Tips til klasseledelse i teknologirike klasserom – plakat

Digitale ferdigheter er en grunnleggende ferdighet på lik linje med lesing og skriving. Bruk av digitale enheter kan gi økt læringsutbytte og flere muligheter for læring. I følge Onarheim Bergsjø med flere så har læreren fått større og mer utvidet ansvar for å gi elevene digitale ferdigheter og tilrettelegge for at elevene skal lære seg digital dømmekraft. Læreren skal tilegne seg egne digitale ferdigheter og kunne ta etiske valg for egen nettbruk og for bruk av digital teknologi i undervisningssammenheng.

Bruk av digitale enheter stiller nye krav til klasseledelse. I følge veilederen «Hensiktsmessig bruk av IKT i klasserommet fra senter for IKT i utdanningen» må lærer være en tydelig leder og kunne styre hvordan digitale medier benyttes både på skolen og i timene. Med tanke på bruk av digitale enheter i klasserommet har jeg laget denne plakaten, med punkter mener er viktige å ta hensyn til, for å være en tydelig klasseleder i et teknologirikt klasserom.