hvorfor ikke og svarene skal leses opp høyt i klassen fra hver enkelt gruppe for hver påstand og helst er noen svar ulike slik at vi kan få en diskusjon/dialog mellom elevene. Lærer kommer til å fungere som veileder og moderator under samtalene. Det kan komme mye useriøst dersom en ikke har snakket med elevene og gjort godt nok forarbeid.

Slike undervisningsøkter hvor elevene blir litt provosert kan gjøres på mange ulike vis, men jeg tror at felles for alle er at en finner tema som er virkelighetsnært for elevene og som de engasjerer seg for og har klare meninger om.

Hvorfor lærer?

Jeg ønsker bli lærer av flere årsaker. For det første får jeg gjennom det å være lærer muligheten til å påvirke mennesker i sin viktigste alder når det kommer til utvikling av identitet og normer/verdier. Som lærer er en med elevene ofte mer enn de er med sine egne foreldre gjennom en dag og er på det viset en av de viktigste bidragsyterne når det kommer til deres oppvekst og overgang fra å være barn til å bli ungdom og videre til å bli voksen. Jeg vil bli lærer for å være med i den utviklingen. (Bergem, 2011, s.86)

En annen grunn til at jeg vil bli lærer er at jeg også får holde på med de fagene og tingene jeg interesserer meg for og er flink i. I tillegg til det vil jeg også være med på å påvirke elevene rent faglig. Ettersom jeg har engelsk som hovedfag brenner jeg litt ekstra for det faget å ønsker at litt av min entusiasme skal smitte over på elevene, ikke nødvendigvis på en slik måte at de selv skal ville undervise i engelsk eller velge en studieretning som er fokusert inn mot engelsk som fag, men heller at de skal se viktigheten av faget/språket i livet ellers og at de ser at de kan få bruk for det i ulike sammenhenger. Dersom jeg skal oversette det jeg nettopp har skrevet slik at det skal kunne sees på som en visjon, vil jeg nok si det slik at jeg ønsker gjøre en jobb i skolen for å gi elevene en følelse av at fagene ikke bare er viktige/brukbare på skolen men på mange andre områder i livet ellers også. Jeg vil at elevene skal se den reelle verdien fagene faktisk har.

 

Litteratur:

Bergem, T. (2011). Læreren i etikkens motlys. Oslo: Gyldendal Akademisk.