Veien til biblioteket

Hei gjengen,

I dag tenkte jeg å skrive om noe helt annet enn uetiske sminkeprodukter og overprisa boblejakker. Et nytt semester er i full gang og denne høsten skal jeg fordype meg i skolebibliotekkunnskap, og jeg vi gjerne fortelle litt om hvorfor jeg har valgt akkurat dette studiet. Jeg har lenge hatt et veldig godt forhold til biblioteket og ikke minst bøker, og jeg har ofte tenkt at å jobbe på et bibliotek må være en spennende jobb, uten helt å vite hva det egentlig innebærer.

Da jeg først åpnet en av pensumbøkene kunne jeg lese to forfatteres skildring av bibliotekets rolle i deres oppvekst og liv. Disse to historiene maler et vakkert bilde av hvordan et barn kan finne nye og spennende verdener innenfor bibliotekets fire vegger. Det var ikke helt sånn i min barndom. Mine erindringer fra biblioteket på barneskolen er at vi satt en gjeng rundt den ene datamaskinen som fantes der og så på musikkvideoer,  at det fantes en bokserie der med ganske stilige omslag, og at vi slo opp i leksikon og atlas for å finne svar på en eller annen skoleoppgave. På ungdomsskolen husker jeg at det handlet om å finne så tynne bøker som overhodet mulig da vi skulle skrive bokanmeldelser osv., og at det var viktig å låne i noen andres navn slik at en ikke skulle stå skyldig om boka skulle bli borte i løpet av låneperioden. Et konkret minne fra ungdomsskolen som omhandler både biblioteket og lesing er fra en sofakrok der vi satt å leste magasiner og blader, som ofte handlet om musikk. Jeg vil på ingen måte hevde at lærerne mine ikke har oppfordret meg eller at forholdene ikke har ligget til rette på andre måter, jeg tror bare at alle de andre interessene jeg hadde var sterkere og at jeg heller ville bruke tida mi på å bli bedre på disse. Min interesse for lesing, litteratur og bibliotekets fortryllende hyllemetere kom bare en del senere, og har i voksen alder gitt meg veldig mye. Da jeg etterhvert begynte å studere litteratur på universitetet og diskuterte bøker med medstudenter som hadde lest klassikere siden tidlig tenåra merket jeg en viss misunnelse og et ønske om at mine lesevaner hadde utviklet seg tidligere.                        

I tillegg til generell kunnskap om bibliotekfaget er barns lesevaner, og kanskje særlig gutters, noe jeg ser frem til å lære mere om. Det har vært en del saker og forskningsartikler om dette feltet i mediene de siste årene, og jeg klikker meg stadig inn og finner dette feltet svært interessant. I dette innlegget fra daværende kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner, nevnes både noe av problematikken rundt barns leseferdigheter, og noen av tiltakene som forhåpentligvis skal bidra til å øke disse ferdighetene. Og jeg tenker at hvis jeg har mulighet til å være med på øke leselysten til elevene jeg har kontakt med, så er jo det både et fint og viktig arbeid. Leseferdighetene er én ting det å lese bøker kan bidra til øke, men litteraturen kan også bidra til at vi blir bedre kjent meg oss sjøl og andre, det er med på å utvide bevisstheten og stimulere fantasien, og ikke minst kan det gi oss kunnskap om det meste mellom himmel og jord.

Barne- og ungdomslitteratur er et felt jeg ikke har så mye kjennskap til, og noe jeg ser frem til å lære mere om det kommende året. Og så håper jeg å kunne utvikle kompetansen min innen formidling, og hvordan en kan presentere elevene for,  og bevisstgjøre dem på hva som finnes i bokhyllene. Forhåpentligvis kan jeg bidra til å gjøre litteraturen litt mer spennende ,eller åpne verdener om du vil.

3 tanker om “Veien til biblioteket

  1. Hei
    Jeg liker veldig godt at du skriver om tidligere erfaringer med lesing, slik som når du nevner at en form for misunnelse på medelevers mer varierte smak, for det kan jeg også kjenne meg igjen i.
    Å lese kan være en vei til å bedre kjent med oss selv og verden rundt, og det er bra og nyttig at du tar opp dette emnet.

    Lykke til med studiet!
    Mvh
    Anette

  2. Hei!

    Jeg synes dette var et fint innlegg, som både gir et interessant tilskudd til rekka av barndoms- og ungdomsminner fra skole og biliotek i disse bloggene, og som reflekterer over viktige ting mht. hva du ønsker å utvikle deg på innenfor dette faget.

    Det er nok ikke så få som kan kjenne seg igjen i beskrivelsen du har av bibliotekbruken i skoletida. Sjøl gikk jeg på ungdomsskolen midt på 1970-tallet, og der var det ingen lesekultur knyttet til skolebiblioteket. Gode opplevelser med litteratur hadde jeg noen ganger i skoletimene, når læreren leste høyt, og i et tilfelle der vi hadde et litteraturprosjekt knyttet til en kjent forfatter på Sørlandet, Gabriel Scott. Skolebiblioteket forble en parentes, også på videregående, der det nærmest var et nedstøvet boklager. Men jeg var heldig og vokste opp i en god lesekultur hjemme; det var der jeg møtte de store gledene i bøkenes verden.

    Blogginnlegget ditt viser imidlertid at interesse for litteratur og lesing kan vekkes, sjøl om en har vært på avstand fra det. Og nettopp det tror jeg er mulig også med elevene i grunnskolen. Med gode rammer, et velegnet bokutvalg og engasjerte formidlere som evner å motivere, kan det bli en forbausende økning i interessen for litteratur og lesing ved en skole. Spangereid skole i Agder, som vi hører om i pensumlitteraturen vår, er et godt eksempel på det.

    Referansen til Sanner er interessant og relevant i vår sammenheng. Han peker på viktige ting. Men det er viktig at arbeid med å «utvikle gode leseferdigheter», som han framhever, ikke fører til åndsforlatt, instrumentell lesetrening i kjedelige opplæringstekster uten litterær kvalitet. Det har skjedd flere steder, når iveren etter å måle og dokumentere har tatt overhånd.

    Hilsen Svein Slettan, UiA

  3. Hei!

    Det var moro å lese ditt blogginnlegg, særlig første del hvor du mimrer tilbake til barndom/ungdom, og beskriver bibliotekssituasjonene på en humoristisk måte. Jeg synes du skriver lett og ledig, og det en driv i skrivemåten din som gjør at man ønsker å lese videre for å høre hva du har å si.

    Når du bruker en litt mer seriøs tone i andre del av innlegget virker du også der svært gjennomtenkt. Liker særlig godt at du drar fram betydningen litteraturen har for personlig utvikling og fantasi. Og når det gjelder gutter og litteratur, da tenker jeg at bare det at de møter en mann på biblioteket er kjempeviktlig!
    Lykke til!

    Arnhild.

Legg igjen en kommentar