Alt jeg skylder deg er juling – Arne Svingen

Jeg har slått hull i en vegg. Jeg har sparket i stykker en stol. Jeg har revet ned en taklampe. Jeg har smelt så hardt med en dør at handtaket løsnet. Men jeg har aldri ødelagt noe skikkelig dyrt. Jeg har heller aldri godt løs på familiebilder eller ting jeg vet betyr mye for noen. Jeg har ikke knust noe som er eid av noen som ikke fortjener min vrede. I hver fall tror jeg ikke det. Poenget er at jeg har grenser. Og noen ganger det faktisk bedre å gå løs på ting enn mennesker (Svingen, s. 38).

Boka er Alt jeg skylder deg er juling. Forfatter er Arne Svingen.

Han som har faktisk har grenser heter Herman. Han er er 17 år. Han bor sammen med moren og lillesøster Linn. Han handler mat, lager middag. Han hjelper til og med Linn med lekser. Hobbyen til Herman? Det kunne vært musikk, fotball, handball eller til og med boksing. Men nei, Herman – han slåss.

En dag møter han Silje. Silje er et menneske som er virker kjent, uten at Herman klarer å plassere hvor han har henne fra. Silje er den typen menneske som bestandig kommer for sent. Silje har hemmelighet hun ikke vil snakke om. Silje er også typen som har en liste med navn. Alle på listen har foregrepet seg på barn. Det er noe som må hevnes. Silje påtar seg dette ansvaret, men kan ikke gjøre det alene så hun trenger hjelp fra Herman til det. Hvorfor Herman? Jo, han har et jo dette ryktet sitt.

Det er mulig at Herman har også sine hemmeligheter. Som hva som egentlig skjedde mens faren enda bodde sammen med dem. Herman er også redd for at han slekter mest på den han virkelig ikke burde slektes på.

Alt jeg skylder deg er juling er ei bok om å ta valg, om familie, om hevn, om å be om unnskylding. Det er også ei bok om å finne vennskap og ei bok om å ikke ha noen venner. Det er ei bok hvor du blir revet med fra første setning. Det er ei bok som anbefales på det sterkeste.

Alt jeg skylder deg er juling har så langt fått flere anmeldelser hos uprisen.no. Jevnt over får boka gode anmeldelser fra dere i målgruppen.

Vi har Alt jeg skylder deg er juling og de andre bøkene til Arne Svingen på skolebiblioteket.

2 tanker om “Alt jeg skylder deg er juling – Arne Svingen

1. Jeg er helt enig i den tilbakemeldingen du har fått fra Lill Katrin. Et godt og engasjerende blogginnlegg, der du starter med et sitat som leder leseren til noe av kjernen i romanen.
    Du skriver lett, men ikke lettvint, om en roman som på mange måter har en dyster tematikk. God, appellerende, avslutning.

2. God og fengande start på innlegget! Eg får lyst å lese boka berre ved å lese det sitatet du opnar med. Eg tykkjer du skriv godt. Setningane er ikkje for lange, så det er lett å følge med på det du skriv. Innlegget er passeleg langt. Du får med mykje informasjon om kva boka handlar om, utan å røpe for mykje. Kort, presist og fengande. Dette blir ein god bibliotektime!