Hvorfor studere skolebibliotekkunnskap?

(B) Fortell medstudentene dine om grunnen til at du valgte å studere
skolebibliotekkunnskap. Hva er du interessert i ved studiet, og på hvilke
områder er det du håper du kan utvikle kompetansen din?

Hovedgrunnen til at jeg valgte å studere skolebibliotekkunnskap er at jeg jobber som skolebibliotek-koordinator for grunnskolebibliotekene i Tønsberg kommune. Jeg er utdannet bibliotekar fra Oslo, men har så langt bare jobbet i folkebibliotek. Dette har gitt meg god erfaring med det bibliotekfaglige, stor interesse for barne-og ungdomslitteratur og etterhvert økt interesse for skolebibliotekene.

Noe av det jeg synes er mest spennende er å lese barne- og ungdomslitteratur, dermed også formidle denne litteraturen til de unge selv. Det best er de gangene man finner rett bok til rett leser.  Under oppveksten min har jeg fikk jeg mye leselyst og leseglede fra foreldrene mine, som lest mye for meg, tok meg med på biblioteket og som kjøpte bøker til meg. Jeg fikk selv mange gode leseropplevelser fordi jeg hadde tilgang på bøker hjemme og foreldre som er glad i å lese.

Det er viktig å kunne skape gode leseopplevelser for barna, uansett om de er på folkebiblioteket eller skolebiblioteket.

Gjennom jobben min som koordinator skal jeg være en støttespiller når det gjelder bibliotekfaglige som for eksempel samlingutvikling. I tillegg skal jeg arrangere aktuelle kurs og nettverksmøter for å støtte opp om og øke kunnskapen til skolebibliotekaren. Dessuten skal jeg bidra til å kunne videreutvikle skolebibliotekene i kommunen.

Dermed så studiet gi meg økt kompetanse og gode ideer til hvordan man utnytter tiden best mulig på skolebiblioteket, hvordan man kan jobbe for en mer pedagogisk bruk av skolebiblioteket og ulike måter å jobbe på skolebiblioteket.

2 tanker om “Hvorfor studere skolebibliotekkunnskap?

1. Du har skrevet et interessant innlegg. Det er flott å lese om at du har fått ansvar for å koordinere skolebibliotekene og at du ønsker å arbeide med å gi gode leseopplevelser for barn. Jeg leste i planen du la en link til, at stillingen din som koordinator, utgjør 50 prosent. Det er jo veldig flott! Du har med andre ord fått en viktig og spennende stilling, og det er så flott at du vil være student hos oss. Lykke til med studiet!
    Beste hilsen
    Ingeborg

2. Jeg synes du har skrevet et fint innlegg, det er oversiktlig og åpent med fin inndeling i avsnitt. Det kunne kanskje vært litt lengre, med mer om deg og hvem du er for at vi skal bli kjent med deg.
    Det er imponerende at du vil ta en skolebibliotekar-utdannelse på toppen av en bibliotekar-utdannelse. Men jeg ser hvordan det vil være en styrke i jobben som skolebibliotekarkoordinator. Vi har samme stillingen på hovedbiblioteket der jeg jobbet og jeg jobbet sammen med henne da jeg var skolebibliotekar. Det er en viktig jobb og jeg synes du har gode tanker og ideer om hvordan du skal bruke denne stillingen.